PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Cizí jazyk – francouzština II - OKMN0F187B
Anglický název: Foreign language - French II
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OPMN0F187B
Další informace: http://letní semestr
Garant: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D.
Prerekvizity : OKMN0F183B
Záměnnost : OPMN0F187B
Je prerekvizitou pro: OKMN0F191B
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D. (29.01.2021)
Předmět Cizí jazyk – francouzština II je součástí souvislého a na sebe vzájemně navazujícího celku kurzů Cizí jazyk – francouzština I-V pro 1. až 3. ročník studia francouzského jazyka pro 1. stupeň základní školy. Jeho cílem je postupný nácvik a rozvoj lingvistických a komunikativních dovedností studenta vedoucí k dosažení úrovně jazykové kompetence A2 dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Důraz je kladen na nácvik porozumění hovorové spisovné francouzštině v její psané a mluvené podobě, tvořivé zpracování a ovládnutí vybraných konverzačních témat a další rozšiřování konverzačních okruhů. Dbáno je také na správnou výslovnost, přirozenou dikci a větnou melodii. Kurz je zaměřen na zvládnutí základů francouzské gramatiky a slovní zásoby odpovídající dané úrovni. Ve výuce je postupováno dle učebnice Alter Ego + 1 a doplňkových aktivit (viz Moodle a rozšiřující literatura). Porozumění mluvenému slovu a uvedení do reálií současné Francie je uskutečňováno také za pomocí multimediálních pomůcek. Odkaz na studijní oporu: https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=558 (přístup bez hesla)
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D. (29.01.2021)
Cílem předmětu je pochopit a osvojit si gramatické a lexikální jevy francouzského jazyka, zvládnout jejich začlenění do jednoduché komunikace, to vše na úrovni A1-A2 dle SERRJ. 
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.02.2022)

V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams.

 

Příprava na seminář: autoevaluace a reaktivyce dovedností na základě aktivit z předchozích seminářů (1 hodina/týden)

Práce se studijními materiály: studium doplňkové literatury ze seznamu/porpůrných materiálů (el. zdroje, další učebnice), komparace s obsahem seminářů (rozsah práce 3 hodiny týdně).

Plnění průběžných úkolů/sem.práce: zpracování nedokončených aktivit z výukových materiálů, jejich autoevaluace/párová evaluace (2 hodina práce/týden)

 

Literatura - francouzština
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D. (29.01.2021)

Základní studijní literatura

KIZIRIAN, V. M., DAILL, E., BERTHET, A., HUGOT, C., WAENDENDRIES, M. Alter Ego + 1 (A1). Paris: Hachette, 2012. ISBN: 9782011558107.

 

Rozšiřující studijní literatura

ABRY, D., CHALARON, M.-L. Les 500 Exercices de phonétique A1/A2. Paris: Hachette, 2009. ISBN : 9782011556981.

AKYÜZ, A., BAZELLE-SHAHMAEI, B., BONENFANT, J., GLIEMANN. M.-F. Les 500 exercices de grammaire A2. Paris: Hachette, 2006. ISBN: 9782011554352.

BAZOU-ZENFT, V., SCHENKER J.-C. Vocabulaire en action, Niveau Débutant. Paris: CLE International, 2009. ISBN: 978-2-09-035393-8.

GRAND-CLEMENT, O. Civilisation en dialogues, Niveau débutant. Paris: CLE International, 2007. ISBN: 978-2-09-035214-6.

SIREJOLS, E. Vocabulaire en Dialogues, Niveau intermédiaire. Paris: CLE International, 2007. ISBN : 978-2-09-035223-8.

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D. (29.01.2021)

1.-2.     Unité 1

            Sociokulturní témata: formální a neformální představení, rodina, každodenní aktivity

            Komunikační cíle: představit sebe, svoji rodinu, požádat někoho, aby se představil, vyjádřit    libost, popsat aktivity, vyjádřit frekvenci a intenzitu

            Jazykové cíle: gramatika – tázací zájmeno quel, tři typy otázek, passé récent a futur proche,   neurčité zájmeno tout, předložky pojící se s názvy zemí a měst

                                   fonetika – tázavá intonace, výslovnost tous (1), vázání/řetězení

                                   slovní zásoba – stav, vztahy v rodině, každodenní aktivity

 

            Unité 2

            Sociokulturní témata: společenský, kulturní a geografický původ osoby, náležitost k dané          skupině (chování, styl oblékání, atp.)

            Komunikační cíle: popsat někoho, podat informace o někom, formulovat zdvořilou žádost,             vyjádřit přání

            Jazykové cíle: gramatika – vztažná zájmena qui a que, ukazovací zájmena celui-ci, celle-    ci..., přítomný podmiňovací způsob, tázací zájmeno lequel

                                   fonetika – intonace (upřímnost a ironie), přední samohlásky

                                   slovní zásoba – společenské postavení, popis osoby (vnější charakteristika),           styl oblékání

 

3.-4.     Unité 3

            Sociokulturní témata: životní styl, představení měst Montpellier, Lille, Lyon a Toulouse

            Komunikační cíle: popsat bydlení, vyjádřit potřebu, přání, porovnat kvantitu a kvalitu

            Jazykové cíle: gramatika - vztažná zájmena où a dont, komparatif, přivlastňovací zájmena, superlatif

                                   fonetika – nosové hlásky, výslovnost plus

                                   slovní zásoba – bydlení, dopravní prostředky, město

 

            Unité 4

            Sociokulturní témata: zdraví, problémy spojené se zdravotním stavem

            Komunikační cíle: vyjádřit podmínku, popsat způsob života, vyjádřit radu nebo potřebu

            Jazykové cíle: gramatika - hypotéza, neurčitá přídavná jména, zájmena en a y, neurčitá         zájmena, devoir + infinitif, přítomný subjonctif

                                   fonetika - intonace (rada, podráždění), nosové hlásky, výslovnost tous (2),  výslovnost subjonctivu

                                   slovní zásoba – potraviny, jídlo, sport

 

5.-6.     Unité 5

            Sociokulturní témata: aktivní život, vzpomínky na školní léta, specifika francouzského            vzdělávacího systému

            Komunikační cíle: popsat situaci a událost v minulosti, evokovat vzpomínky, situovat v        čase, vyjádřit výhrady

            Jazykové cíle: gramatika - časy vypravování (přítomný čas, minulý čas složený,    imperfektum), tvoření příslovcí -mentne … que, depuis, il y a

                                   fonetika - rozdíl ve výslovnosti přítomného času, minulého složeného času a       imperfekta, intonace (vyjádření překvapení a příslovce -ment), výslovnost polosouhlásek

                                   slovní zásoba - práce, škola, vzdělávání

 

            Unité 6

            Sociokulturní témata: internet, kavárny, víkendové aktivity, společenský život

            Komunikační cíle: popsat aktivity, odůvodnit výběr, představit projekt, vyjádřit příčinu    problému

            Jazykové cíle: gramatika – zápor, vyjádření příčiny, gérondif

                                   fonetika – výslovnost schwa, intonace (vyjádření názoru), nosové hlásky

                                   slovní zásoba – komunikace, kavárny, zájmy

 

7.-8.     Unité 7

            Sociokulturní témata: nové komunikační prostředky, média, společenské chování

            Komunikační cíle: vyjádřit pravděpodobnost nebo jistotu, situovat v čase, vyjádřit následek

            Jazykové cíle: gramatika - vyjádření budoucnosti (přítomný čas, futur proche, futur           simple), avant de + přítomný infinitif, après + minulý infinitif

                                   fonetika - intonace (rozdíl mezi příkazem, varováním, nabádáním a radou)

                                   slovní zásoba - technologie, média

 

9.-10.   Unité 8

            Sociokulturní témata: cestování (motivace, postoje, vzpomínky), poezie

            Komunikační cíle: hovořit o motivaci, zvycích, vzpomínkách, sdělit úhel pohledu

            Jazykové cíle: gramatika - shoda v příčestí minulém, vyjádření trvání, COD a COI

                                   fonetika - výslovnost minulého příčestí dle shody, zavřenost a otevřenost            samohlásek

                                   slovní zásoba - turismus, cestování, pocity

 

11.-12. Unité 9

            Sociokulturní témata: důležité životní hodnoty, státní příslušnost

            Komunikační cíle: vyjádřit souhlas a nesouhlas

            Jazykové cíle: gramatika – vyjádření přípustky, ce qui, ce que

                                   fonetika – rytmus (rytmické skupiny a přízvuk), intonace (nesouhlas, pocity)

                                   slovní zásoba – politika, finance, názor

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D. (29.01.2021)

Podmínkou zakončení předmětu je 75 % prezence ve výuce, dále prokázání požadovaných znalostí v písemném testu. Test lze jednou opakovat.

V případě neplnění úkolů nemůže být student připuštěn k závěrečnému testu, jehož zvládnutí je nezbytné k úspěšnému vykonání zkoušky.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D. (29.01.2021)

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=558 (přístup bez hesla).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK