PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktické aplikace VV v předškol.vzdělávání - OKN03V203A
Anglický název: Applied didactics of Arts Education in pre-school
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 9 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (04.02.2022)
Kurz studenty seznamuje s hlavními předpoklady úspěšného plánování, realizace a hodnocení ve výtvarné výchově v předškolním vzdělávání. Jeho cílem je orientovat studenty v rozhodování o volbě a použití výtvarného oborového kontextu, potencialitách a limitech výtvarných médií, jejich vazbě na téma, námět, a o významu dalších didaktických konceptů, s ohledem na specifika výchovy a vzdělávání dětí předškolního věku.
Deskriptory
Poslední úprava: MgA. Michaela Kuříková (30.01.2023)

9 hodin přímé výuky

12 hodin příprava na cvičení

20 hodin samostudium

20 hodin průběžné úkoly

20 hodin seminární práce

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (04.02.2022)

FULKOVÁ, Marie a Helena KAFKOVÁ. Nové trendy ve výtvarné výchově. In: KOHNOVÁ, Jana. Nové trendy ve výtvarné výchově: Sborník příspěvků z konference Profesní rozvoj učitelů. [online]. Praha: UK, 2012, s. 41-48 [cit. 2020-01-27]. ISBN 978-80-7290-548-5. Dostupné z: https://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-1-version1-SBORNIK_CD_Profesni_rozvoj_ucitelu.pdf

KAFKOVÁ, Helena a Ondřej SUCHAN. Řemeslo: marginalizovaný potenciál všeobecného vzdělávání. Výtvarná výchova. Praha: Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, 2017, 57(3-4), 30-45. ISSN 1210-3691.

SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav ŠTECH. Tvorba jako způsob poznávání. V Praze: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.

ŠAMŠULA, Pavel a Jarmila HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním IV. 3. vyd. Úvaly: Albra, 2006. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Albra). ISBN isbn80-7361-005-1.

ŠOBÁŇOVÁ, Petra, Aleš POSPÍŠIL a Karel ŘEPA. Kvalita ve výtvarné výchově. Olomouc: ČS INSEA, 2019. ISBN ISBN 978-80-904268-7-0.

 

 

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MgA. Michaela Kuříková (30.01.2023)

Požadavky splnění klasifikovaného zápočtu:

naplánování, realizace a pedagogická reflexe didaktického projektu - podrobné vypracování všech vyžadovaných kategorií v jejich vzájemné provázanosti ve formě seminární práce

průběžné plnění úkolů

účast na přednáškách

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (04.02.2022)
  1. Aktuální pojetí výtvarné výchovy – parametry dobré praxe
  2. Vizuální kultura jako oblast oborového kontextu výtvarné výchovy – základní vymezení
  3. Předškolní věk a vizuální kultura – otázky relevance a adekvátnosti
  4. Předškolní věk a vizuální kultura – galerijní a muzejní edukace
  5. Předškolní věk a vizuální kultura – umělecká tvorba určená dětem
  6. Didaktická transformace – volba oborového kontextu ahlavní zásady
  7. Formulace výtvarného problému ve vztahu k plánování ve výtvarné výchově
  8. Klíčové didaktické kategorie
  9. Plánování ve výtvarné výchově - řady a projekty
  10. Výtvarná výchova a kurikulární dokumenty
  11. Hodnocení ve výtvarné výchově
  12. Prezentace ve výtvarné výchově a komunikace s rodiči a vychovateli dětí

 

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.02.2022)

Elektronická interaktivní učebnice, v tuto chvíli na Future books https://www.futurebooks.cz/#/cuni/pedf/

Název textu: Plánování výtvarných činností

 

Link na kurz v Moodlu:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13291

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK