PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie hry a učení s didakt. - OKB7315206
Anglický název: Play and Learning Theory and Teaching Methods
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OKB01N123A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Záměnnost : OB7215206
Anotace -
Poslední úprava: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (30.04.2014)
Kurz analyzuje základní teoretická východiska hry, její znaky, vývojové etapy a funkci dětské hry. Analyzuje hru a učení,jejich kognitivní a sociální úlohou v rozvoji dítěte předškolního věku. Studenti v praxi pozorují a následně analyzují hru, zpracovávají seminární práci na časopiseckou nebo knižní produkci, která se vztahuje k dané problematice. Klasifikovaný zápočet je možné vykonat formou konzilia tehdy, když se splněna podmínka docházky. Jinak formou individuálního zkušebního rozhovoru.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (01.02.2018)

Cílem je seznámit studenty s teoriemi, které se vztahují k objasnění podstaty dětské hry, objasnit jednotlivé druhy her v kontinuitě  s vývojem dítěte, vést k porozumění přínosu hry v kognitivním, sociálním, emocionálním přínosu hry pro děti a pro jejich seberealizaci. Sledovat didaktické přístupy a možnosti diagnostiky prostřednictvím volné hry.

Literatura
Poslední úprava: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (30.04.2014)

Caiatiová,M.,Delačová,S.,Mullerová,A.Volná hra. Praha: Portál, 1995

Koťátková,S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005.

Koťátková,S. Zpracovávání příběhů v dětských hrách. In Problémové dítě a hra. Metod.listy pro předšk. vzdělávání C1.3. Praha: Raabe, 2005, s. 1-20.

Koťátková, S. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada publishing, 2008.

Millarová,S.: Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978.

Piaget,J., Inhelderová, B.: Psychologie dítěte.Praha: Portál. 2000.

Příhoda,V. Ontogeneze lidské psychiky I. Praha: SPN, 1965.

Vymětal,J.,Rezková,V. Rogersovský přístup k dospělým a dětem. Praha: Portál, 2001.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (31.01.2018)

Zkouška bude obsahovat okruhy z tohoto předmětu Teorie předškolní výchovy III i z předcházejících dvou předmětů Teorie předškolní výchovy I, II, které byly zakončovány zápočtem. Okruhy ke zkoušce budou studentům předány v první třetině semestru. Požadavkem ke zkoušce v prezenčním studiu bude aktivní účast na výuce. V kombinovaném studiu bude zadán seminární úkol (z důvodů menšího rozsahu výukových hodin), který bude tématicky vycházet z jednotlivých částí předmětu a ze zkušeností studentů ze školní praxe. Seminární úkol musí být vyučujícímu doručen 10 dnů před přihlášeným termínem zkoušky s mailovým kontaktem na studenta.

Sylabus -
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (26.04.2010)

Kurz analyzuje základní teoretická východiska hry, její znaky, vývojové etapy a funkci dětské hry. Zaměřuje pozornost na přínos hry ve skupině dětí v moderně pojaté pedocentricky orientované mateřské škole. Otevírá některá diagnostická vodítka vzešlá ze hry, důležitá pro volbu adekvátních přístupů k jednotlivým dětem.Analyzuje hru a učení, jejich kognitivní a sociální úlohou v rozvoji dítěte předškolního věku. Studenti v praxi pozorují a následně analyzují hru, zpracovávají recenze na současnou časopiseckou a knižní produkci, která se vztahuje k dané problematice.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK