PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika německého jazyka II - OPBG4G051A
Anglický název: Didactics of the German language II
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 48 / 44 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (18.10.2019)
Cílem předmětu je v návaznosti na Didaktiku německého jazyka I prohlubovat teoretické a především praktické dovednosti studentů ve výuce cizího jazyka. Studenti se seznámí se základními výukovými materiály pro ZŠ a SŠ na současném trhu a po absolvování předmětu dokáží kriticky hodnotit výukové materiály z hlediska požadavků kurikulí a z hlediska možností jejich použití v praxi. Předvádějí a analyzují krátké komunikativní činnosti, rozebírají videozáznamy vyučovacích hodin a užívají přitom již získanou základní lingvodidaktickou terminologii. Učí se volit vhodné organizační formy vyučování, pracovat s učebnicemi a učebními pomůckami, zařazovat do výuky didaktické jazykové hry. Obsahem předmětu jsou témata: Výukové materiály vhodné pro NJ. Jazykové učebnicové soubory a jejich analýza. Organizační formy práce. Typologie cvičení. Didaktické jazykové hry. Projektové vyučování.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D. (06.09.2023)
Celková časová zátěž studenta 120,0
Odpovídající množství kreditů 4 až 5
Přidělené kredity 4
Zakončení Zk
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 25 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 12 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 25 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin
Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D. (16.06.2023)

Základní literatura:

DAUVILLIER, CHr., LÉVY-HILLERICH, D. Spiele im Deutschunterricht. Fernstudieneinheit 28. München: Goethe-Institut, Langenscheidt, 2004. ISBN 978-3468-49646-2.

HENRICI, G., RIEMER, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. 3. unveränderte Aufl. Band 1, 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 2001. ISBN 3-87116-796-7, 3-87116-797-5.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: ACADEMIA, 2006. ISBN 80-200-1213-3.

JANÍKOVÁ, V. a kol. Výuka cizích jazyků. Praha : Grada, 2011. ISBN 9788024735122.

JANÍKOVÁ, V. Didaktik des Unterrichts deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno : MU, 2015. ISBN 978-80-210-5035-8

RAMPILLON, U. Lernen leichter machen. München : Hueber, 1999. ISBN 3-19-001574-0.

RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache: Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1.

WEIGMANN, J. Unterrichtsmodelle für DaF. München : Hueber, 1999. ISBN 3-19-001493-0.

WICKE, R.E. Handeln und Sprechen im Deutschunterricht. Ismaning: Verlag für Deutsch, 1995. ISBN 3-88532-693-0.

WICKE, R. E. Aktive Schüler lernen besser: Ein Handbuch aus der Praxis für die Praxis. 1. Aufl. München: Verlag Klett Edition Deutsch, 1993. ISBN 3-12-675375-2.

Doporučená literatura:

BARKOWSKI, H., KRUMM, H.J. (Hg.) Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN  978-3-8252-8422-0.

Časopis Cizí jazyky (rubrika recenze, didaktika/ metodika)

HLADÍK, P. 111 her pro atraktivní výuku němčiny. Praha: Grada, Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-5211-2.

EMMERICH, S., COLOMBO, F. Deutsch lernen mit Spielen und Rätzeln. (Grundstufe). Recanati: ELI, 2002. ISBN 978-88-8148-823-0.

MÜLLER, K. Deutsch lernen mit Spielen und Rätzeln. (Untere Mittelstufe). Recanati: ELI, 2003. ISBN 88-536-0004-7.

Pedagogické dokumenty pro příslušné typy a stupně škol, učebnice NJ.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

Další online zdroje, například Dům zahraniční spolupráce, TANDEM – Koordinační centrum česko-německých výměn mládeže, online stránky nakladatelství (Hueber, Klett, Polyglot apod.).

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D. (16.06.2023)

Výukové materiály vhodné pro NJ.

Jazykové učebnicové soubory a jejich analýza.

Organizační formy práce.

Typologie cvičení.

Didaktické jazykové hry.

Projektové vyučování.

Struktura vyučovací hodiny.

Tandemová výuka.

Mediace ve výuce němčiny.

Aktuální problémy a témata didaktiky cizích jazyků.

Aktuální možnosti přeshraniční spolupráce a možnosti jejího financování.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D. (16.06.2023)

ukončení předmětu Didaktika německého jazyka I

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D. (05.09.2023)

Podmínky zakončení:

-       80 % docházka na cvičení

-       průběžné plnění úkolů, případně mini referáty

-       odevzdání portfolia (nově k úkolům z Didaktiky I -  reflektivní esej, autoevaluace, dále vypracované úkoly a původní portfolio z kurzu Didaktika německého jazyka I.)

-       ústní zkouška - předložení portfolia a jeho reflexe + 1 otázka ze seznamu vycházející z obsahu přednášek, seminářů a studia povinné  literatury v rámci rozsahu kurzů Didaktika německého jazyka I a II

Na zkoušku je jeden řádný a dva opravné termíny.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK