PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Fonetika a fonologie FJ - OPBF4F012A
Anglický název: Phonetics and phonology FL
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
letní s.:0/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: zimní:45 / 42 (neurčen)
letní:neurčen / 31 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D. (23.01.2024)
Student se seznámí s fonematickou a prozodickou rovinou současné francouzštiny a porozumí jejich vzájemné vazbě jak ve francouzštině, tak v češtině, aby v praxi úspěšně anticipoval potíže žáků pramenící z foneticko-fonologických interferencí. Pozornost bude věnována tradičním tématům jako jsou základní pojmy z fonetiky a fonologie francouzského jazyka, vztah mezi zvukovou a grafickou stránkou francouzštiny, tvorba hlasu a produkce řeči, charakteristika segmentální (vokály, konsonanty, polokonsonanty) a suprasegmentální (funkce prozódie, typy přízvuku a jeho funkce, rytmus, intonace, slabičné členění, vázání a řetězení atp.) jazykové roviny, které budou doplněny o stěžejní otázky didaktiky výslovnosti francouzského jazyka (např. otázka výslovnostní normy, fonologická hluchota, motivace, hodnocení, techniky výuky výslovnosti, korektivní fonetika, mediace atp.). Student se aktivně seznámí s vybranou lingvistickou a didaktickou literaturou z oboru a dalšími relevantními zdroji. Obsah kurzu je od ZS 2022/2023 inovován a jsou k němu vytvořeny nové studijní opory.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D. (23.01.2024)

Příprava na výuku:

- přednáška:  Studenti si projdou poznámky z předchozí přednášky. K tématu si přečtou/prostudují odpovídající kapitolu ze studijní literatury. (15 minut/týden)

- seminář: Studenti si prostudují materiály, které jim vyučující s předstihem vloží do MS Teams (praktická cvičení, poslech nahrávek, podcastů apod.). (40 minut/týden)

Samostudium literatury a plnění průběžných úkolů: Na první přednášce budou studenti seznámeni se systémem průběžného odevzdávání nahrávek a jejich následné analýzy: nahrávky čtených textů (prostřednictvím MS Teams). Nahrávky budou analyzovány jak samotnými studenty, tak vyučující. Jejich počet bude určen dle úrovně vědomostí studentů na začátku ZS. Dále studenti během semestru odevzdají jeden transkripční test. (20 hodin/semestr + 20 minut/semestr)

 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D. (23.01.2024)

DOHALSKÁ, M., SCHULZOVÁ, O.: Fonetika francouzštiny. Praha, Karolinum, 2020.

LÉON, P.: Précis de phonostylistique – Parole et expressivité. Paris, Nathan, 1993.

LÉON, P.: Phonétisme et prononciation du Français. Paris, Armand Colin, 2007.

MADELENI, E‪., PAGEL, D., WIOLAND, F.: Le rythme du français parlé. Paris, Hachette, 2012.

ABRY, D., CHALARON, M.-L.: Les 500 exercices de phonétique A1/2. Paris, Hachette, 2009.

ABRY, D., CHALARON, M.-L.: Les 500 exercices de phonétique B1/B2. Paris: Hachette, 2011.

FENCLOVÁ, M.: Fonetika francouzštiny jako lingvodidaktický problém. Praha, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2003.

WIOLAND, F.: La vie sociale des sons du français.Paris, L'Harmattan, 2005.

MARTIN, P.: Intonation du français. Paris, Armand Colin, 2009.

WIOLAND, F.: Prononcer les mots du Français. Paris, Hachette, 1991.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D. (23.01.2024)

1. Úvod, seznámení, podmínky zakončení předmětu, literatura aj.

2. Základní pojmy

3. Respirační, fonační a artikulační ústrojí

4. Intonace, rytmus, rytmické členění

5. Přízvuk

6. API

7. Vázání a řetězení

8. Schwa

9. Samohlásky ústní

10. Samohlásky nosové 

11. Polokonsonanty

12. Souhlásky

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D. (23.01.2024)

Aktivní účast na seminářích (maximálně 3 absence s doplněním úkolů).

Průběžné plnění úkolů během semestru (zadáváno na semináři nebo přes MS Teams) a příprava na semináře.

Zápočet (zimní semestr)

1) transkripční test

2) srovnávací analýza dvou nahrávek téhož textu (první z počátku zimního semestru, druhá z konce zimního semestr) během níž student prokáže teoretickou i praktickou znalost segmentální i suprasegmentální úrovně zvukové podoby francouzštiny (odevzdání přes MS Teams)

3) vědomostní test v rozsahu učebnice Fonetika francouzštiny (Dohalská M., Schulzová, O., Karolinum 2020) - 1 termín řádný, max. 2 opravné, min. 70% správných odpovědí (min. 28 bodů)

 

Zkouška (letní semestr)

1) dvě teoretické otázky (rozprava nad testem ze ZS)

2) srovnávací analýza dvou odevzdaných nahrávek téhož textu (první z počátku zimního semestru, druhá z konce letního semestru), během níž student prokáže teoretickou i praktickou znalost segmentální i suprasegmentální úrovně zvukové podoby francouzštiny

3) četba připraveného a nepřipraveného textu

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK