PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Textová lingvistika I - ON2306002
Anglický název: Linguistic Texts I
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: francouzština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPNF2F107A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jiří Jančík, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Francouzština
Je prerekvizitou pro: ON2306003
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jiří Jančík, Ph.D. (06.02.2017)
Úvod do teorie textu a diskursu, sémiologie a sémiotika textů, otázky koheze, koherence a koreference, textové konektory, tematicko-rematické vztahy, endoforika a exoforika, pragmatické a textově sémantické aspekty textů a diskursů. Obecné zákonitosti, pravidla a mechanismy výstavby textů. Členění a typologie textů. Polyfonie textů. Intertextualita. Analytická reflexe textů, didaktické aplikace poznatků.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jiří Jančík, Ph.D. (06.02.2017)

ADAM, J.-M., GOLDENSTEIN, J.-P. (1976): Linguistique et discours littéraire. Théorie et pratique des textes. Paris: Larousse.

BARTHES, R. (1985): L’aventure sémiologique. Paris: Le Seuil.

CICUREL, F. (2015): « La classe de langue un lieu ordinaire, une interaction complexe », Acquisition et interaction en langue étrangère [En ligne], 16. 2002, mis en ligne le 14 décembre 2005. URL: http://aile.revues.org/801

DAVIDE, J. (2010): L’implication de texte. Essai de didactique de littérature. Namur: Presses universitaires de Namur.

CHABROL, C. (éd.) (1973): Sémiotique narrative et textuelle. Paris: Larousse.

KLINKENBERG, J.-M. (1996): Précis de sémiotique générale. Bruxelles: De Boek/Lancier.

KRISTEVA, J. (1969): Sèméiôtikè. Recherches pour une sémanalyse. Paris: Le Seuil. coll. « Points Essais ».

LARSEN, S. E. (1984): Sémiologie littéraire: essais sur la scène textuelle. trad. du danois par Françoise Arndt. Odense: Odense University Press.

LAVAULT, M. (2002): Littératures sous contrat. In: E. BOUJU (dir.): Cahiers du groupe PHI. Rennes: Presses Universitaires de Rennes. coll. " Interférences ".

LEGROS, G. (1995): Quelle place pour la didactique de la littérature ? In: J.-L. CHISS et

al. Didactique du français. État d’une discipline. Paris: Nathan pédagogie. pp. 34–46.

MAINGUENEAU, D. (2007): Analyser les textes de communication. Paris: Armand Colin.

MOUNIN, G. (1970): Introduction à la sémiologie. Paris: Minuit.

POSNER, R., ROBERING, K., SEBEOK, T. A. (éd.) (1997–2003): Semiotik / Semiotics: Ein Handbuch zu den zeichentheoretischen Grundlagen von Natur und Kultur. 3 Volumes. Berlin u.a.: Walter de Gruyter.

RABATEL, A. (2010): Schémas, techniques argumentatives de justification et figures de l'auteur (théoricien et/ou vulgarisateur). Revue d’anthropologie des connaissances. 2010/3 Vol 4. n° 3. pp. 505-526.

TAGLIANTE, Ch. (2006): La classe de langue. Paris: CLE International.

ZARD, Ph. (2012): Du sujet : ses aventures, ses avanies, ses avatars [en ligne]. Acta fabula. vol. 13. n° 7. Notes de lecture. Septembre 2012. Fabula. http://www.fabula.org/revue/document7228.php.

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jiří Jančík, Ph.D. (06.02.2017)

Podmínkou splnění je 80% aktivní účast na seminářích a zvládnutí závěrečného testu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK