PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Asistentská praxe k inkluzivní primární pedagogice - OPMN0N164A
Anglický název: Assistive Practice for Inclusive Primary Education
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 72 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Veronika Bačová, Ph.D.
PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Mgr. Markéta Sochovská
doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
PhDr. Petra Vallin, Ph.D.
Mgr. Anna Waloschková
Prerekvizity : OPMN0S155A
Je záměnnost pro: OKMN0N164A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (11.09.2023)
Cílem kurzu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů učitelství v oblasti inkluzivní, individualizované a diferencované výuky na 1. stupni základní školy. Nedílnou součástí cíle kurzu je rozvoj reflektivních a sebereflektivních dovedností studenta učitelství. Studenti dostanou systematickou možnost poznávat a pravidelně pracovat s různými typy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné třídě - např. s žáky se specifickými vývojovými poruchami učení a chování, s ADHD, s žáky ze znevýhodněného sociálního prostředí, s nadanými žáky, s žáky s odlišným mateřským jazykem, apod. a hledat individualizované strategie pedagogické práce s nimi a tak jim pomáhat překonávat překážky v učení a následně svoji práci průběžně reflektovat. Obsah a organizace činnosti studenta ve třídě se odvíjí od potřeb konkrétních žáků a určuje ji učitel ve třídě ZŠ. Student tak může zastávat jak roli asistenta žáka, tak roli asistenta pedagoga či se podílet na dílčích asistentských pracích. Školu a třídu si pro tento druh praxe domlouvá student sám. Ředitelství školy a učitele/učitelku informuje student o obsahu a časové náročnosti praxe v souladu s materiály pro školy v moodle. Praxe je pro učitele nehonorovaná, od učitelů nemůže student vyžadovat žádnou práci, naopak přijímá nabídky učitele/učitelky (reflexe, zpětná vazba, společná tvorba příprav), pokud k nim dojde. Paralelky mohou (ale nemusí) studenti volit s ohledem na žáka, kterému budou asistovat a na odbornost vedoucích paralelek (dr. Krčmářová- nadaní, dr. Vallin - žáci s OMJ). Na tyto vyučující je možné se také obrátit v případě, že by studenti chtěli doporučit vhodnou třídu na praxi. Předmět je propojen s paralelně vyučovaným předmětem Inkluzivní primární pedagogika. Studenti budou v předmětu uplatňovat poznatky z něj, ale také z jejich další pedagogicko-psychologické přípravy, znalosti z oblastí specifických poruch učení a chování, ontogenetické, sociální a pedagogické psychologie, obecné a oborových didaktik, praxí v průběhu studia a vlastních učitelských zkušeností. Budou je integrovat do kompetentních přístupů pro práci s žáky ve výuce, které budou realizovat na školách 1. stupně ZŠ. Přípravy na podporu žáků a reflexe svých intervencí budou průběžně reflektovat v moodle.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (12.09.2022)

Cílem kurzu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů učitelství v oblasti inkluzivní, individualizované a diferencované výuky na 1. stupni základní školy.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (16.09.2023)

Studijní zátěž celkem 50 hodin:

Asistentská praxe v rozsahu 6x 4 vyučovací hodiny (každá absence v době rozvržené výuky je studentem nahrazena v jiném čase). Minimálně 20 hodin

Plnění úkolů v moodle 10 hodin

Příprava na asistentskou praxi 20 hodin

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (07.09.2022)

Portešová, Šárka. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-990-3.

Prokopová, Z., Poeta, M., Titěrová, K. Asistujeme u dětí s odlišným mateřským jazykem. Praha: META o.s. - Sdružení pro Příležitosti mladých migrantů, 2022. ISBN online verze: 978-80-88171-34-8. Dostupné z: https://cloud.meta-ops.eu/wp-content/uploads/2022/07/meta_prirucka_asistujeme_sazba_final.pdf

Kargerová, J., Stará, J. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění: první stupeň ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. Dostupné z: http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-zp-pas/metodika-zp-pas.pdf

Kolektiv autorů: Průvodce začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem pro základní školy. Praha: META, o.p.s. – Společnost pro příležitosti mladých migrantů a PedF UK, 2019, ISBN: 978-80-88171-24-9. Dostupné z: https://meta-ops.eu/publikace/pruvodce-zaclenovanim-zaku-s-odlisnym-materskym-jazykem-pro-zakladni-skoly/

Kolektiv autorů: Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: META o.s. - Sdružení pro Příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1. Dostupné z https://cloud.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/zaci_s_omj_v_ceskych_skolach_0.pdf

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (12.09.2022)

asistentská praxe, reflexe ústní i písemná, kolegiální zpětná vazba, diskuse

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (11.09.2023)

Role asistenta žáka/ pedagoga

Asistent pedagoga a jeho spolupráce s učitelem

Typologie žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v současné škole

Princip inkluze v heterogenní třídě

Práce s katalogem podpůrných opatření

Individuální vzdělávací program

Pedagogická diagnostika

Možnosti spolupráce se speciálními pedagogy, psychology, zkušenými učiteli a dalšími odborníky

Spolupráce asistenta s rodiči

Nadané děti v kontextu inkluzivní třídy

Děti s OMJ v kontextu školní třídy.

Práce s žáky z uprchlických rodin, žáků s odlišným mateřským jazykem, žáků nadaných, aj.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (16.09.2023)

Asistentská praxe v rozsahu 6x 4 vyučovací hodiny, minimálně 20 vyučovacích hodin (Absence v době rozvržené výuky je studentem nahrazena v jiném čase. Ten domlouvá student se svou učitelkou, v jejíž třídě koná praxi.)
Splnění úkolů v moodle v určených termínech.

Potvrzení o vykonané praxi vložené v termínu do moodle.

Všechny úkoly a potvrzení musí být vloženy do moodle do 6. 1. 2024.

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (16.09.2023)

Moodle podpora zde: https://dl1.cuni.cz/user/index.php?id=15248, heslo: InkluzePraxe2023

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK