PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Reflexe poradenských stáží - OPNP1Q123A
Anglický název: Reflection of Counselling Internships
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Záměnnost : ON913067
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (15.09.2018)
Reflexe poradenských stáží završtuje encyklopedické stáže v poradenských pracovištích (předměty OPNP1Q115A Stáž poradenská (encyklopedická) I a OPNP1Q122A Stáž poradenská (encyklopedická) II). Student si tento předmět zapistuje v tom semestru, kdy předpokládá dokončení encyklopedických stáží. Všechny požadavky a průběh reflektivního semináře jsou popsány v dílčích předmětech.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (30.10.2019)

STUDIJNÍ MATERIÁLY PRO PORADENSKÉ STÁŽE

 

DRYDEN,W. Poradenství. Portál: Praha, 2008.

ERB, V. Násilí ve škole a jak jej řešit. Praha: Amulet, 2000. 

HADJ MOUSSOVÁ, Z.; VALENTOVÁ, L. Poradenské teorie a strategie. Praha: UK PedF, 2002.

HAJD MOUSSOVÁ, Z.; DUPLINSKÝ, J. (ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: UK PedF, 2002. 

HAJD MOUSSOVÁ, Z. (ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2003. 

HAJNÝ, M. O rodičích, dětech a drogách. Praha: Grada, 2001. 

HAWKINS, P.; SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004. 

KIRBIOVÁ, A. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000. 

KUCHARSKÁ, A.; ŠVANCAROVÁ, D. Kroky a krůčky předškolním věkem. Poradenství pro rodiče. Praha: Scientia, 2003. 

LANGOVÁ, M. Psychologické aspekty školního poradenství. UJEP: Ústí n. L. 2005.

LINDSAY,G. ; KOENE, C. ; ØVREEIDE, H.; LANG, F. Etika pro evropské psychology. Praha: Hogrefe - Testcentrum, 2010. 

KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 2001. 

KOPRIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997.

MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 1999. 

MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. 

MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. 

MATĚJČEK, Z.; DYTRYCH, Z. Jak a proč nás trápí děti. Praha: Grada, 1998. 

MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. 

MICHALÍK, J. Školský poradenský systém v ČR. Východiska, rizika, příležitosti, návrh pojetí. Olomouc: Katedra speciální pedagogiky PdF, 2008.

RIEFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 1999. 

ŘÍČAN, P.; KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 1997. 

SVOBODA, M.; KREJČÍŘOVÁ, D.; VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. 

ŠVANCARA, J. a kol. Diagnostika psychického vývoje. Praha: SPN, 1980. 

VÁGNEROVÁ, M.; HADJ MOUSSOVÁ, Z.; ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2000. 

VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1997. 

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. 

VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: UK Karolinum, 2005.

SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. 

TŘESOHLAVÁ, Z.; ČERNÁ, M.; KŇOURKOVÁ, M. Dříve než půjde do školy. Praha: Avicenum, 1990. 

 

 

Pedagogicko-psychologické poradenství. Praha, IPPP ČR, čtvrtletník. 

 

 

Webové stránky

www.msmt.cz/ oddíl Legislativa

www. ippp.cz

www.testcentrum.cz

 

Studenti využívají pro vyhledávání elektronických bibliografických údajů v elektronické databázci PsycInfo - pro oblast odborých poradenských problémů, diagnostické přístupy, intervence aj., mohou také probádat podobná zařízení v zahraniční literatuře. 

 

Etické kodexy pro poradenskou práci

Etické normy práce školního psychologa

http://www.fhk.cuni.cz/mares/sp/asp/etikc.doc

Etický kodex poradenských pracovníků SPC

http://www.apspc.cz/doc/akt_63.doc

Etický kodex mezinárodní asociace školní psychologie (ISPA)

http://www.ispaweb.org/Documents/ethics_fulldoc.html

Etický kodex pracovníka linky důvěry a pracoviště linky důvěry

http://www.capld.cz/show.php?sk=3

Etický kodex Asociace manželských a rodinných poradců ČR

http://www.amrp.cz/

Etický kodex České asociace streetwork sdružující nízkoprahové sociální služby

http://www.streetwork.ecn.cz/nizkoprahove.php

Etický kodex sociálních pracovníků České republiky

http://sspcr.xf.cz/

Etický kodex Evropské federace profesionálních psychologických asociací (EFPA)

http://www.efpa.be/etics.php

Etické standardy mezinárodní asociace výchovného a profesního poradenství (IAEVG)

http://www.iaevg.org/iaevg/nav.cfm?lang=2&menu=1&submenu=2

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (15.09.2018)

V předmětu dochází k reflexi všech absolvovaných stáží v poradenských zařízení - student si vede reflektivní deník, zpracovává úkoly, dané typem zařízení, reflektuje průběh praxe. Zpracovává portfolio, které předkládá pro závěrečný reflektivní seminář.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (15.09.2018)

Student předkládá portfolio z jednotlivých poradenských pracovišť garantovi předmětu, v elektronické podobě (e-mailem) max. 1 týden před konáním reflektivního semináře.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK