PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Lyžování - OCRT21TV14
Anglický název: Skiing
Zajišťuje: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [DS]
Rozsah za akademický rok: 7 [dny]
Počet míst: neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Petra Fořterová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Petra Fořterová, Ph.D. (05.09.2023)
Kurz lyžování je zaměřen na výuku techniky, didaktiky a metodiky sjíždění a zatáčení na lyžích a běhu na lyžích klasickou technikou a bruslením. Součástí kurzu je také teorie s lyžařskou tématikou. Při úspěšném splnění předmětu mají studenti možnost získat základní licenci v oblasti lyžování „Základní kurz školního lyžování“ (dříve Instruktor základního školního lyžování), která opravňuje učitele samostatně vést školní lyžařský kurz. Při výuce může docházet k fyzickému kontaktu v souladu se správnou metodikou výuky.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Petra Fořterová, Ph.D. (05.09.2023)

Cílem předmětu je osvojení a zdokonalení techniky a didaktiky sjíždění a zatáčení na lyžích a běhu na lyžích klasickou technikou i bruslením. Získání základních teoretických znalostí z oblasti lyžování.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Petra Fořterová, Ph.D. (05.09.2023)

přímá výuka: 50 hodin praxe + 10 hodin teorie + 5 hodin videorozborů 

příprava na zápočet: 15 hodin

samostudium a zdokonalování: 15 hodin

 

Student se účastní 7 denního kurzu, kde probíhá každý den výuka lyžování v dopoledním a odpoledním bloku a večerní blok teorie. Mimo přímou výuku se student věnuje vlastnímu zdokonalování a tréninku pohybových dovedností na lyžích a samostudiu literatury.

Předpokládá se základní vstupní úroveň lyžování  na běžeckých i sjezdových lyžích. Na kurzu neprobíhá výuka úplných začátečníků, vyučuje se didaktika, metodika a zdokonaluje se technika běhu na lyžích a sjíždění a zatáčení na lyžích. Před účastí na kurzu je doporučeno prostudovat si povinnou literaturu. 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petra Fořterová, Ph.D. (05.09.2023)

Povinná literatura

Fořterová, P., & Chrástková, M. (2020). Lyžování dětí. Praha: UK FTVS. Dostupné na: https://oddelenilyzovani.wixsite.com/lyzovani-deti

Matošková, P., Polášková, M., Chrástková, M., Gnad, T., Jindra, M., & Bílý, M. (2016). Multimediální učebnice lyžování – technika a metodika. Praha: Univerzita Karlova, FTVS. Dostupné na: https://oddelenilyzovani.wixsite.com/ucebnice-lyzovani

Matošková, P., Gnad, T., Polášková, M., & Bílý, M. (2012). Lyžování – průpravná cvičení pro zatáčení a pro běh na lyžích. Praha: UK, FTVS. Dostupné na: http://web.ftvs.cuni.cz/eknihy/lyzovanipc/index.html

Gnad, T. a kol. (2008). Základy teorie lyžování a snowboardingu. Praha: Karolinum.

Doporučená literatura

Chrástková, M. (2019). Vybrané fyzické a psychologické aspekty sportovního tréninku pro mladé běžce na lyžích a nejen je. Praha: Karolinum. Dostupné na: https://ecuni.publi.cz/?book=958-vybrane-fyzicke-a-psychologicke-aspekty-sportovniho-treninku-pro-mlade-bezce-na-lyzich-a-nejen-je

Brtník, J., & Neuman J. (1999). Zimní na sněhu i bez něj. Praha: Portál.

Chovanec, F. a kol. (1989). Dějiny lyžování. Praha: SPN.

Dvořáková, H., Engelthalerová, Z. a kol. (2017). Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum.

Hrabinec, J. a kol. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum. 

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Petra Fořterová, Ph.D. (05.09.2023)

Teorie:

  1. Historie lyžování (vývoj techniky, slavné osobnosti lyžování)
  2. Organizace lyžování v ČR
  3. Anatomicko-fyziologické a biomechanické zákonitosti lyžování
  4. Pedagogicko-psychologické aspekty výuky lyžování
  5. Bezpečnost, hygiena a první pomoc (zásady pohybu nejen na lyžích v horách, Horská služba)
  6. Teorie a didaktika lyžování, organizace lyžařského výcviku
  7. Výzbroj a výstroj, lyžařská technologie – lyžařské vybavení, mazání a údržba lyží
  8. Specifika výuky lyžování dětí a zdravotně postižených osob
  9. Lyžování ve školní TV

Praxe:

  1. Technika a metodika výuky lyžování na běžeckých a sjezdových lyžích 
  2. Zdokonalování technických dovedností na běžeckých a sjezdových lyžích
  3. Hry na sněhu (na lyžích i bez lyží)
  4. Zvláštnosti výuky lyžování dětí
  5. Organizace závodů pro děti
  6. Metodické výstupy
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Petra Fořterová, Ph.D. (05.09.2023)

Aktivní účast na kurzu v plném rozsahu

Splnění metodického výstupu na zadané téma

Splnění testu z teorie lyžování 

Splnění praktické zkoušky z lyžování:

  • Běh na lyžích: střídavý běh dvoudobý, soupažný  běh jednodobý, oboustranné bruslení dvoudobé asymetrické, oboustranné bruslení jednodobé
  • Sjíždění a zatáčení na lyžích: oblouk v pluhu, paralelní oblouk, základní carvingový oblouk, krátký smýkaný oblouk s přibrzděním
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK