PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech - OINZ1C046B
Anglický název: Education for thinking in European and global contexts
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7936
Garant: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (17.12.2023)
Předmět je koncipován tak, aby umožnil hlubší a samostatné porozumění tématům a problémům obsaženým v průřezovém tématu Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Jde o to, aby byl budoucí učitel schopen samostatného myšlení a dokázal rozlišit mezi věcným obsahem a pouhým míněním. K tomu je třeba být schopen rozlišit mezi asertorickým a apodiktickým, mezi jednotlivým tématem a kontextem. Obsahem předmětu jsou témata 1. Člověk a svět – svět jako představa světa; svět jako horizont; jeden svět a zvláštní světy 2. Evropský svět a světy ne-evropské – v čem je založena schopnost porozumět světu jiných lidí? 3. Co je to praxe a co je teorie; důležitost myšlení v kontextech - problém sekundární (ne)gramotnosti 4. Jedinec a společnost – rozdíly v metodických přístupech k tomuto vztahu 5. Pojem člověka a občana – problém vnitřní neoddělitelnosti občanských a lidských práv; moc a násilí 6. Globální a lokální v planetárním horizontu; problém rovnosti a nerovnosti – dluh a renta 7. Mezinárodní dělba práce na příkladu tří typů produktů: káva, triko, mobilní telefon. Kolik lidí a kolik oborů teoretických i technických se podílí na jejich výrobě a distribuci až po koncového zákazníka? 8. Jazyk a různost jazyků – rozdíl mezi řečí a jazykem; řeč a svět; komunikace jako problém; jak a co nás může naslouchání řeči učit? – explikace smyslu slov: „skutečnost“, „fakta“, „svět“ „škola“, „učení a učení se“, „vzdělání“ 9. Kultura jako péče o lidský vztah ke světu; problém industrializace kultury; vnitřní sepětí kultury a výchovy 10. Zdraví jako problém: humanitární, politický, ekonomický, sociální, psychologický, historický, filosofický 11. Problém hodnot a hodnocení 12. Universita a škola – scholé a ascholia; aporie specializace a nároku na lidství člověka; rozlišení mezi vzděláním jako procesem a podstatou vzdělání
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (17.12.2023)

Jde o to, aby byl budoucí učitel schopen samostatného myšlení a dokázal rozlišit mezi věcným obsahem a pouhým míněním. K tomu je třeba být schopen rozlišit mezi asertorickým a apodiktickým, mezi jednotlivým tématem a kontextem. 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

ARENDT, Hannah. Původ totalitarismu I-III. Druhé vydání. Praha: Oikoymenh, 2013. 679 s. ISBN 978-80-7298-483-1.

BECK, Ulrich. Riziková společnost: na cestě k jiné moderně. Třetí vydání. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2018. 431 s. ISBN 978-80-7419-267-8.

HAVLÍK, Radomír. Aktuální problémy společnosti z pohledu sociologie. Vydání I. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2016. 176 s. ISBN 978-80-7452-121-8.

HOGENOVÁ, Anna. Tekutá doba a úkol myšlení. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2017. 158 s. ISBN 978-80-7290-968-1.

PEŠKOVÁ, Jaroslava, Miloslav PRŮKA a Irena VAŇKOVÁ. Hledání souřadnic společného světa: filosofie pro každý den. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 521 s. ISBN 80-86432-91-2.

RYBÁK, David. Étos a světy dějin. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. 196 s. ISBN 978-80-7603-015-2.

STANDING, Guy. The Corruption of Capitalism: Why Rentiers Thrive and Work Does Not Pay. London: Biteback Publishing, 2016. 352 s. ISBN 9781785900440.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (17.12.2023)

Předmět bude zakončen ústní zkouškou, na níž bude muset student prokázat zvládnutí probíraného učiva, jednak povinné literatury.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7936

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK