PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika TV II - OPB01T167B
Anglický název: Didactics of Physical Education II
Zajišťuje: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Šárka Panská, Ph.D.
Prerekvizity : OPB01T161B
Je záměnnost pro: OKB01T167B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Petra Fořterová, Ph.D. (03.03.2023)
Cílem kurzu je prohloubit znalosti a dovednosti v řízení pohybových činností v mateřské škole v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Při praktických výstupech si studenti na základě teoretických znalostí z oblasti učení a motorického učení, forem pohybových činností v MŠ, metod a stylů v řízení předškolních dětí, možností realizace RVP PV pomocí pohybových činností, ověří a rozšíří své dovednosti. Praktické aplikace samostatných příprav studentů, na dané téma či konkrétní cíl, v MŠ. Při výuce může docházet k fyzickému kontaktu v souladu se správnou metodikou výuky a při podávání záchrany a dopomoci.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Zdeňka Engelthalerová (31.01.2020)

DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. ISBN ISBN 978-80-86307-88-6.

DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte: [tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-819-7.

DVOŘÁKOVÁ, Hana. Rozvíjíme tělesnou zdatnost dětí: dítě a jeho tělo. Praha: Raabe. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání, c 2014. ISBN 978-80-7496-162-5.

ENGELTHALEROVÁ, Zdeňka. Cvičíme s dětmi: dítě a jeho tělo. Praha: Raabe. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání, 2015. ISBN 978-80-7496-172-4.

JAROSLAV, Krištofič. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1636-4.

MAZAL, Ferdinand. Hry a hraní pohledem ŠVP. Olomouc: Hanex. Kdo si hraje, nezlobí, 2007. ISBN 978-80-85783-77-3.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Zdeňka Engelthalerová (11.02.2020)

1) Pohybové činnosti v dopoledním programu MŠ.

2) Příprava na vedení pohybových činností v MŠ na dané téma či úkol a cíl.

3) Vlastní  výstupy dle vypracovaných příprav.

4) Sebereflexe studenta po praktickém výstupu.

5) Zpětná reflexe vedoucího praxe.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Petra Fořterová, Ph.D. (28.01.2023)

Teoretická i praktická příprava na řízení pohybových činností dětí v MŠ. Vypracování přípravy na zadané téma či úkol a cíl. Řízení pohybových činností v dopoledním programu MŠ. Ústní zkouška z didaktiky TV.

Otázky pro zkoušku:

A. 1. Školské dokumenty, pojetí tělesné výchovy v MŠ – cíle, úkoly, kompetence.

     2. Pohyb v životě dítěte – benefity

     3. Ontogeneze motoriky v propojení s tělesným a psychickým vývojem

     4. Pohybové schopnosti a možnosti zátěže v předškolním věku

     5. Učení se a motorické učení

     6. Učitel a proces vyučování – osobnost, typy, hlavní činnosti

     7. Pedagogické zásady v TV, základní postupy (metody nácviku) v TV.

     8. Metody a styly v TV v mateřské škole

     9. Organizační formy TV v MŠ

   10. Sociálně-interakční a metodicko-organizační formy

   11. Efektivita TV procesu a možnosti její diagnostiky

   12. Diagnostika a motorické testy u předškolních dětí

   13. Děti se zvláštními potřebami (inkluze)

 

B.  1. Základní motorika, psychomotorika – charakteristika, obsah, realizace v MŠ

      2. Gymnastické činnosti – charakteristika, obsah, realizace v MŠ

      3. Hry v mateřské škole – charakteristika, obsah, realizace v MŠ

      4. Hudebně-pohybová výchova – charakteristika, obsah, realizace v MŠ

      5. Základy atletiky – charakteristika, obsah, realizace v MŠ

     6. Plavání – charakteristika, obsah, realizace v MŠ

     7. Zdravotní TV – charakteristika, obsah, realizace v MŠ

     8. Pobyt v přírodě, sezónní činnosti – charakteristika, obsah, realizace v MŠ

     9. Lyžování, bruslení – charakteristika, obsah, realizace v MŠ

   10. Zájmová TV v předškolním věku, raná sportovní specializace.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK