PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Biologie člověka I - OKBB3B011A
Anglický název: Human Biology I.
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (17.05.2020)
Cílem kurzu je teoretické i praktické zvládnutí základních poznatků z anatomie, morfologie a somatologie a ontogeneze člověka. Je podán soustavný přehled orgánových soustav a jejich morfologických i funkčních vztahů. Velká pozornost je věnována centrálnímu nervovému systému, jeho stavbě a vztahu struktury a funkce mozku, a smyslovým orgánům. Další orgánové soustavy jsou probírány s důrazem na jejich klíčové, popřípadě funkčně neopominutelné, části, například srdce a jeho činnost, duodenum a význam pro trávení. Součástí přednášky je i systematický výklad všech relevantních fází prenatálního a postnatálního růstu a vývoje člověka včetně nejdůležitějších genetických a epigenetických a fyziologických mechanismů. Soustředit se bude i na pochopení základních principů diferenciačního procesu, jeho vztahu k ke specifickým genetickým aspektům. Charakterizuje podstatné znaky fyziologické a morfologické, věnuje pozornost organogenezi, kritickým periodám ve vývoji orgánových soustav. Popisuje a hodnotí klíčové procesy postnatálního vývoje, s důrazem na klíčová období před-dospělého růstu. V rámci cvičení si student osvojuje praktické poznatky os stavbě lidského těla a základní poznatky o ontogenezi a zkoumání růstových a vývojových změn. Úvod - lidské tělo jako funkční systém, tkáně a orgány, funkční celky a systémy, regulace činnosti těla. Základní členění lidského těla. Stavba lidského skeletu. Soustava svalová a kloubní. Stavba srdce a krevní oběh,. soustava dýchací a spolupráce obou soustav. Tělní tekutiny. Soustava trávicí - metabolismus a enzymy, vitamíny. Vylučovací ústrojí, stavba a funkce pohlavních orgánů. Žlázy s vnitřní sekrecí. Soustava nervová, význam a funkce CNS. Smyslové orgány. Životní cyklus. Problematika životní historie a základní specifika lidské životní historie. Srovnání životního cyklu a životní historie. Ontogeneze člověka – její základní fáze. Germinační a embryonální období. Fetální období - význam placenty. Perinatální období a porod. Novorozenec a ranné dětství. Období středního dětství a adrenarche, prepuberta a počátky maturace. Proces maturace, Pohlavní diferenciace v procesu maturace a její význam. Sexualita a životní cyklus a životní historie člověka. Vývoj v dopělosti a stárnutí.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (17.05.2020)

DYLEVSKÝ I., DRUGA, R, MRÁZKOVÁ, O. Funkční anatomie člověka. Grada 2000

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. Praha, SPN, 1994 (a další přepracovaná vydání).

NAŇKA O., ELIŠKOVÁ M. (2009). Přehled anatomie (Druhé, doplněné a přepracované vydání). Praha: Koedice GALÉN - KAROLINUM; ISBN Karolinum 978-80-246-1717-6

ČIHÁK, R. Anatomie 1, 2, 3 (druhé přepracované vydání). Grada, Praha (event. první vydání SPN, Praha 1989). 2002

FLEISCHMANN, J., LINC, R. Anatomie člověka I, II, SPN, Praha 1964.

KISS F., SZENTÁGOTHAI J. Atlas anatómie človeka, Vydavatelstvo Osveta Martin 1975 (nebo jiný anatomický atlas, např. Sinělnikov)

Ehler E, Přívratský V, Vančata V. (2010). Ontogeneze člověka s přihlédnutím k výuce žáků se specifickými vzdělávacími potřebami na ZŠ a SŠ. in Přívratský V, Teodoridis V, Vančata V. (eds.). Biologické a biosociální faktory ovlivňující integraci žáků a studentů se specifickými potřebami. pp 9-30, Unie Comenius, Praha, 2009, ISBN: 978-80-7290-425-9

Králík M., Čuta M. Ontogeneze člověka http://anthrop.sci.muni.cz/page.yhtml?id=451

ŠMAHEL Z. Principy,teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha 2001.

Uliasek S.J., et al., 1998. The Cambridge Encyclopedia of Human Growth and Development. Cambridge University Press, Cambridge.

Studijní opory
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (10.06.2020)

https://sites.google.com/view/biologielovka1/home

https://sites.google.com/site/docvancata/Lidsk-ontogeneze

https://sites.google.com/site/docvancatafhs/prehled-biologie-a-neuropsychologie-cloveka

14 hodin přímé výuky, z toho 7 H přednáška, 7 H cvičení, obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura a hlavní okruhy v anatomii a morfologii člověka a cvičení z ontogeneze člověka, viz https://sites.google.com/site/docvancata/Lidsk-ontogeneze), v návaznosti na probíranou problematiku příprava vypracování řešení 8 problémových úloh z anatomie i ontogeneze dle zadání vyučujícího (například význam mozku pro pohybový aparát, základní stavba těla z hlediska pohybu a manipulace, trávení a vylučování, pohlavní organány a jejich funkce z hlediska nerového systému, základní etapy prenatální ontogeneze, porod, ranné dětství, vlastní dětství, maturace, dospělost a stárnutí), vycházejících ze studijních opor, cvičení a přenášek na webových stránkách, které by měly být zaměřeny na pochopení souvislostí v součinnosti jednotlivých orgánových soustav i hlubšího vhledu do nejdůležitějších etap lidské ontogeneze. Vypracování portfolia z problematiky lidské ontogeneze (viz https://sites.google.com/site/docvancata/Lidsk-ontogeneze).

 
Různé studijní materiály naleznete na stránkách (bohuzel zatim schazi ucebnice pro nervovy system)
http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/prif/js10/panorama/web/moduly.html
http://anthrop.sci.muni.cz/page.yhtml?id=451
 
Základní pojmy a problémy Anatomie a morfologie člověka (kombinované studium) ontogeneze viz cvičení (https://sites.google.com/site/docvancata/Lidsk-ontogeneze)
Pohybově opěrný aparát a jeho funkce, Trávaní jeho hlavní součásti a proces vylučování. Vzah a funkce jednotlivých orgánových soustav, Nervový systém, jeho stavba a funkce, Hormonální a nervový systém a řízení organismu.
 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK