PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Oborová praxe I. - OPBS1S104A
Anglický název: Special Educational Practice I
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Korekvizity : OPBS1S101A, OPBS1S102A, OPBS1S103A, OPBS1S105A
Je korekvizitou pro: OPBS1P106A, OPBS1S105A, OPBS1S101A, OPBS1S103A, OPBS1S102A
Je záměnnost pro: OKBS1S104A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (04.09.2019)
Průběžná reflektovaná oborová praxe I. je zařazena do 1. ročníku bakalářského studia speciální pedagogiky v zimním semestru. Studenti navštěvují 1x týdně ve dvojicích neziskové organizace, v nichž nachází pracovní uplatnění speciální pedagog (neučitelského zaměření). V průběhu praxe si studenti vedou deník, v němž zaznamenávají průběh a doklady realizace výstupů pod vedením vedoucího praxe z PedF UK a mentora NNO. Cílem průběžné praxe je příprava na výkon profese speciálního pedagoga v neziskovém sektoru, poznání fungování neziskových organizací se zaměřením na podporu znevýhodněných osob a minorit, získání zkušenosti se sebou samým v kontaktu s těmito osobami a minoritami a samostatnou realizaci aktivity v NNO (provedení prezentace, příprava programu, intervence, postupu aj.) Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: • orientace v pracovních příležitostech v oblasti NNO • znalost chodu, zaměření a pracovních podmínek v konkrétní NNO - projektovat práci v NNO - realizovat setkání s cílovou skupinou NNO - provést reflexi vlastních postupů v kontaktu s cílovou skupinou NNO - formulovat principy práce v NNO - porozumět podstatě reflexe jako procesu jednání, zpětného pohledu na jednání, uvědomění si podstatných aspektů, vytvoření alternativních postupů jednání a vyzkoušení, které představuje jednání nové
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (04.09.2019)

Oborová praxe I vede studenty speciální pedagogiky k identifikaci pracovní role speciálního pedagoga v organizaci na podporu znevýhodněných osob či minorit, k poznání společného významu práce speciálního pedagoga v neziskovém sektoru, k dovednosti komunikovat se znevýhodněnými osobami a minoritami- cílovými skupinami konkrétní NNO, k poznání chodu a struktury konkrétní organizace, jejích projektových aktivit a dotačních programů. Student se naučí pomáhat dobrovolníkům v organizaci, stínovat pozici vedoucích pracovníků, reflektovat vlastní postupy v rámci praxe.

Literatura -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (29.10.2019)

MEDLÍKOVÁ, O. Úspěšná nezisková organizace. 3., aktualizované a rozšířené vydání. Praha : Grada, 2017.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (04.09.2019)

Průběžná reflektovaná oborová praxe I. je zařazena do 1. ročníku bakalářského studia speciální pedagogiky v zimním semestru. Studenti navštěvují 1x týdně ve dvojicích neziskové organizace, v nichž nachází pracovní uplatnění speciální pedagog (neučitelského zaměření). V průběhu praxe si studenti vedou deník, v němž zaznamenávají průběh a doklady realizace výstupů pod vedením vedoucího praxe z PedF UK  a mentora NNO.

Témata: 

-   cíle, typy  a poslání neziskových organizací;

-  role neziskového sektoru v podpoře znevýhodněných osob a minorit;

-  zakládací listiny a dokumentace NNO;

-  finanční zdroje NNO;

-  reflexe pracovníka NNO;

-  dobrovolnictví;

-  principy pomoci;

 

 

 

 

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (30.10.2019)

-        100% účast

-        návrh a provedení aktivity 

-        kladné hodnocení mentora

-        plnění dílčích úkolů  

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK