PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Propedeutika speciální pedagogiky - OPBP3S405A
Anglický název: Special educational propedeutics
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 60 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBP3S307A
Je prerekvizitou pro: OPBP3S615B, OPBP3S611B
Anotace
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (28.01.2020)
Předmět představuje na úrovni soudobého poznání historii i současné směřování konceptů podpor osob se znevýhodněním. Zaměřuje se zejména na konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami. Jeho cílem je seznámit studenty se světem člověka s postižením a jeho speciálními potřebami s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny speciální pedagogiky. Představena bude socializace z dějinného pohledu a integrace a inkluze jako proces. Studenti budou obeznámeni s aktuální speciálně pedagogickou literaturou a nejnovějšími výzkumy v této oblasti. Kurz bude tvořen následujícími tématy: 1. Reflexe vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním. 2. Právní vědomí a člověk se znevýhodněním s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy, vzdělávání a sociální péče. 3. Nestátní neziskové organizace jako cesta k humanizaci a různorodosti služeb pro lidi se znevýhodněním. 4. Pokusy o periodizaci péče o postižené a vztahů k nim. Socializace z dějinného pohledu. 5. Vývoj podoborů speciální pedagogiky 6. Diskriminace a antidiskriminace, Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením (2006) 7. Nové trendy ve speciální pedagogice
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (14.02.2023)

V případě nařízené distanční výuky bude použita platforma TM Teams

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (28.01.2020)

FIALOVÁ, I., OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání.Brno: Paido,2012. ISBN978-80-7315-233-8.

MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha: Pedagogická fakulta,UK. 2016, ISBN 978-80-72890-874-5.

SLOWÍK, J. Speciální pedagogika, 2. aktualizované a doplněné vydání, Praha: Grada, 2016. ISBN978-80-271-0095-8.

Speciální pedagogika.Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta, UK, ISSN 1211-2720.

TITZL,B. Postižený člověk ve společnosti. Praha: UK, 2000. ISBN 80-86039-90-0.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-802-3.

VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství. Být matkou postiženého dítěte. Praha:UK,2009 Karolinum. ISBN 978-80-246-1616-2.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (14.02.2023)
Písemná zkouška.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK