PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika inkluzivní pedagogiky I - OPBS4S041A
Anglický název: Inclusive Education Didactics I
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 28 / 28 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Korekvizity : OPBS4S042A
Prerekvizity : OPBS4S031A
Je korekvizitou pro: OPBS4S042A
Je prerekvizitou pro: OPBS4S051A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (29.01.2023)
Cílem předmětu je představit studentům tzv. společné vzdělávání s využitím inkluzivní didaktiky. Studentům budou podrobně a názorně představeny postupy individualizace a diferenciace úkolů a kooperativní učební procesy dle principů konstruktivní didaktiky. Účastníci se na příkladech naučí rozlišovat funkční a nefunkční skupinové kooperace žáků ve třídě, učební strategie založené na tvorbě prekonceptů, využití kognitivních stylů žáků, metakognitivní strategie. Seznámí se s možnostmi uspořádání třídy a podnětného prostředí ve škole pro realizaci řízených činností v malých i větších žákovských skupinách. Naučí se identifikovat bariéry v prostředí školy, které brání individualizaci a diferenciaci učebních činností, a plánovat učební strategie, které vycházejí ze znalostí individuálních vývojových zvláštností žáků a v postupných krocích rozvíjejí žákův potenciál k učení.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (16.01.2020)

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN  978-80-210-6678-6, s. 219-249.

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů  a žáků v inkluzivním prostředí školy. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8757-6, s. 29-112.

ČAPEK, R. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: GradaPublishing , a.s., 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.

DEMIR-WALTHER, M. Gemeinsam inklusiven Sachunterrichtplanen: inklusions didaktische Planung in Kooperationbewältigen. Grundschulunterricht Sachunterricht. München: Oldenbourg Schulbuchverlag, 2016, 63(4), 30-33. ISSN 1865-4991.

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3070-7.

LUKÁŠOVÁ, H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha, Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-784-8.

KRATOCHVÍLOVÁ, J. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole. Teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN  978-80-210-6527-7

PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0367-4.

SKOUPÁ, L. MODEL E-U-R V PRAXI, ROZVOJ KREATIVITY - Metodický portál RVP.CZ, NÚV online dostupné z  https://www.rvp.cz/video/4185/ONLINE-SETKANI-MODEL-E-U-R-V-PRAXI-ROZVOJ-KREATIVITY.html.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (29.01.2023)

1. Inkluzivní didaktika – vymezení, moduly a využití v inkluzivní škole.
2. Organizace výukového času a prostředí pro výuku heterogenních tříd
3. Práce s pravidly, kodex férové třídy.
4. Badatelská výuka a MoU, questing jako zdůsob aktivizace žáků v heterogenních skupinách.
5. Metody kooperace žáků se SVP.
6. Dialogizace vyučování.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (28.01.2024)

Vypracování přípravy interaktivní hodiny pro žáky SŠ na zadané téma v oboru speciální pedagogika.

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (23.02.2023)

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na:

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=695

Název kurzu: Didaktika inkluzivní pedagogiky I

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9084

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK