PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Žáci se SVP II - OKMN0S149A
Anglický název: Pupils with Special Educational Needs II
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Prerekvizity : OKMN0Q135A
Záměnnost : OPMN0S149A
Je prerekvizitou pro: OKMN0S155A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (05.09.2023)
Kurz je zaměřený na problematiku poskytování podpůrných opatření 1. až 5. stupně žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem kurzuje vybavit studenty znalostmi o dopadech různých druhů zdravotních překážek v učení do vzdělávání a interakce s dětmi a dospělými a vhodných podpůrných opatřeních 1. až 5. stupně uplatňovaných v základní škole. 1. Podpůrná opatření 1. až 5. stupně ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami – podmínky pro zahájení poskytování podpůrných opatření a jejich vyhodnocování, právní rámec 2. Specifika jedinců se zrakovým a sluchovým postižením v kontextu vzdělávání a zapojení v kolektivu (dopady do vzdělávání a sociálních interakcí s dětmi a dospělými, podpůrná opatření) 3. Specifika jedinců s tělesným a kombinovaným postižením v kontextu vzdělávání a zapojení v kolektivu (dopady do vzdělávání a sociálních interakcí s dětmi a dospělými, podpůrná opatření) 4. Specifika jedinců s mentálním postižením a poruchami autistického spektra v kontextu vzdělávání a zapojení v kolektivu (dopady do vzdělávání a sociálních interakcí s dětmi a dospělými, podpůrná opatření) 5. Specifika jedinců s problémy v chování v kontextu vzdělávání a zapojení v kolektivu (dopady vývojového traumatu do vzdělávání a sociálních interakcí s dětmi a dospělými, podpůrná opatření) 6 Specifika jedinců s narušenou komunikační schopností v kontextu vzdělávání a zapojení v kolektivu (dopady do vzdělávání a sociálních interakcí s dětmi a dospělými, podpůrná opatření) Platné legislativní předpisy vydané MŠMT.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (13.09.2023)

Výuka bude probíhat v posluchárně na Pedf.UK dle rozvrhu. Online výuka nebude probíhat. Individuální konzultace jsou umožněny prostřednictvím emailu i v určených konzultačních hodinách.

Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 1 hodina
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 14 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 4 hodiny
Plnění předmětu
Seminární práce 10 hodin
Kolokvium 3 hodin
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (05.09.2023)

1.       BENEŠ,P., VRUBEL,M. Oftalmologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido 2017. ISBN 978-80-7315-264-2

2.       HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016. ISBN978-80-7290-619-2.

3.       KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-229-1.

4.       MICHALÍK, J. a kol. Metodika práce s žákem se vzácným onemocněním Studio Press, s.r.o. a Společnost pro MPS, 2012.

5.       OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: MU, PdF, 2005. ISBN 80-210-3819-5.

6.       VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0378-2.

7.      Kaleja,M. Etopedická propedeutika  v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: PedF, 2013,. ISBN 978-80-7454-396-5

8.      Katalogy podpůrných opatření na www.inkluze.upol.cz

9.      Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů

10.    Zákon č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších úprav

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (05.09.2023)

Předmět představí na úrovni soudobého poznání směřování konceptů podpor dětí, žáků a studentů se znevýhodněním. Bude zaměřen zejména na speciální pedagogiku jako vědní obor s jejími četnými interdisciplinárními vazbami na oblast sociální, právní i zdravotní. Cílem předmětu je  seznámit studenty se světem žáka s postižením a jeho speciálními potřebami s důrazem na současné společné vzdělávání, akcentující jedinečnost každého s důrazem na hodnoty jinakosti a odlišnosti.  Představena bude důležitost spolupráce školy, poradenských zařízení a rodiny žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Studenti budou umět pracovat s aktuální legislativou v oblasti inkluzivního školství, s Úmluvou OSN o právech lidí se zdravotním postižením, s příslušnou speciálně pedagogickou literaturou, s nejnovějšími výzkumy včetně osvědčených postupů dobré praxe při podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (25.09.2023)

 K udělení zápočtu bude podmínkou vypracovat seminární práci na téma: Podpůrná opatření 1. až 5. stupně ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami na škole, ve které /v zařízení, ve kterém/ studenti pracují. PO DOHODĚ S VYUČUJÍCÍ LZE TAKÉ VYPRACOVAT SEMINÁRNÍ ÚKOL JINÉ TÉMA. Seminární práce nebo seminární úkol bude odevzdána do 22. 12. 2023.  3.1. 2024 bude bude rozprava nad odevzanými pracemi a bude udělen zápočet.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK