PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání - OKN01B116A
Anglický název: Didactical approaches to science education
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Další informace: http://cevv-uk-pedf.blog.cz/
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Záměnnost : OPN01B116A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (21.08.2018)
Vliv pedagogických teorií (vývojové teorie, teorie inteligence, teorie učení) na oborovou didaktiku, zohledněním specifik daných oborem a věkem. Didaktické zásady. Didaktické prostředky. Metody, např. pozorování, pokus, názor, exkurze, dobré otázky, AAE, vycházka... Vliv prostředí (třetí učitel, informální vzdělávání). Hodnocení přírodovědných aktivit, např. pomocí portfolia. Propojení tématu s environmentální výchovou. Literaturou, kritéria, podle kterých vybrat vhodné učební pomůcky.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (09.08.2017)

Cílem předmětu je základní vhled do oborové didaktiky - tedy didaktiky přírodovědné. 

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (30.01.2021)

Odkaz na moodle kurz s podklady k výuce DPKPV (Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání) na http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3948#section-2 

 

Povinná:

Jančaříková, K. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání (2019).

 

Doporučená:

Jančaříková, K. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2017. ISBN978-80-7496-327-8.

Altmann, A. Úvod do didaktiky biologie. Praha : SPN : Ústav pro učitelské vzdělání UK v Praze. první vyd. 1974 s. 320.
Altmann, A. Vyučovací metody v biologii (Kapitola z didaktiky biologie). Praha : SPN, 1971. 1. vyd. 230s.

Jančaříková, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2010.

Řehák, B. Vycházky do přírody. 1. vyd. Praha : SPN, 1968. 244s.

Řehák, B. Vyučování biologii na základní devítileté škole a střední všeobecné škole : Příspěvek k didaktice biologie. Praha : Svoboda, 1967. 2. vyd. opravené. 296 s.

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (09.08.2017)

Výuka probíhá kombinovanou formou. Ke splnění předmětu je nezbytná domácí práce studenta. Výukové bloky obsahují přednášky za pomoci PowerPointových prezentací, diskusi nad přednášenými tématy a úkoly, které studenti plnili.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (09.08.2017)

Pro tento předmět je spuštěna podpora v moodlu. Prosím všechny, aby se do moodle kurzu včas přihlásili na  http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3948#section-2 

I. Teoretické znalosti

  1. Proměny přírodovědného vzdělávání - historie, autoři a vhodná literatura, přírodovědná gramotnost a jakým čtyřem oblastem je třeba se věnovat (čtyřlístek).
  2. Vývojová teorie J. Piageta, Piagetovy pokusy s předškolními dětmi.
  3. Teorie inteligence (g inteligence, teorie rozličných inteligencí, distribuovaná inteligence).
  4. Behaviorismus a metoda programovaného učení.
  5. Strukturalismus.
  6. Konstruktivismus. 
  7. Konektivismus.
  8. Vztah dětí k přírodě - přírodovědná inteligence, biofilie, biofóbie. Environmentální senzitivita.
  9. Odcizení přírodě a "zelené" terapie.
  10. Příroda jako (třetí) učitel, informální vzdělávání.

II. Metodologické znalosti

  1. Propojení výtvarných, matematických, hudebních, jazykových, pohybových, prostorových, personálních aktivit s poznáváním přírody a s EV.
  2. Všemi smysly - jaké smysly máme, jak je chránit, jak poznávat přírodu pomocí smyslů.
  3. Dobré otázky.
  4. Vzdělávání založené na vztahu k místu, zahrada MŠ.
  5. Narativní metoda.
  6. Badatelský přístup (badatelsky orientované učení).
  7. Exkurze, přírodovědná vycházka a naučná stezka s předškolními dětmi.
  8. Pozorování a experiment (řízený i spontánní) v MŠ.
  9. Zakládání sbírek v MŠ.
  10. AAE (třídní chovy a návštěvní programy).

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (30.01.2021)

Vážené studentky! Vážení studenti!

Předmět Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání OKN01B116A je hodnocen 2 kredity. To odpovídá 60 hodinám očekávané studentské práce. Z toho je jen menšina přímé výuky (cca 6 h). Zbytek hodin je plánován na individuální přípravou a plnění úkolů.

Vzhledem k epidemiologické situaci, bude výuka i plnění požadavků k získání KZ probíhat v LS 2021 pravděpodobně pouze distančně, a to formou videopřenášek (můžete se na ně podívat kdykoli) a setkání on-line.

Videopřenášky pro vás budu postupně nahrávat do moodle. V moodle naleznete i další podklady a přes moodle budete odevzdávat úkoly.

Link
https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=3948

Úkolů Vám zadám (přes moodle) celkem 5. Termín jejich odevzdání je nejpozději do 25.4.2021. Úkoly budu kontrolovat najednou od 26.4. do 4.5. Ke dvěma z nich budete potřebovat předškolní děti (nejméně dvě), tak si to prosím naplánujte tak, abyste je mohli splnit.

On-line setkání 18.2.2021 a 31.3. 2021 proběhne nejspíš v Google meet. Před ním dostanete informační e-mail přes SIS (zkontrolujte si, zda je vaše e-mailová adresa v SIS funkční). 

K úspěšnému zakončení předmětu a získání KZ je třeba získat min. 150 (z 300 možných)

a) odevzdání průběžných 5 úkolů - (každý za 20 bodů) - dodržení termínů odevzdání je nezbytnou podmínkou, pozdě odevzdaný úkol bude hodnocen 0 body,

b) účast na on-line setkání (max. 100 bodů),

c) závěrečný on-line test (max. 100 bodů).

Hodnocení

On-line test v moodle 25 otázek á 4 body, 100 bodů maximálně

Průběžná práce – 5 úkolů á 20 bodů za jeden, 100 bodů maximálně

Účast na on-line setkání = 100 bodů. Za přítomnost - mínus poměrná část.

Výsledky KZ

150 – 199 dobře

200 – 249 velmi dobře

250-300 výborně

Těším se na Vás Kateřina Jančaříková

 

Studentům s SPU je poskytována podpora. Je ovšem třeba, aby se o ni přihlásili s předstihem.

 
Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (09.08.2017)

Pro tento předmět je spuštěna podpora v moodlu. Prosím všechny, aby se do moodle kurzu včas přihlásili na  http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3948#section-2 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK