PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sppg znevýhod. člověka se SPU - OOBSP18318
Anglický název: Special Education - Individuals with Specific Learning Disabilities
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (66)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Iva Strnadová, Ph.D.
Prerekvizity : OBSP18099, OBSP18901
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2010)
Historie SPU, vývoj poznání, výzkumy, neuropsychologie ve světě a u nás. Etiologie, klasifikace. Klinický popis jednotlivých poruch. Diagnostika SPU z pohledu speciálního pedagoga v PPP a z pohledu učitele - percepčně kognitivní funkce, motorické funkce, didaktické testy a zkoušky. Reedukace dyslexie, metody a formy práce, techniky nápravy, pomůcky a publikace vhodné při práci s dětmi s SPU. Reedukace dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie. Metody výuky počátečního čtení a psaní, počítání. Specifika reedukace SPU na 1. a 2. stupni ZŠ. Přehled právních předpisů k problematice SPU. Spolupráce s rodiči. Poradenství.
Literatura
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2010)

ČERNÁ,M. Lehké mozkové dysfunkce. Praha, UK 1992.

MATĚJČEK, Z. Dyslexie: specifické poruchy učení. Jinočany : H&H, 1995. ISBN 80-85787-27-X

NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.

PEER, L., REID, G. Dyslexia - Successful Inclusion in the Secondary School. London : David Fulton, 2001. ISBN

PUMFREY, P.D., REASON, R. Specific Learning Difficulties. (Dyslexia). Challenges and Responses. London : NFER-Nelson Publishing, 1991. ISBN 0-415-06470-8.

RAWSON, M.B. Dyslexia Over the Lifespan. A Fifty-five-year longitudinal study. Cambridge, Massachusetts : Educators Publishing Service, Inc., 1995. ISBN 0-8388-1670-3.

REID, G. (Ed.) Dimensions of Dyslexia : Volume 1. Assessment, Teaching and Curriculum. Morray House Publications, 2000. ISBN 0 901580 71 6.

REID, G., KIRK, J. Dyslexia in Adults : Education and Employment. John Wiley & Sons, Ltd., 2001. ISBN 0-471-85205-8.

REID, G. Dyslexia : A Practitioner's Handbook. 3rd ed. John Wiley & Sons, Ltd., 2003. ISBN 0-470-84852-9.

POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-135-5.

ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Specifické poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-8000-7.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK