PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
LOGO culture implementation - OENII1703Z
Anglický název: LOGO culture implementation
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 0/1, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (01.01.2020)
Předmět se zaměřuje na vysvětlení teoretických principů kontruktivistického a konstrukcionistického přístupu k učení informaticky zaměřených předmětů (Informatika, ICT, výpočetní technika aj.). Velká pozornost je věnována práci S. Paperta a jeho pokračovatelů (M. Resnick, I. Kalaš, E. Sandova, etc.), kteří se hlásí k odkazu S. Paperta a kteří rozvíjejí jeho myšlenky v podobě logovské kultura. Předmět se pak věnuje metodickým ukázkám rozvoje programování žáků 1. stupně ZŠ a žáků 2. stupně ZŠ v aplikacích na principu LOGO (např. Scratch) Témata (1) Základní pojmy: Konstruktivismus, Konstrukcionismus, logovská kultura; (2) Úvod do programování Scratch, příp. WeDo. (3) Konstruktivistické přístupy k učivu informaticky zaměřených předmětů v ČR a v zahraničí.
Literatura - angličtina
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (01.01.2020)

BRENNAN, K., BALCH, C., CHUNG, M. Creative Computing. Harvard Graduate School of Education, 2014.

Computing At School. www.computingatschool.org.uk/ secondary

SCRATCH. Dostupné z URL: <https://scratch.mit.edu/>

WWW pages:

http://www.cbc.ca/m/news/topstories/back-to-school-canada-lagging-in-push-to-teach-kids-computer-coding-1.3185926

http://www.digitalpromise.org/blog/entry/a-new-model-for-coding-in-schools

http://gocoderz.com/blog/teach-kids-how-to-code/

http://gocoderz.com/blog/kids-learn-code-second-language/

http://gocoderz.com/blog/5-best-programming-languages-kids/

http://www.coderzworld.com/may-the-code-be-with-you/

scratch.mit.edu

code.org

codecombat.com

hourforcode.com

blockly-games.appspot.com

lightbot.com

www.kodugamelab.com

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (01.01.2020)

Ke zkoušce studenti naprogramují ve Scratch svůj vlastní projekt.

Zkouška je zaměřena na:

1) ověření znalostí a dovedností, jak aplikovat konstruktivistické přístupy k rozvíjení informatického a algoritmického myšlení dětí; východiskem jsou filozofie a principy logovské kultury.

2) obhajobu vlastního projektu ve Scratch.

Sylabus -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (14.05.2019)

1. Vysvětlení pojmu informatické myšlení.
2. Postavení učiva informatiky v kurikulu ZŠ a SŠ v ČR a v zahraničí.
3. Ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení bez použití počítačů (typu CSUnplugged, origami).
4. Ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení s použitím robotických souprav a programovatelných hraček.
5. Hlavní principy logovské kultury a její představitelé.
6. Ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení s použitím softwarových aplikací.
7. Analýza vybraných učebnic pro rozvoj informatického myšlení žáků ZŠ a SŠ.
8. Práce se Scratch.
9. Tvorba projektů a her ve Scratch.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK