PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika inkluzivní pedagogiky II - OPBS4S051A
Anglický název: Inclusive Education Didactics II
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 20 / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Korekvizity : OPBS4S043A
Prerekvizity : OPBS4S041A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (08.09.2023)
Cílem předmětu je představit studentům perspektivy inkluzivní multidimenzionální didaktiky na příkladech místně orientovaného učení.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (08.09.2023)

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 30 hodin

·         seminární práce 30 hodin

·         plnění úkolů a příprava na semináře 16 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Výuka proběhne kontaktně, v případě zpřísnění protiepidemických opatření na UK bude převedena do formátu online v  MS Teams. 

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (16.01.2020)

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů  a žáků v inkluzivním prostředí školy. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8757-6, s. 29-112.

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN  978-80-210-6678-6, s. 219-249.

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3070-7.

KRATOCHVÍLOVÁ, J. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole. Teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN  978-80-210-6527-7

LUKÁŠOVÁ, H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha, Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-784-8.

NOVOTNÝ, P., POL, M., RABUŠICOVÁ, M. Demokracie ve škole. Brno:Masarykova univerzita, 2006, ISBN 80-210-4210-9.

PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0367-4.

TANNENBERGEROVÁ, M. Průvodce školní inkluzí aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: WoltersKluwer, 2016, ISBN 978-80-7552-008-1.

ZILCHER, L., SVOBODA, Z. Inkluzivní vzdělávání. Efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: GradaPublishing, 2019. ISBN  978-80-271-0789-6.

EVROPSKÁ AGENTURA PRO ROZVOJ SPECIÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ. Profil inkluzivního učitele, Odense, Dánsko: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání, 2012, ISBN 978-87-7110-338-0, dostupné online zhttps://www.european-agency.org/sites/default/files/profile_of_inclusive_teachers_cs.pdf .

 

 

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (08.09.2023)

Témata:

1. Multidimenzionální didaktika – vymezení pojmu, dimenze.

2. Škola jako učící se společenství a ekosystém, profesionalizace pedagogů.

3. Místně orientované učení, lokalita školy a její potenciál pro učení. 

4. Inkluzivní (univerzální) design škol a školních tříd.

5. Metody učení a učební strategie žáka v edukaci.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (28.01.2024)

Zpracování a prezentace úkolu na vybrané téma. 

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (08.09.2023)

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na:

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=695

Název kurzu: Didaktika inkluzivní pedagogiky I

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9084

vstup pro hosty klíčem: akreditace

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK