PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika anglicky psané literatury pro 2. stupeň ZŠ a SŠ - OPDA1A503B
Anglický název: English Literature didactics for primary and secondary school level
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: PhDr. Eva Skopečková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (12.02.2020)
Cílem předmětu je představit problematiku využívání literárních textů ve výuce cizích jazyků – konkrétně tedy anglicky psané literatury ve výuce AJ - jakožto komplexní propojení několika rovin úzce souvisejících s touto oblastí. V rámci semináře tak bude pozornost věnována vztahu literatury a vzdělávání, ale také otázce interpretace a recepce literárního textu ve vztahu k didaktice anglicky psané literatury, zejména pak možnostem didaktického uplatnění recepčních teorií, a to vše v kontextu výuky cizích jazyků determinované danými kurikulárními dokumenty. Hlavní tematické okruhy: 1. Didaktika literatury a literárněvědné obory v souvislosti s didaktikou anglicky psané literatury: vybrané aspekty literární výchovy, problematika interpretace a recepce textu, objasnění principů zvoleného literárněvědného směru (recepční teorie a zejména recepční estetika Wolfganga Isera). 2. Didaktika cizích jazyků a otázka využívání literárních textů ve výuce cizích jazyků: postavení literárního textu ve výuce cizího jazyka, didaktika anglického jazyka a rozvoj řečových dovedností – zejména pak čtení a otázka porozumění čtenému textu, dovednost čtení v mateřském a cizím jazyce. 3. Literární text ve výuce cizího jazyka pro 2. stupeň ZŠ a SŠ: literární text a konkrétní možnosti optimálního zapojení anglicky psané literatury do výuky anglického jazyka s ohledem na cílové zaměření, očekávané výstupy a učivo v dané vzdělávací oblasti a oboru v rámci kurikulárních dokumentů, včetně vybraných ŠVP. Jakožto završení práce v semináři studenti zpracují anglicky psaný literární text za pomoci recepční teorie pro výuky anglického jazyka na daném stupni školy.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (12.02.2020)

Povinná literatura - vybrané kapitoly z:

CARTER, Ronald a LONG, Michael N. Teaching Literature. Harlow: Longman, 1991. ISBN 0582-74628-0.

COOK, Guy. Discourse and Literature. London: Oxford University Press, 1994. ISBN 0-19-437185-9.

EAGLETON, Terry. Literary Theory – An Introduction. Oxford: Basil Blackwell, 1983. ISBN 0-631-13258-9.

GRABE, William a STOLLER, Fredricka. L. Teaching and Researching Reading. Harlow: Pearson Education, 2002. ISBN 978-0-582-36995-5.

HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 9788024626260.

KRAMSCH, Claire. Context and Culture in Language Teaching. Oxford: OUP, 1993. ISBN 0-19-437187-5.

ISBN 978-80-7315-175-1.

NEZKUSIL, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy (čtyřletá gymnázia a třídy víceletých gymnázií).  Z praxe pro praxi. Praha: Pedf UK, 2004. ISBN 80-7290-160-5.

SHOWALTER, Elaine. Teaching Literature. Oxford: Blackwell Publishing, 2003. ISBN 0-631-22624-9.

STERN, Hans H. Fundamental Concepts of Language Teaching: Historical and Interdisciplinary Perspectives on Applied Linguistic Research, Oxford: OUP, 1983. ISBN 9780194370653.

ZIMA, Peter. V. Literární estetika. Olomouc: Votobia, 1998. ISBN 80-7198-329-2.

 

Doporučená literatura:

BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.

CARROLI, Piera. Literature in Second Language Education. Enhancing the Role of Texts in Learning. London: Continuum, 2008. ISBN 978-0-8264-9916-5.

GRELLET, Francoise. Developing Reading Skills. A Practical Guide to Reading Comprehension Exercises. Cambridge: Cambridge University Press, 1981. ISBN 0-521-28364-7.

GREENALL, Simon a SWAN, Michael. Effective Reading. Reading Skills for Advanced Students. Cambridge: Cambridge University Press, 1986. ISBN 0-521-31760-6.

INGARDEN, Roman. Umělecké dílo literární. Praha: Odeon, 1989. ISBN 80-207-0104-4.

ISER, Wolfgang. The Act of Reading. A Theory of Aesthetic Response. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1980. ISBN 0-8018-2371-4.

ISER, Wolfgang. The Implied Reader.Patterns of Communication in Prose Fiction from Bunyan to Becket. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1978. ISBN 0-8018-2150-9.

CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků. Praha:Academia, 2006. ISBN 80-200-1213-3.

Metodický portal RVP. Portal vzdělávání. [online]. [cit. 3.4.2018]. Dostupné z: http://www.rvp.cz/.

MAŇÁK, Josef; JANÍK, Tomáš a ŠVEC, Vlastimil. Kurikulum v současné škole. Brno: Masarykova univerzita, 2008.

MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie z poetiky. Praha: Odeon, 1982.

MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie z estetiky. Praha: Odeon, 1966.

NUTTALL, Christine. Teaching Reading Skills in a Foreign Language. Oxford:  Heinemann, 1982. ISBN 0-435-28973-X.

PEPRNÍK, Michal. Směry literární interpretace XX. století (texty, komentáře). Olomouc: FF UP, 2000. ISBN 80-244-0141-X.

PROCHÁZKA, Martin. Literary Theory. An Historical Introduction. Praha: Karolinum, 2015. ISBN

    978-80-246-3006-9.

Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2017. [cit. 3.4.2018]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani.

SEIDELHOFER, Barbara. Controversies in Applied Linguistics. Oxford: OUP, 2003. ISBN 978-0194374446.

SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: ISV nakladateltsví, 1999. ISBN 80-85866-33-1.

WIDDOWSON, Henry G. Defining Issues in English Language Teaching. Oxford: OUP, 2003. ISBN 9780194374453.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (12.02.2020)

Seminární práce

Odborná rozprava

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK