PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Literatura pro děti I - OK0604029
Anglický název: Literature for children I
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Drahoslava Pechová
Neslučitelnost : O01304029
Prerekvizity : OK0615110
Záměnnost : O01304029
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (31.01.2021)
Kurz seznamuje se základními charakteristikami literatury pro děti (klasifikace literatury pro děti, sémantické rysy literatury pro děti, proměna literárního narativu a provázanost médií přinášejících tvorbu pro děti). Z pohledu genologie se soustředí na žánr pohádky a poezie. Rozvíjí interpretační schopnosti posluchačů v této specifické oblasti, pěstuje vnímání čtenářství jako celoživotního postoje člověka. Předmět sleduje historická východiska celostního vnímání dětské knihy, současnost její existence v českém prostředí.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (31.01.2021)

Získání základní orientace v literatuře pro děti.

Rozvíjení schopnosti analýzy a interpretace: důležitou oblastí vzdělávání i sociokulturního ukotvení nedospělých i dospělých jedinců západního civilizačního okruhu zůstává i v době (respektive zesíleně právě v době) prudkého růstu významu nových a médií čtenářská schopnost, úžeji vztah k tištěné knize coby východisku a základně vnímání nových forem poznání, vzdělání a komunikace. Z hlediska vzdělávacího procesu je směřování ke čtenářství a vztahu ke knize a přenese i literatuře podstatným kulturně-formativním fenoménem. Budování vztahu ke čtenářství, literatuře a knize je nejefektivnější a pro jedince nejprospěšnější v dětském věku. Kvalita dětské knihy v rovině literární, výtvarné, typografické, informační, estetické, haptické i společenské ovlivňuje přeneseně, ale velmi výrazně, kvalitu vzdělávání, jež je nedospělým recipientům poskytováno i potenciál jejich kulturně-sociálních kompetencí v dospělém věku.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (31.01.2021)

Přístupové údaje do ms teams budou doplněny před začátkem výuky.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (31.01.2021)
  1. Obecné úvahy o literatuře pro děti - shrnutí zkušeností z vlastního dětství a jejich konfrontací s literaturou pro děti z pohledu dalších sociálních rolí (rodinných, profesních);
  2. osobnosti, díla, nakladatelé;
  3. žánrový košík a/vs. četnářská očekávání, funkce literatury pro děti;
  4. pohádka: lidová + literární (lidová pohádka převyprávěná konkrétním autorem), autorská, moderní autorská pohádka;
  5. poezie (lidová, autoská - tradiční autoři a/vs. autoři současné literatury pro děti;
  6. interpretační analýza textů.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (31.01.2021)

Aktivní účast ve výuce

Vypracování dílčích úkolů vyplývajících z prezentací k jednotlivých žánrům, které budou sloužit jako jeden ze studijních pramenů (pohádka a poezie)

Počet možností získat zápočet:3

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (31.01.2021)

ČEŇKOVÁ, J. Vývoj literatury pro děti a její žánrové struktury. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-7367-095-X.

HOLEŠOVSKÝ, F.: Čeští ilustrátoři v současné knize pro děti a mládež. Albatros, Praha 1989

HORÁČEK, R. (ed).: Fenomén kniha. Výtvarná výchova a umění knihy. Masarykova univerzita & Nakladatelství Albert, Brno & Boskovice 2008, ISBN 978-80-210-4727-3 (MU), 978-80-7326-156-6 (Albert)

HUTAŘOVÁ, I., HANZLOVÁ, M.: Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež. Ústav pro informace ve vzdělávání – divize Nakladatelství Tauris, Praha 2003, ISBN 80-211-0461-9

HUTAŘOVÁ, I.: Současní čeští ilustrátoři knih pro děti a mládež. Ústav pro informace ve vzdělávání – divize Nakladatelství Tauris, Praha 2004, ISBN 80-211-0485-6

ILIEV, J., ZAPLETAL, Z.: Výtvarné umění a kniha pro mládež I. Masarykova univerzita, Brno 1993, IBSN 80-210-0668-4

KOLEKTIV: Cesty současné literatury pro děti a mládež. BM Typo, Slavkov u Brna 2005, ISBN 80-903339-6-6

KOLEKTIV: Cesty současné literatury pro děti a mládež: Dotyky, kontexty, literatura pro mládež a didaktika. BM Typo, Slavkov u Brna 2006, ISBN 80-903339-9-0

REISSNER, M.: Ilustrace. Pohledy na výtvarný doprovod české dětské knihy. Illustration.  Insights into Illustrations to Acompany Czech Children’s Books. Moravské zemské muzeum, Brno 2015. 220 stran, ISBN 978-80-7028-439-1

STEHLÍKOVÁ B.: Příběh české ilustrované dětské knihy 1900-2000. Sladovna Písek, Písek 2010. 114 stran, ISBN 978-80-254-8249-0

URBANOVÁ, S.: Meandry a metamorfózy dětské literatury. Votobia, Olomouc 2003, ISBN 80-7198-548-1

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK