PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika německého jazyka I - OPBG4G041A
Anglický název: Didactics of the German language I
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 45 / 43 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (22.01.2023)
Cílem předmětu je v rámci přednášek zprostředkovat studentům základní teoretické poznatky z didaktiky německého jazyka. Záměrem je představení teoretických poznatků didaktiky jako východisek pro praxi učitele stejně jako ujasnění zpětného působení praxe výuky jazyka na její teoretickou reflexi. Obsah předmětu tvoří témata: Předmět zkoumání didaktiky německého jazyka, didaktika jako vědní a studijní disciplína v učitelském vzdělání a její vztah k ostatním vědním oborům. Cíle vyučování němčiny jako cizího jazyka. Didaktické zásady. Závazná a doporučená kurikula pro výuku cizích jazyků. Vývoj vyučování cizích jazyků, didaktické/metodické směry (z pohledu historického), alternativní metody. Tendence vývoje vyučování cizím jazykům v postkomunikativní etapě: výuka zaměřená na žáka, na činnost, na úkoly, na autonomní učení aj.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (22.01.2023)
Celková časová zátěž studenta 90,0
Přidělené kredity 3
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 1
Cvičení: 1
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut
Samostudium literatury (za semestr) 6 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 18 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 20 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (27.01.2023)

BARKOWSKI, H., KRUMM, H.J. (Hg.) Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN  978-3-8252-8422-0.

BLELL, G., LÜTGE, Ch. Fremdsprachendidaktik und Lehrerbildung – Konzepte, Impulse, Perspektiven. Münster: LIT Verlag, 2012. ISBN 978-3-643-11399-3.

HENRICI, G., RIEMER, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. 3. unveränderte Aufl. Band 1, 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 2001. ISBN 3-87116-796-7, 3-87116-797-5.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: ACADEMIA, 2006. ISBN 80-200-1213-3.

KOEPPEL, R. Deutsch als Fremdsprache – Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. 2. Überarb. Aufl. Hohengehren: Schneider Verlag, 2013. ISBN 978-3-8340-1185-5.

KRUMM, H.J., FANDRYCH, Chr., HUFEISEN, B., RIEMER, C. (Hg.) Deutsch als Fremd- und ZweitspracheEin Internationales Handbuch.  Berlin, New York: de Gruyter, 2010. ISBN 978-3-1102-4024-5.

MŠMT. Strategie vzdělávací politiky do roku 2030+. 2020

NEUNER, G., HUNFELD, H. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts. Berlin: Langenscheidt, 1996. ISBN 978-3-4684-9676-9.

NIEWELER, A. Fremdsprachen unterrichten. Ein Ratgeber für Studium und Unterrichtspraxis. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2019. ISBN 978-3-12-920375-0.

RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache: Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1.

Časopis Cizí jazyky (rubrika recenze, didaktika/ metodika)

Pedagogické dokumenty pro příslušné typy a stupně škol, učebnice NJ

Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4. Včetně doplňku, 2018.

ŠVERMOVÁ, D., NEČASOVÁ, P. Linguodidaktik Deutsch als Fremdsprache – Ausgewählte Themen (Sprachliche Mittel). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7603-130-2.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D. (10.01.2024)

Témata:

Předmět zkoumání didaktiky německého jazyka, didaktika jako vědní a studijní disciplína v učitelském vzdělání a její vztah k ostatním vědním oborům.

Cíle vyučování němčiny jako cizího jazyka.

Didaktické zásady.

Závazná a doporučená kurikula pro výuku cizích jazyků. Aktuální problémy vzdělávací politiky s ohledem na výuku německého jazyka.

Vývoj vyučování cizích jazyků, didaktické/metodické směry (z pohledu historického), alternativní metody.

Tendence vývoje vyučování cizím jazykům v postkomunikativní etapě: výuka zaměřená na žáka, na činnost, na úkoly, na autonomní učení aj.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D. (10.01.2024)

- aktivní účast na semináři (80 %)

- tvorba portfolia (průběžné vedení a plnění úkolů v portfoliu) - portfolio je nutné odevzdat elektronicky do MS Teams do 10. 6. 2024

- čtení odborných článků a plnění úkolů zadávaných na seminářích

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK