PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Podpůrná opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami - OPBS3S129A
Anglický název: Support Measures for Pupils with Special Educational Needs
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 29 / 29 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jana Bernoldová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBS3Q120A, OPBS3S121A
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)
Cílem předmětu je studenty seznámit s druhy a stupni podpůrných opatření a zásadách jejich aplikace v podpoře vzdělávání dětí a žáků se SVP. Studenti získávají znalosti o legislativní úpravě poskytování podpůrných opatření ve školách a školských zařízeních. Pozornost bude věnována jednotlivým druhům podpůrných opatření diferencovaným podle druhu znevýhodnění dětí a žáků. Zahrnuto bude i plánování a vyhodnocování realizované podpory.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (11.02.2023)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 20 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 26 hodin

Seminární práce a příprava na zápočet: 20 hodin celkem

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)

Povinná literatura:

BARVÍKOVÁ, J. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4616-5.

ČADOVÁ, E. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení nebo závažného onemocnění: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4615-8.

FELCMANOVÁ, L., HABROVÁ, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4655-4.

JANKOVÁ, J. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4649-3

MICHALÍK, J, BASLEROVÁ, P., FELCMANOVÁ, L. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7

VALENTA, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4614-1.

VRBOVÁ, R. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4648-6

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (28.01.2023)
  1. Legislativní podmínky poskytování podpůrných opatření
  2. Druhy a stupně podpůrných opatření
  3. Plánování a realizace podpůrných opatření 1. stupně (plán pedagogické podpory)
  4. Plánovní a realizace podpůrných opatření 2. až 5. stupně (individální vzdělávací plán)
  5. Specifika poskytování podpůrných opatření dle typu znevýhodnění: PO pro děti a žáky s tělesným postižením a chronickým onemocněním, PO pro děti a žáky se zrakovým postižením, PO pro děti a žáky se sluchovým postižením, PO pro děti a žáky s mentálním postižením, PO pro děti a žáky s poruchou autistického spektra, PO pro děti a žáky se sociálním znevýhodněním, PO pro děti a žáky s narušenou komunikační schopností, PO pro děti a žáky se specifickou poruchou učení a chování
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jana Bernoldová, Ph.D. (26.01.2024)

Zpracování plánu pedagogické podpory na základě kazuistiky.

Úprava výstupů vzdělávání pro žáka s lehkým mentálním postižením.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK