PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s KP II. - OKBS1S129A
Anglický název: Special education of individuals with multiple handicaps II.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Prerekvizity : OKBS1S123A
Záměnnost : OPBS1S129A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (01.10.2019)
Osoby s kombinovaným postižením jsou velmi různorodou skupinou s rozdílnými nároky na možné formy podpory. Předmět si klade za cíl ukázat možnou speciálně pedagogickou podporu při vzdělávání i v běžném životě osob s kombinovaným postižením. Předmět je podpořen systémem MOODLE.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (01.10.2019)

Problematika osob s kombinovaným postižením. Studenti pokračují ve studiu prohlubováním znalostí, jak vzdělávat a podporovat osoby s kombinovaným postižením. Seznámí se srůznými přístupy a terapiemi.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (30.10.2019)

FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči, 1. vydání. Praha: Grada publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1314-4.

JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická východiska. Praha: TRITON, 2001. ISBN: 80-7584-192-7.

LUDÍKOVÁ, L. Kombinované vady Olomouc, 2005. ISBN 80-244-1154-7.

LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých 1. Praha: Scientia, 2000. ISBN 80-7183-225-1.

LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých 3. Praha: Scientia, 2001. ISBN 80-7183-226-1.

NIELSENOVÁ, L. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. 1. vydání. Praha: ISV: 1998. ISBN 80- 85866-26-9.

OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5.

PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006, 330 s. ISBN 80-7315-120-0.

STRNADOVÁ, I. Resilience v rodinách dětí s autismem. In Speciální pedagogika, č.4, s.203 - 212. ISSN 1211-2720.

STRNADOVÁ, I. Rodiny osob s mentálním postižením. Současné směry ve výzkumu a možnosti speciálněpedagogické intervence.“ Praha.: UK, 2008. ISBN 978-80-7290-388-7.

ŠTĚRBOVÁ, D. a kol. Hluchoslepota – lidé s ní a kolem ní. 1. vyd. Olomouc: UP, 2005. ISBN 80-244- 1244-6.

VÍTEK, J. Medicínská propedeutika pro speciální pedagogy. Úvod do neurologie. Úvod do oftalmologie. Brno: Paido, 2007, ISBN 978-80-7315-154-6.

VÍTKOVÁ, M. Edukace žáků s těžkým postižením a více vadami. In Vítková, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: Paido, 2004, s. 152-174. ISBN 80-86633-22-5.

VÍTKOVÁ, M. (ed.). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. 1. vydání. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3.

DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. a kol.: Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Avicenum, Grada, 1995.

+ aktuální studie, zahraniční materiály

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (07.09.2021)

Tělesné a kombinované postižení

Sluchové a kombinované postižení

Zrakové a kombinované psotižení

Kombinované postižení a zdravotní znevýhodnění

Zneužívání a týrání osov s kombinovaným postižením

Přístupy při vzdělávání a podpoře:

- Bazální stimulace

- muzikoterapie

- canisterapie

- harmonizační lůžko

- craniosakrální terapie

- harmonizační lůžko

- snoezelen.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (01.10.2019)

Aktivní účast při výuce. Ústní zkouška

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK