PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Rozvíjení přírodovědné pregramotnosti - OPB01B112A
Anglický název: Developing natural literacy
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 0 (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9971
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Je záměnnost pro: OKB01B112A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (01.02.2020)
Cílem předmětu je osvojení teorie a metodologie v oborové didaktice. Koncept přírodovědné gramotnosti (PICA). Specifika rozvíjení přírodovědné gramotnosti v raném věku. Prekoncepty a miskoncepty předškoláků. Rozvíjení environmentální senzitivity a jazykových schopností pro přírodovědné vzdělávání. Experiment v MŠ. Práce s modely v MŠ.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (17.02.2021)

Vážené studentky! Vážení studenti!

Předmět Rozvíjení přírodovědné pregramotnosti OPB01B112A je hodnocen 2 kredity. To odpovídá 60 hodinám očekávané studentské práce. Z toho je jen menšina přímé výuky. Zbytek hodin je plánován na individuální přípravou a plnění úkolů.

Vzhledem k epidemiologické situaci, bude výuka i plnění požadavků k získání KZ probíhat v LS 2021 pravděpodobně pouze distančně.

Připravím pro Vás podklady v moodle, včetně videopřenášek (můžete se na ně podívat kdykoli) a setkání on-line. Přes moodle budete odevzdávat úkoly. Link

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9971.

Úkolů Vám zadám celkem 5.

On-line setkání budou v čase daném rozvrhem a proběhnou nejspíš v MicrosoftTeams.

Podívejte se také na Podmínky zakončení předmětu, než si předmět zapíšete.

Kateřina Jančaříková

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (12.03.2020)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8756

 

Povinná:

Jančaříková, K. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2017. ISBN978-80-7496-327-8.

Kol. Přírodovědná gramotnost ve výuce. NÚV, 2011. 978-80-86856-84-1. Dostupné na http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2012/01/Prirodovedna_gramotnost.pdf

 

Doporučená:

Jančaříková, K. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-805-9.

Jančaříková, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2010.

Jančaříková, Kateřina, Havlová, Jana. Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2014. 1. vyd. 124 str. ISBN 978-80-7496-166-3.

Jančaříková, K. Kapuciánová, M. Činnosti venku a v přírodě. Praha : Raabe, 2013. 1. vyd. 141 str. ISBN978-80-7496-071-0.

Jančaříková, K., Mazáčová, N. Bádání na zahradě : metodická příručka ke kurzu Badatelské činnosti na školní zahradě. Praha : Univerzita karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43str. ISBN 978-80-7290-691-8.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (01.02.2020)

1. Koncept přírodovědné gramotnosti (PICA).

2. Specifika rozvíjení přírodovědné gramotnosti v raném věku.

3. Prekoncepty a miskoncepty předškoláků.

4. Rozvíjení environmentální senzitivity.

5. Rozvíjení jazykových schopností pro přírodovědné vzdělávání.

6. Experiment v MŠ.

 

7. Modelové organismy a názorn.

8. Práce s modely v MŠ.

9. Chybovost v knihách a učebních pomůckách.

10. Portfoliové hodnocení.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (02.02.2021)

Vážené studentky! Vážení studenti!

Předmět Rozvíjení přírodovědné pregramotnosti OPB01B112A je hodnocen 2 kredity. To odpovídá 60 hodinám očekávané studentské práce. Z toho je jen menšina přímé výuky. Zbytek hodin je plánován na individuální přípravou a plnění úkolů.

Vzhledem k epidemiologické situaci, bude výuka i plnění požadavků k získání KZ probíhat v LS 2021 pravděpodobně pouze distančně.

Připravím pro Vás podklady v moodle, včetně videopřenášek (můžete se na ně podívat kdykoli) a setkání on-line. Přes moodle budete odevzdávat úkoly. Link

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8756 na loňský kurz. Na vytvoření prostoru v moodlu pro letošní rok čekám.

Úkolů Vám zadám celkem 5.

Úkolů Vám zadám (přes moodle) celkem 5.

Termíny dostanete v informační mailu po uzavření zápisu.

Úkoly budu kontrolovat najednou vždy před on-line setkáním, na kterém je budeme diskutovat. Z toho důvodu není možné úkoly odevzdat později. Později odevzdaný úkol bude hodnocen nula body. Podobně jak úkol, který nebude mít všechny náležitosti.

K úspěšnému zakončení předmětu a získání Z je třeba získat min. 150 (z 300 možných)

a) odevzdání průběžných 5 úkolů - (každý za 20 bodů) - dodržení termínů odevzdání je nezbytnou podmínkou, pozdě odevzdaný úkol bude hodnocen 0 body,

b) účast na on-line setkání (max. 100 bodů),

c) závěrečný on-line test (max. 100 bodů).

Hodnocení

On-line test v moodle 25 otázek á 4 body, 100 bodů maximálně

Průběžná práce – 5 úkolů á 20 bodů za jeden, 100 bodů maximálně

Účast na on-line setkání = 100 bodů. Za nepřítomnost na celém setkání 0, za nepřítomnost na části - mínus poměrná část.

Těším se na Vás Kateřina Jančaříková

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (02.02.2021)

Moodle

Jančaříková Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání

Jančaířková Činnosti k rozvíjení přírodovědné pregramotnosti

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK