PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika - OPB03S403A
Anglický název: Special Education
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 25 / 25 (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Prerekvizity : OPB03Q306A
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (21.01.2020)
Studenti se seznámí s oborem speciální pedagogiky a možnostmi multidisciplinární spolupráce v podpoře dětí předškolního věku, osvojí si praktické poznatky spojené s aplikací metod sppg uplatňovaných v podpoře rozvoje dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) v předškolním věku. Dále se seznámí s podpůrnými opatřeními určenými dětem se SVP, zásadami a specifiky v přístupu k podpoře dětí s jednotlivými druhy speciálních vzdělávacích potřeb. Témata: 1) Obor speciální pedagogiky, multidisciplinární spolupráce 2) Reedukace, terapie kompenzace, rehabilitace dětí se SVP v předškolním věku 3) Diagnostika potřeb dětí se SVP v prostředí mateřské školy 4) Plánování podpory dětí se SVP v prostředí mateřské školy 5) Podpůrná opatření ve vzdělávání dětí se SVP v mateřské škole dle druhu speciálních vzdělávacích potřeb (zrakové postižení, sluchové postižení, poruchy autistického spektra atd)
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (14.02.2023)

V případě nařízené distanční výuky bude použita platforma TM Teams

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (21.01.2020)

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 9788025118290.

BARVÍKOVÁ, J. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4616-5. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

ČADOVÁ, Eva. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodů tělesného
postižení nebo závažného onemocnění: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4615-8. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

FELCMANOVÁ, L., HABROVÁ, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání
z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4655-4. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

kol. autorů Metodika pro práci s dětmi s SVP v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe. 2019. ISBN 978-80-7496-399-5

SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.

VALENTA, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního
postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci,
2015. ISBN 978-80-244-4614-1. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

VRBOVÁ, R. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4648-6. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

ŽAMPACHOVÁ, Z., ČADILOVÁ, V. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4669-1. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

VÁGNEROVÁ M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ L. Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1616-2.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (21.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8650 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK