PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Cizí jazyk – francouzština III - OKMN0F191B
Anglický název: Foreign language - French III
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OPMN0F191B
Garant: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D.
Prerekvizity : OKMN0F187B
Záměnnost : OPMN0F191B
Je prerekvizitou pro: OKMN0F195B
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (24.09.2020)
Předmět Cizí jazyk – francouzština III je součástí souvislého a na sebe vzájemně navazujícího celku kurzů Cizí jazyk – francouzština I-V pro 1. až 3. ročník studia francouzského jazyka pro 1. stupeň základní školy. Jeho cílem je postupný nácvik a rozvoj lingvistických a komunikativních dovedností studenta vedoucí k dosažení úrovně jazykové kompetence A2+ (Společného evropského referenčního rámce pro jazyky). Důraz je kladen na nácvik porozumění hovorové spisovné francouzštiny v její psané a mluvené podobě, tvořivé zpracování a ovládnutí vybraných konverzačních témat a další rozšiřování konverzačních okruhů. Dbáno je také na správnou výslovnost, přirozenou dikci a větnou melodii. Kurz je zaměřen i na zvládnutí základů francouzské gramatiky. Studijní opora dostupná zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5854 (přístup bez hesla). Při distanční výuce bude předmět zajišťován pomocí MS Teams (konkrétní pokyny sdělí vyučující). Studenti se přihlásí přes svou "jmeno.prijmeni@student.pedf.cuni.cz" identitu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (22.09.2020)

Cílem předmětu je pochopit a použít gramatické a lexikální jevy francouzského jazyka, pracovat s textem, zvládnout jejich začlenění do pokročilé komunikace, to vše na úrovni B1 dle SERRJ. 

Deskriptory
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (30.01.2024)
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 60 minut (dokončení úkolů z výuky, autoevaluace)
Práce se studijními materiály (za semestr): 30 hodin (práce s dopňkovými materály, autoevaluace)
Plnění průběžných úkolů a příprava na atest (za semestr): 10 hodin (opakování, zpracování průběžných úkolů, autoevaluace) 
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (22.09.2020)

Základní studijní literatura

BERTHET, A., DAILL, E.,  HUGOT, C., KIZIRIAN, V., M., WAENDENDRIES, M. Alter Ego+ 2 (A2). Paris: Hachette, 2012. ISBN: 9782011558121.

 

Rozšiřující studijní literatura

ABRY, D., CHALARON, M.-L. Les 500 Exercices de phonétique B1/B2. Paris: Hachette, 2011. ISBN : 9782011556981.

AKYÜZ, A., BAZELLE-SHAHMAEI, B., BONENFANT, J., GLIEMANN, M.-F., Les 500 Exercices de Grammaire A2, B1. Paris: Hachette, 2014. ISBN: 9782011554352.

BUTZBACH, M., FACHE, R., MARTIN, C., NUNEZ, R., PASTOR, D., SARACIBAR, I. Décibel 3 – livre. + cahier d’exercices. Paris: Didier, 2016. ISBN: 9782278083374

BUTZBACH, M., FACHE, R., MARTIN, C., NUNEZ, R., PASTOR, D., SARACIBAR, I. Décibel 3 – cahier. ISBN : 9782278083503.

DESCOTES-GENON, C., MORSEL, M.-H., RICHAU, C. L'exercicier. Grenoble: PUG, 2005. ISBN: 9782706115868.

GALLON, F., GRAU, K., MACQUART-MARTIN, C. Adosphère 3 - Cahier d'activités. Paris: Hachette, 2012. ISBN: 9782011557131

GALLON, F., GRAU, K., MACQUART-MARTIN, C. Adosphère 3 - Livre de l'élève. Paris: Hachette, 2012. ISBN: 9782011557117.

Lecture en français facile (různá nakladatelství) na úrovni A2-B1

LISTÍKOVÁ, R., KLINKA, T. Francouzština – Otázky a odpovědi nejen k maturitě. Zrcadlový text. Dubicko: INFOA, 2011. ISBN: 9788072406098

SIREJOLS, E. Vocabulaire en Dialogues, Niveau intermédiaireParis:CLE International, 2007.  ISBN : 978-2-09-035223-8.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (22.09.2020)

1.         Unité 1

            Sociokulturní témata: svět práce, hledání práce a prezentace sebe sama v daném profesním           prostředí

            Komunikační cíle: porozumět inzerátu o nabídce práce, představit se v dané profesní oblasti, porozumět CV a jednoduchému formálnímu dopisu a umět je napsat

            Jazykové cíle:           gramatika – časové indikátory il y a, dans, pendant, de... à, en

                                   fonetika – polokonsonanty

                                   slovní zásoba – vzdělávání, plat a jeho výše, fráze pro formální a motivační                                  dopis

 

2.         Unité 2

            Sociokulturní témata: zkušenosti z praxe                                                                                    

            Komunikační cíle: vyprávět o profesní zkušenosti, mluvit o svých profesních aktivitách

            Jazykové cíle:           gramatika – plus-que-parfait, neurčitá zájmena a příslovce quelqu'un, rien,                                    personne atd., příslovce

                                   fonetika – výslovnost příslovcí -ment, nosové (vztah zvuk-písmeno)

                                   slovní zásoba – termíny spojené s hledáním práce a podnikem

 

3.         Unité 3

            Sociokulturní témata: Tisk a jiná média

            Komunikační cíle: porozumět titulkům v tisku, reagovat/vyjádřit svůj názor na televizní      program

            Jazykové cíle:           gramatika – nominalizace, jmenný rod, c'est... qui, c'est... que pro zdůraznění

                                   fonetika – rytmus věty a intonace zdůraznění

                                   slovní zásoba – slovní zásoba spojená s tiskem, rádiem a televizí

 

 

4.         Unité 4

            Sociokulturní témata: černá kronika v tisku a v rádiu, svědectví

            Komunikační cíle: porozumět událostem, o nichž se vypráví v médiích, podat svědectví o nějaké události

            Jazykové cíle:           gramatika – minulé časy, pasivum, shoda příčestí minulého s předmětem           přímým

                                   fonetika – samohláskové vázání, shoda příčestí minulého u slovesa avoir                                          (vztah zvuk - písmeno)

                                   slovní zásoba – slovní zásoba spojená s výpovědí o krádeži: lidé a jejich činy

 

5.         Unité 5

            Sociokulturní témata: změna v životě soukromém a profesním

            Komunikační cíle: pohovořit o životní změně, porozumět biografii

            Jazykové cíle:           gramatika – zájmena a en, vyjádřit časový vztah: avant de + infinitif, après       + minulý infinitif

                                   fonetika – vázání, řetězení a plynulost projevu

                                   slovní zásoba – prostředky textové návaznosti k vyjádření chronologie,                                              slovní zásoba vztahující se k biografii

 

6.         Unité 6

            Sociokulturní témata: žít v dané čtvrti: polemiky a občanská uvědomělost

            Komunikační cíle: vyjádřit svůj názor na kontroverzní téma, porozumět hlavním bodům    diskuze, vyjádřit výhrady

            Jazykové cíle:           gramatika – přípustka: bien que + subjonctif, opozice: pourtant, cependant...

                                   fonetika – intonace: vyjádření shody a neshody

                                   slovní zásoba – výrazy pro vyjádření vlastního názoru (shodného/opačného)

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (22.09.2020)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5854 (přístup bez hesla).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK