PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika předškolní HV I - OKB7308242
Anglický název: Didactics of Preschool Music Education I
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 7 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OKB7308220
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Studentky získají přehled o úkolech a obsahu hudební výchovy v mateřské škole. Seminář bude prakticky zaměřen na pěvecké činnosti v mateřské škole. Studenti využijí své dovednosti z předmětu Hra na klavír, tzn. hru lidových a umělých písní pro předškolní děti. Výuka bude zaměřena i na ovládnutí základních stavebných mechanismů malých forem ve vokální i instrumentální podobě, jak to vyžadují kreativní hudební činnosti v pedagogické praxi.
Cíl předmětu
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Cílem předmětu  je pochopit hudební výchovu  předškolních dětí z teoretického a hlavně z praktického hlediska. Proto obsahovým námětem bude oproti neprohloubenému studiu prohloubená charakteristika  hudebně psychologických a sociologických základů rozvoje hudebnosti z ontogenetického hlediska. Hlavní důraz ve výuce bude položen na metodiku rozvoje pěveckých dovedností. Cílem předmětu je zúročit dosavadní poznatky a dovednosti z předcházejících předmětů.

Cílem předmětu je pochopit hudební výchovu předškolních dětí z teoretického a hlavně z praktického hlediska. Proto obsahovým námětem bude přehledná charakteristika hudebně psychologických a sociologických základů rozvoje hudebnosti z ontogenetického hlediska, dále pak poznatky o vývoji, zákonitostech a znacích formové stavby včetně příkladů z díla Česká Orffova škola. Hlavní důraz ve výuce bude položen na metodiku rozvoje pěveckých dovedností. Cílem předmětu je zúročit dosavadní poznatky a dovednosti z předcházejících předmětů.

Literatura
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
D`ANDREA, FLORIANA, HLAVÁČKOVÁ, IVANA, KODEJŠKA, MILOŠ Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. Praha , 1998.
TICHÁ,A.: Učíme děti zpívat. Praha: Portál 2005, 1. vydání,s.148,  ISBN:80-7178-916-X.
SEDLÁK, F.  Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ.  Praha : SPN 1985. 311 stran.
HERDEN,J. Hudební hodinky pro táty a maminky. Praha: Rodiče 2004, 1.vydání,s.141, ISBN:80-86695-46-8.
KRBAŤA, P. Psychológia hudby nielen pre hudebníkov. Prešov 1994. ISBN 80-967089-4-5.
SEDLÁK, F. Základy hudební psychologie. Praha : SPN 1990. ISBN 80-04-20587-9.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudba a pohyb, 1. díl. Nová Paka: FTČ, 1997, 2001, 56 s.,  ISBN 80-902662-4-X.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Tóny jara, 1. díl. Hradec Králové:Tandem, 2003, 56 s., ISBN 80-903115-2-0
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zpíváme mamince, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004. 52 s., ISBN 80-903115-3-9.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zpíváme mamince, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-4-7.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hody,hody,doprovody, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s.,  ISBN 80-903115-5-5
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Hody,hody,doprovody, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-6-3.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Podzimní zpívání, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-8-X.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Hudební žerty, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2003, 52 s., ISBN 80-903115-0-4.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Hudební žerty, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2003, 52 s.,  ISBN 80-903115-1-2.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudební nadílka. Nová Paka: FTČ, 2001, 56 s.,  ISBN 80-902808-0-3.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudební pohádka. Nová Paka: FTČ, 1998, 2000, 56 s.,  ISBN 80-902808-1-1.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zobcová flétna. Nová Paka: FTČ, 1999, 56 s.,  ISBN 80-902662-0-7.
KODEJŠKA,M.  Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha : PedF UK 2002, 1. vydání, s.76,  ISBN:80-7290-080-3.
KODEJŠKA M. Hudební výchova dětí předškolního věku. Praha SPN, 1989. Poznámka: skriptum I.,II.
KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál, 1999, 143 s., ISBN 80-7178-306-4.
KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha: Portál, 2000, 135 s., ISBN 80-7178-437-0.
MALÝM ZPĚVÁČKUM. Zpěvník pro MŠ. Praha:  SPN 1986, s.255.
VISKUPOVÁ,B.Hudebně pohybové hry.  Praha:Ústřední škola - Česká obec sokolská 2002, 1. vydání, s.49.
VISKUPOVÁ B. Hudební pohybová výchova a zpěv. Praha, 1989.
VISKUPOVÁ, BOŽENA.Hudba a pohyb . Praha , 1987.
VEREB,J.,VISKUPOVÁ,B., KODEJŠKA,M. a kol. Rodinné písničky pro naše dětičky.Praha: Rolino, s.r.o, 2006, s.72, ISBN 80-901678-4-5.
HUDEBNÍ VÝCHOVA.Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a  mimoškolní. UK v Praze - Pedagogická fakulta,   Praha. ISSN 1210-3683.
MÚZY V ŠKOLE  Časopis pro hudební výchovu .FHV  UMB, Banská Bystrica
ISSN1335- 1605.
ŠIMANOVSKÝ, ZDENĚK ; TICHÁ, ALENA Lidové písničky a hry s nimi . Praha , 1999.
ZEZULA J., JANOVSKÁ O. Hudební výchova v MŠ (metodika). Praha SPN, 1987.

D`ANDREA, FLORIANA, HLAVÁČKOVÁ, IVANA, KODEJŠKA, MILOŠ Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. Praha , 1998.

TICHÁ,A.: Učíme děti zpívat. Praha: Portál 2005, 1. vydání,s.148,  ISBN:80-7178-916-X.

SEDLÁK, F.  Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ.  Praha : SPN 1985. 311 stran.

HERDEN,J. Hudební hodinky pro táty a maminky. Praha: Rodiče 2004, 1.vydání,s.141, ISBN:80-86695-46-8.

KRBAŤA, P. Psychológia hudby nielen pre hudebníkov. Prešov 1994. ISBN 80-967089-4-5.

SEDLÁK, F. Základy hudební psychologie. Praha : SPN 1990. ISBN 80-04-20587-9.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudba a pohyb, 1. díl. Nová Paka: FTČ, 1997, 2001, 56 s.,  ISBN 80-902662-4-X.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Tóny jara, 1. díl. Hradec Králové:Tandem, 2003, 56 s., ISBN 80-903115-2-0

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zpíváme mamince, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004. 52 s., ISBN 80-903115-3-9.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zpíváme mamince, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-4-7.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hody,hody,doprovody, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s.,  ISBN 80-903115-5-5

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Hody,hody,doprovody, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-6-3.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Podzimní zpívání, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-8-X.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Hudební žerty, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2003, 52 s., ISBN 80-903115-0-4.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Hudební žerty, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2003, 52 s.,  ISBN 80-903115-1-2.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudební nadílka. Nová Paka: FTČ, 2001, 56 s.,  ISBN 80-902808-0-3.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudební pohádka. Nová Paka: FTČ, 1998, 2000, 56 s.,  ISBN 80-902808-1-1.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zobcová flétna. Nová Paka: FTČ, 1999, 56 s.,  ISBN 80-902662-0-7.

KODEJŠKA,M.  Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha : PedF UK 2002, 1. vydání, s.76,  ISBN:80-7290-080-3.

KODEJŠKA M. Hudební výchova dětí předškolního věku. Praha SPN, 1989. Poznámka: skriptum I.,II.

KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál, 1999, 143 s., ISBN 80-7178-306-4.

KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha: Portál, 2000, 135 s., ISBN 80-7178-437-0.

MALÝM ZPĚVÁČKUM. Zpěvník pro MŠ. Praha:  SPN 1986, s.255.

VISKUPOVÁ,B.Hudebně pohybové hry.  Praha:Ústřední škola - Česká obec sokolská 2002, 1. vydání, s.49.

VISKUPOVÁ B. Hudební pohybová výchova a zpěv. Praha, 1989.

VISKUPOVÁ, BOŽENA.Hudba a pohyb . Praha , 1987.

VEREB,J.,VISKUPOVÁ,B., KODEJŠKA,M. a kol. Rodinné písničky pro naše dětičky.Praha: Rolino, s.r.o, 2006, s.72, ISBN 80-901678-4-5.

HUDEBNÍ VÝCHOVA.Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a  mimoškolní. UK v Praze - Pedagogická fakulta,   Praha. ISSN 1210-3683.

MÚZY V ŠKOLE  Časopis pro hudební výchovu .FHV  UMB, Banská Bystrica

ISSN1335- 1605.       

ŠIMANOVSKÝ, ZDENĚK ; TICHÁ, ALENA Lidové písničky a hry s nimi . Praha , 1999.

JANEČEK, K.: Hudební formy. 1. vyd. Praha : SNKLHU 1955,s. 491.

ZENKL, L.: ABC hudebních forem. 2. vyd. Praha : Supraphon 1990,s. 256,. ISBN 80-7058-174-3.

                                 

ZEZULA J., JANOVSKÁ O. Hudební výchova v MŠ (metodika). Praha SPN, 1987.        

 

 

Metody výuky
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
V plánovaném rozsahu  výuky v kombinovaném studiu budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce a samostatná práce. Studentky budou vlastnit podrobný plán  na jednotlivé hodiny a v těchto plánech budou vyznačeny i jejich vlastní vystoupení před skupinou. Obsahem budou připravené motivace a  nácvik písní včetně rozezpívání. Ke svému vystoupení využijí kvalitně vypracované přípravy, které odevzdají vyučujícímu.  Od učitele obdrží  na počátku semestru metodické náměty pro vystoupení.

V plánovaném rozsahu  7 hodin přímé výuky  budou ve výuce uplatňovány dialogické metody práce. Na nich vyučující názorně ukáže motivaci a nácvik písně včetně rozezpívání. Studentky v kombinovaném studiu si v rámci samostatné práce napíší vlastní přípravy, které budou také prakticky ovládat. Jejich příprava bude kontrolována v rámci konzultace. Od učitele obdrží na počátku semestru k tomuto úkolu  podrobné náměty.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Zápočet

Seminární práce na koneci semestru, zápočet

Sylabus
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Obsahem výuky budou průpravná a přípravná hlasová cvičení a metodické postupy v práci s písní (ozvěna, štafeta, ztracená melodie písně, střídání kolektivního a sólového zpěvu, vyjadřování rytmických hodnot hrou na tělo, hra na dirigenta aj.) K zápočtu  studenti napíší didaktické přípravy 5 lidových a 5 umělých písní. Všechny si připraví pro praktické vystoupení před seminární skupinou. Domyslí uplatnění zvolených písní v praxi, tzn. Jejich využití v jiných uměleckých i neuměleckých činnostech v rámci Školních vzdělávacích plánů. Studentům bude rovněž předložen seznam  pěvecké literatury pro předškolní děti, který bude sloužit jako podnět pro jejich  budoucí pedagogickou praxi.

Obsahem výuky budou průpravná a přípravná hlasová cvičení a metodické postupy v práci s písní (ozvěna, štafeta, ztracená melodie písně, střídání kolektivního a sólového zpěvu, vyjadřování rytmických hodnot hrou na tělo, hra na dirigenta aj.). Pozornost bude věnována i zastoupení různých hudebních forem, které se  mohou uplatnit v hudebně didaktické práci v předškolní hudební výchově (včetně vazby na poslech hudby).

K zápočtu  studenti napíší didaktické přípravy 3 lidových a 2 umělých písní. Vystoupí s některými z nich před seminární skupinou. Domyslí uplatnění zvolených písní  a hudebních forem v praxi. Studentům bude rovněž předložen seznam  pěvecké literatury pro předškolní děti, který bude sloužit jako podnět pro jejich  budoucí pedagogickou praxi. Budou seznámeni s hudebními formami, které je možné uplatňovat v práci s předškolními dětmi.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK