PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
ICT v biologii - OPBB2B127B
Anglický název: Applied ICT in Biology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5388
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Petr Novotný, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (27.12.2017)
Předmět rozvíjí schopnost studentů využívat efektivně specializované i obecné softwarové nástroje pro získávání, zpracování a publikování dat. Na prezentované nástroje se zaměřuje z pohledu využítí v odborné biologii a zároveň pohledem učitelské praxe a popularizace vědy a vědních poznatků.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (27.12.2017)

základní:

  • GARDENER, Mark, 2012. Statistics for Ecologists Using R and Excel: Data Collection, Exploration, Analysis and Presentation. Exeter: Pelagic Publishing. ISBN 978-1-907807-12-1.
  • SVATOŇOVÁ, Hana a Marta ROMAŇÁKOVÁ, 2013. Svět a krajina pohledem z výšky: materiál pro učitele. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6263-4.
  • SVATOŇOVÁ, Hana a Marta ROMAŇÁKOVÁ, ed., 2014. Mapujeme v krajině: materiál pro učitele. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6798-1.

rozšiřující:

 

  • GIBAS, Cynthia a Per JAMBECK, 2001. Developing bioinformatics computer skills. Beijing: O’Reilly. ISBN 978-1-56592-664-6.
  • LEPŠ, Jan a Petr Šmilauer, 2016, Biostatistika, EPISTEME, ISBN 978-80-7394-587-9
  • MOTULSKY, Harvey, 2013. Intuitive Biostatistics: A Nonmathematical Guide to Statistical Thinking. 3 vyd. New York: Oxford Univ Pr. ISBN 978-0-19-994664-8.
  • QUIRK, Thomas J., Meghan QUIRK a Howard F. HORTON, 2014. Excel 2013 for Biological and Life Sciences Statistics: A Guide to Solving Practical Problems. 2015 edition. B.m.: Springer. ISBN 978-3-319-12516-9.
  • RUDA, Aleš, 2010. Úvod do studia geografických informačních systémů. Vyd. 1. Brno: Mendelova univerzita v Brně. ISBN 978-80-7375-427-3.
  • ŠTYCH, Přemysl a Lucie KUPKOVÁ, ed., 2014. Dálkový průzkum Země v ochraně přírody. Vyd. 1. V Praze: Nakladatelství P3K. ISBN 978-80-87343-14-2.
  • VÁVRA, Aleš, 2015. Geoinformační technologie ve fenologickém výzkumu a mapování. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci pro katedru geoinformatiky. Terra notitia. ISBN 978-80-244-4056-9.

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (27.12.2017)

Obsah předmětu je tematicky rozdělen do tří na sebe navazujících bloků.

První blok je věnován zpracování, základní analýze a prezentaci biologických dat (datové typy, vzorkování, popisná statistika, test normality, klouzavý průměr, typy a tvorba grafů Excel + R). Cílem tohoto bloku je poskytnout obecný informační základ k problematice a praktickou dovednost při prezentaci dat.

  • fáze výzkumu
  • sběr dat, jejich typologie, varianty zápisu
  • zpracování dat - základy R,
  • zpracování dat - popisná statistika, test normality, plovoucí průměr
  • typologie grafů, hromadný export grafů

Druhý tematický blok představuje problematiku geografických informačních systémů. Ukazuje možnosti on-line mapových aplikací, následně přechází na příkladu QGIS k využívání WMS a WFS služeb, tvorbě vlastních vektorových vrstev vrcholící publikací autorské mapy vybrané lokality.

  • principy GPS, souřadncýh systémů a projekcí
  • online GIS aplikace (Seznam.cz, maps.google.com, geoportal.cuzk.cz/geoprohlizec etc.)
  • typy geografických dat, přenosové formáty
  • QGIS - základy, přidání WMS+vektor, vrstvy, Tvůrce mapy

Třetí blok zahrnuje moderní instrumenty, zejména terénní biologie (GPS tracker, fotopasti, IP kamery, CCD snímače k optickým přístrojům, digitální mikroskopy s měřicím a analytickým SW, auto- a semiautonomické systémy sběru dat) a ukazuje jejich užití ve výzkumu a popularizaci biologie na příkladech úspěšných projektů ČT, ČRo a dalších.

  • telemetrie
  • fotopasti
  • webové kamery
  • QR code
  • rozšířená realita
  • snímače pro mikroskopii

 

Předmět je vyučován seminární formou, studenti používají vlastní notebooky. Výukové materiály v podobě prezentací, vzorových řešení a kódů jsou ke stažení ve fakultní instalaci Moodle.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (02.12.2017)
  • studenti zpracovávají jako studentský projekt mapový set vybrané lokality s různými WMS zdroji vybavené legendou, měřítkem; doplněno grafy a popisnými statistickými informacemi reálných dat nejbližší meteorologické stanice  - bude upřesněno po dokončení bloku GIS. Odevzdávají ve formě PDF elektronicky do 6 týdnů od zadání práce
  • písemný test
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK