PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Informační technologie ve výuce českému jazyku - OD2303120
Anglický název: Information Technologies in Czech Language Teaching
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Záměnnost : OPDC1C008B
Je záměnnost pro: OPDC1C008B
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.01.2019)
Požadavky na studenta: Zkouška. Zpracování nelineárního elektronického multimediálního hypertextu pro výuku českého jazyka. Znalost teoretických a metodologických východisek. Cílem předmětu je soustředit kompetence nabyté v magisterském stupni – kompetenci oborovou, kompetenci didaktickou (lingvodidaktickou), kompetenci informatickou – a rozvinout je na kvalitativně vyšší úrovni. Studenti získají schopnost pohlížet na každý text zprostředkovaný informačními technologiemi měřítky zmíněných kompetencí a posoudit tak reálný přínos nelineárních elektronických textů pro výukový proces v českém jazyce. Budou umět jak zhodnotit text dodaný (např. z komerční sféry), tak vytvořit text (multimediální text) vlastní. Budou schopni posuzovat texty (výukové objekty) i z hlediska stylů učení, osvojí si dovednost určit využitelnost těchto textů (výukových objektů) pro znevýhodněné žáky. Okruhy výkladové části:  Vlastnosti výukového (lineárního i nelineárního) textu  Edukační (jazykové, didaktické, komunikační) vlastnosti elektronického textu (multimediálního hypertextu)  Tvorba elektronického výukového hypertextu
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.01.2019)


Základní odborná literatura:

 

GAVORA, P. Žiak a text. Bratislava: SPN, 1992. ISBN 80-08-00333-2. 

HENDL, J.; SKLENÁK, V. Metody zpracování informací. III – Hypertextové systémy. Praha: VŠE, 1997. ISBN 80-7079-896-3. (Vybrané části.) 

HÖFLEROVÁ, E. Text a hypertext v procesu učení. In HÖFLEROVÁ, E.; HRAZDILOVÁ, A. Informační zdroje. Ostrava: PedF OU, 2003, s. 3–69. ISBN 80-7042-274-2. 

HÖFLEROVÁ, E. Elektronický učební text [CD-ROM]. Ostrava : Vysoká škola báňská - Technická univerzita, 2011. ISBN 978-80-248-2472-7. 

HÖFLEROVÁ, E. Elektronický hypertext. In Studie k moderní mluvnici češtiny. 2, Komunikační situace a styl. Eds. O. Uličný, S. Schneiderová. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, s. 184–197. 

KAPOUNOVÁ, J. Používání informační a komunikační technologie ve výuce. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 1999. ISBN 80-7042-145-2. 

MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7. 

 

Další doporučená literatura:

 

BARTŮŇKOVÁ, J.; ZACHOVÁ, A. Od textu k hypertextu. In: Spisovná čeština a jazyková kultura, Praha: FF UK, 1995, s. 202–207. ISBN 80-85899-02-7. 

ČIŽINSKÝ, D.; MAREŠ, J. Hypertext, hypermédia – možnosti využití ve škole. Pedagogika 48, 1998, s. 248–256. 

HLAVENKA, J. a kol. Výkladový slovník výpočetní techniky a komunikací. Praha: Computer Press, 1997. ISBN 80-7226-023-5. 

HÖFLEROVÁ, E. Vlastnosti elektronických textů s věcněsdělnou funkcí. In S. Čmejrková, J. Hoffmannová, J. Klímová. (eds.) Čeština v pohledu synchronním a diachronním. Praha: Karolinum, 2012, s.779–785. 

KAPOUN, J. Hypertext od memexu po world wide web. [online] [cit. 2011-03-23]. Dostupné z http://www.anopress.cz. 

KAPOUNOVÁ, J.; KOSTOLÁNYOVÁ, K.; NAGYOVÁ, I. Multimédia v práci učitele. Ostrava: Ostravská univerzita, 2004. ISBN 80-7042-366-8. 

SULOVSKÁ, J. Počítač ve službách češtináře. In: Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole, s. 106–112. 

MIALL, D. S. Reading and Writing Hypertext. [online] [cit. 2011-03-23]. Dostupné z http://www.ualberta.ca/~dmiall/hypread.htm 

ŠMAHEL, D. Psychologie a internet. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-360-1. 

ZOUNEK, J.; KŘÍŽ, R. Internet pro pedagogy. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0044-1. 

 

 

Sylabus
Poslední úprava: HOLANOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2013)

Vyučující: doc. Eva Höflerová

Způsob zakončení: zkouška

Seminární práce - teoretický model výukového nelineárního elektronického/multimediálního textu a jeho realizace

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK