PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Digitální technologie v preprimárním vzdělávání - OPB03I504A
Anglický název: Digital Technology in Pre-Primary Education
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 20 (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (21.09.2023)
Cílem předmětu je seznámit studenty s významem digitálních technologií pro vlastní rozvoj i pro rozvoj dětí předškolního věku a vybavit je příslušnými vědomosti a dovednostmi pro práci s technickými zařízeními a jejich softwarovou podporou. Posláním předmětu je představit možnosti rozvoje informačně technických činností učitelů a dětí v mateřské škole a tvůrčí činnosti zprostředkované technologiemi. Obsahově se předmět zaměřuje možností rozvoje vlastní digitální a informační gramotnosti, stejně jako možností rozvíjení těchto gramotností a algoritmického myšlení u dětí v mateřské škole. Zároveň se orientuje na utváření vědomostí a dovedností vzdělávání prostřednictvím interaktivních zařízení, edukační robotiky a didaktických hraček. Studenti se v průběhu předmětu seznámí se soudobými interaktivními technologiemi v kontextu jejich využití v mateřské škole.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (18.09.2023)
PREZENČNÍ STUDIUM:

Celková časová zátěž studenta    77,0
Množství kreditů odpovídající časové zátěži    3
Přidělené kredity    3
Zakončení    KZ

Přímá výuka
Přednášky:    0
Cvičení:    2

Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky    0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení    45 minut
Samostudium literatury (za semestr)    6 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)    10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)    6 hodin

Plnění předmětu
Seminární práce    8 hodin
Příprava na zápočet    5 hodin
Student se seznamuje s různými typy digitálních technologií, a to jak po hardwarové, tak softwarové stránce tak, aby dokázal zpracovávat různé úkoly, které souvisí s konkrétními typy zařízení a k nim příslušnému softwarovému vybavení. Tj. v některých případech se musí hlouběji seznámit se způsobem fungování (manuál, video aj.)
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (20.09.2023)

ASPINALL, Brian. Code Breaker: Increase Creativity, Remix Assessment, and Develop a Class of Coder Ninjas!, 2017.

BETCHER, Chris a Mal LEE. The interactive whiteboard revolution: teaching with IWBs. Camberwell, Vic.: ACER Press, 2009, x, ISBN 0864318170.

CATLIN, D. The principles of Educational Robotic Applications (ERA): a framework for understanding and developing educational robots and their activities. Paris : 2010.

RESNICK, Mitchel. Lifelong kindergarten: cultivating creativity through projects, passion, peers, and play. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, [2017]. ISBN 9780262037297.

Portály určené (i) pro preprimární vzdělávání, např:

http://www.veskole.cz

http://www.dumy.cz

http://alik.idnes.cz/ 

http://hraveuceni.idnes.cz/

http://www.smejo.info/ 

http://www.kamaradske-hry.cz/

http://www.pohadkar.cz/

http://www.detskestranky.cz/

http://www.predskolaci.cz/

https://imysleni.cz/

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (20.09.2023)

Digitální technologie v přípravě učitele mateřské školy

  • Rozvoj digitální gramotnosti, informační gramotnosti a informatického myšlení prostřednictvím různých typu digitálních technologií

  • Digitální učební materiály a úložiště digitálních učebních materiálů

Digitální technologie v práci učitele MŠ: 

  • Interaktivní technologie (mobilní dotyková zařízení, interaktivní koberce a tabule)

  • Programovatelné robotické hračky a edukační robotika

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (21.09.2023)
  • plnění praktických úkolů zadaných v průběhu semestru v Moodle kurzu
  • test zaměrený na teoretické vědomosti zaměřené na digitální technologie v přípravě a práci učitele v MŠ
  • zpracování seminární práce na vybrané téma
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (21.09.2023)

Hlavní distanční podporou je e-learningový kurz (Moodle kurz), ve kterém jsou k dispozici pro studenty potřebný obsah, odkazy na informační zdroje, úkoly i podmínky pro ukončení předmětu.

Odkaz na kurz: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8664

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK