PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Body, Language, and Identity - OEBXO2104Z
Anglický název: Body, Language, and Identity
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 16 / 16 (16)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (17.02.2023)
Předmět je otevřen studujícím všech oborů a nevyžaduje předchozí znalosti z lingvistiky, antropologie ani jiných společenských věd. Ústřední otázky tohoto předmětu souvisejí s vědomím a lze je formulovat prostě: "Kdo jsem?" a "Kdo jsme my?" V semináři na ně budeme individuálně i společně hledat odpověď pomocí různých antropologických a lingvistických úhlů pohledu. Když se člověk přiblíží odpovědi na tyto otázky, lépe zná sebe i víc rozumí svému prostředí, a zlepšuje tudíž svou kapacitu pro to, aby se stal dobrým učitelem či učitelkou a aby uměl týmově pracovat. Přinejmenším část našeho vědomí je ukotvena v tělu a tělesnosti, a tato okolnost má vliv rovněž na to, jak pojímáme sebe a druhé, svou identitu osobní i sociální. Vztah mezi tělem a identitou je prostředkován každodenním řečovým chováním, společenskými diskurzy a dynamicky proměnlivými podobami naší skupinové příslušnosti – tj. pocitu, že někam patříme. Klíčovou roli přitom hraje deixe. Každý zvlášť i všichni spolu se budeme učit, jak účinně využívat onoho pomyslného trojúhelníku "tělo – jazyk – identita" takovým způsobem, abychom se přiblížili dvěma fundamentálním cílům: (a) lépe znát sám sebe; (b) být lepším učitelem nebo učitelkou. K tomu využijeme postupy jak teoretické, tak praktické, přičemž občas sáhneme i po netradičních metodách práce. Předmět je vyučován v angličtině.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (01.02.2022)

Cíl je dán výše zmíněnou anotací: jde o to osvojit si znalosti a dovednosti, které jsou v ní popsány.

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (13.02.2022)
  • Anderson, B. Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. London and New York: Verso 1991.
  • Blount, B. G. (ed.) Language, Culture, and Society: A Book of Readings. Prospect Heights 1995: Waveland Press.
  • Carrithers, M., S. Collins, S. Lukes (eds.). The Category of the Person: Anthropology, Philosophy, History. Cambridge University Press 1985.
  • De Castro, E. V. Cosmological deixis and Amerindian perspectivism. Journal of the Royal anthropological Institute (1998): 469-488. 
  • Gallagher, Shaun and Dan Zahavi, "Phenomenological Approaches to Self-Consciousness", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring 2021 Edition), Edward N. Zalta (ed.), 2021.
  • Haldane, J. B. S. “On Being the Right Size”. 1926.
  • Jaworski, A., N. Coupland (eds.), The Discourse Reader. London and New York: Routledge 2001.
  • Kwan, Tze-wan. Towards a Phenomenology of Pronouns. (Conference Paper.) 
  • Tufekci, Z. 5 pandemic mistakes we keep repeating: We can learn from our failures. The Atlantic. 26. 2. 2021.
  • Waugh, L. R. Marked and unmarked: A choice between unequals in semiotic structure. Semiotica1982, 38: 299 – 318.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (26.01.2023)
  1. Minimalní účast 70 procent
  2. Četba na seminář
  3. Každý týden je třeba písemně zformulovat a odevzdat otázku k četbě – otázky jsou průběžně klasifikovány a jejich průměr tvoří závěrečnou známku z předmětu
    Sylabus -
    Poslední úprava: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (14.02.2022)
    • Vědomí. Individuální a sociální tělo. Terminologický a metodologický úvod do problematiky
    • Jak jazyk ovlivňuje naši orientaci ve světě
    • Osoba a sebepojetí jako kategorie lidského vědomí
    • Identita jako sémiotický proces. Deixe
    • "Kdo jsem?" Identita a tělesnění. Tělo a prostor 
    • "Já a ty." Deiktická a fatická funkce a jejich interakce
    • "Kdo jsme my?" Identita jako (trans)nacionální představa
    • Gender a příznakovost
    • Identita v interkulturní perspektivě
    • Osobní a veřejné v době pandemie. Tělesnost a socialita 
    • Identity v diskursivním toku
    • Poslední téma mohou navrhnout sami studující na základě svých aktuálních studijních požadavků a akademických potřeb. Pokud by o to neměli zájem, ukončíme semestr tématem Identita v (de)globalizujícím se světě

    Podrobná, detailní verze sylabu je obsažena v rubrice Soubory, kde je přístupná všem zaregistrovaným studujícím.

    Podmínky zakončení předmětu - angličtina
    Poslední úprava: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (26.01.2023)
    1. Minimal attendance 70 percent
    2. Reading during the seminar
    3. Formulation of a question about the content of the reading is expected to be submitted every week – the final grade reflects the quality of those questions
     
    Univerzita Karlova | Informační systém UK