PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
General Theory of Education - OIBQ3P011A
Anglický název: General Theory of Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.10.2020)
The course introduces general pedagogy as a modern scientific discipline, the knowledge of which forms the basis for further study and practice in the field of education. Attention will be paid not only to current issues of infrastructure of pedagogical sciences, but also to basic pedagogical categories, the profession of teacher and the educational system of the Czech Republic, in a broader, European, context. The aim of the course is to introduce students to contemporary pedagogical theory, to acquaint them with the basic terminology and structure of the field and to motivate them for further study of pedagogical sciences. 1. Introduction to the study of pedagogy, sources of pedagogical information. 2. Pedagogy as a science - the concept of pedagogy, its structure and place in the system of sciences. 3. Basic pedagogical terminology and its changes. 4. Pedagogical disciplines and their current issues. 5. Human education and development. 6. Education and society. 7. Teaching staff. 8. The profession of teacher. 9. Czech educational system in the context of the EU. 10. Current issues of Czech education.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.10.2020)

Aubrey, K., Riley, A. (2018). Understanding and Using Educational Theories. London: Sage Publications.

Bartlett, S., Burton, D. (2020). Introduction to Education Studies. London: Sage Publications.

Cohen, L., Manion, L. (2017). Research Methods in Education. New York: Routledge.

Gravells, A. (2017). Principles and Practices of Teaching and Training. Learning Matters.

Wallace, S. (2015). A Dictionary of Education. Oxford: Oxford University Press.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK