PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pre-school Education in International Comparison - OPB03N410A
Anglický název: Pre-school Education in International Comparison
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 10 / 20 (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Neslučitelnost : OPB03N402A
Prerekvizity : OPB03N301A
Záměnnost : OPB03N402A
Je neslučitelnost pro: OPB03N402A, OKB03N402A
Je záměnnost pro: OPB03N402A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (31.03.2022)
Předmět uvádí studenty do situace předškolního vzdělávání v Evropě a jeho aktuálních proměn. Zabývá se jeho současnými problémy a poukazuje na hlavní vývojové tendence v evropském kontextu. Studenti se seznámí s vybranými zahraničními pedagogickými přístupy, koncepty a kurikuly reagujícími na proměňující se situaci předškolních zařízení a institucionální předškolní výchovy v Evropě. Cílem kurzu je reflektovat pedagogickou praxi v České republice v rámci mezinárodní vývoje předškolního vzdělávání a hledat se studenty průsečíky jeho směřování i možnosti řešení aktuálních problémů v kontextu mezinárodní zkušenosti. Témata: 1) Srovnávací pedagogika – cíle, funkce, význam. 2) Vývojové tendence a trendy v předškolním vzdělávání v mezinárodním srovnání 3) Předškolní vzdělávání ve vybraných francouzsky a německy mluvících zemích v Evropě. 4) Předškolní vzdělávání v anglicky mluvících zemích v Evropě. 5) Předškolní vzdělávání ve vybraných skandinávských zemích. 6) Implikace pro další rozvoj institucionální předškolní výchovy v ČR z mezinárodního srovnání vývojových trendů v Evropě. 7) Zahraniční exkurze realizovaná v rámci mezinárodní spolupráce univerzit a pedagogických vysokých škol v rámci sítě NETT.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (17.01.2023)
Cílem kurzu je reflektovat pedagogickou praxi v České republice v rámci mezinárodní vývoje předškolního vzdělávání a hledat se studenty průsečíky jeho směřování i možnosti řešení aktuálních problémů v kontextu mezinárodní zkušenosti. 
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (17.01.2023)
Celková časová zátěž studenta 86,0
Množství kreditů odpovídající časové zátěži 3
Přidělené kredity 3
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 1
Cvičení: 1
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 12 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 8 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 10 hodin
Příprava na zápočet 12 hodin
Studenti budou studovat literaturu vztahujícíc se k tématům kurzu. Budou pracovat ve skupinách či dvojicích na úkolech umožňujících propojení teorie a jejich dosavadních zkušeností z praxe. Kurz je obsahově provázán s tematickými důrazy praxí studentů v tomto semestru. Studenti plní průběžné úkoly mezi setkáními.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (31.03.2022)

DVOŘÁK, Dominik et al. Srovnávací pedagogika: proměny a výzvy. 1. vydání. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015. 184 stran. ISBN 978-80-7290-860-8.

EACEA, Výkonná agentura pro vzdělávání, kulturu a audiovizuální oblast. Vzdělávání a péče v raném dětství v Evropě: překonávání sociálních a kulturních nerovností. Praha: ÚIV, 2010. ISBN 978-92-9201-025-6.

European Commission/EACEA/Eurydice. Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe – 2019 Edition. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2019.

European Commission/EACEA/Eurydice. The Structure of the European Education Systems 2019/20: Schematic Diagrams. Eurydice Facts and Figures. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2019.

LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora. Právo na šanci: předškolní výchova v Německu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. 327 stran. ISBN 978-80-7290-927-8.

OECD. Education at a Glance 2019: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing, 2019.

OECD. Providing Quality Early Childhood Education and Care: Results from the Starting Strong Survey 2018, TALIS. Paris: OECD Publishing, 2019. Dostupné z: https://doi.org/10.1787/301005d1-en.

PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 3., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. 333 stran. ISBN 978-80-262-0870-9.
 
Shuey, E. et al. Curriculum alignment and progression between early childhood education and care and primary school: A brief review and case studies. OECD Education Working Papers, No. 193. Paris: OECD Publishing, 2019. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.1787/d2821a65-en

SYSLOVÁ, Zora, Irena, BORKOVCOVÁ a Jan PRŮCHA. Péče a vzdělávání dětí v raném věku. Komparace české a zahraniční studie. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014. ISBN 987-80-7478-354-8.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (17.01.2023)
  • přednáška
  • práce s odbornými texty a texty zahraničních institucí angažovaných v oblasti komparativní pedagogiky v Evropě
  • práce s videi
  • skupinová práce
  • diskuse
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (17.01.2023)

1) Srovnávací pedagogika – cíle, funkce, význam.

2) Vývojové tendence a trendy v předškolním vzdělávání v mezinárodním srovnání

3) Předškolní vzdělávání ve vybraných francouzsky a německy mluvících zemích v Evropě.

4) Předškolní vzdělávání v anglicky mluvících zemích v Evropě.

5) Předškolní vzdělávání ve vybraných skandinávských zemích.

6) Implikace pro další rozvoj institucionální předškolní výchovy v ČR z mezinárodního srovnání vývojových trendů v Evropě.

7) Zahraniční exkurze realizovaná v rámci mezinárodní spolupráce univerzit a pedagogických vysokých škol v rámci sítě NETT - pokud bude možné.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (25.01.2024)
  • Aktivní účast na výuce, absence max. 2 setkání.
  • Zpracování seminární práce ve dvojici na téma zadané vyučujícím - studenti budou moci téma vybrat z úžeji stanovených témat, která budou představena v úvndích setkáních kurzu.
  • Rozsah a kvalitativní požadavky na seminární práci budou zveřejněny v Moodle (student má povinnost se na tématu a jeho zpracování domluvit předem s vyučujícím).
    • Oprava seminární práce je možná pouze 1x.
Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (31.03.2022)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8649 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK