PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Oborové didaktiky cizích jazyků II - OCDU19DV33
Anglický název: Didactics of Foreign Languages
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (0)
letní:neurčen / neurčen (0)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: RNDr. Jana Jílková, Ph.D.
PaedDr. Dagmar Švermová
PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (09.05.2023)
Cílem předmětu je vybavit účastníky vzdělávání základními znalostmi a dovednostmi z oblasti oborové didaktiky tak, jak to pro výkon své profese potřebují.
Literatura
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (09.05.2023)

Didaktika anglického jazyka:

HARMER, Jeremy. The practice of English language teaching. London: Longman, 1995, 296 s. Longman handbooks for language teachers. ISBN 0582-04656-4.

HADFIELD, Jill a Charles HADFIELD. Introduction to teaching English. London: Oxford University Press, 2008, 176 s. Oxford basics. ISBN 978-019-4419-758.

SCRIVENER, Jim. Learning teaching: the essential guide to English language teaching. 3rd ed. Oxford: Macmillan, 2011. Macmillan books for teachers. ISBN 978-023-07298-4.

Doporučené

Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, xviii, 267 s. ISBN 80-244-0404-4; aktualizovaná verze online www.ecml.at

HARMER, Jeremy. How to Teach English - How To New Edition: Pearson Education, 2010, 288 s. ISBN 9781405853095

Další odborná literatura doporučená na přednáškách a seminářích.

 

Didaktika německého jazyka:

Základní studijní literatura a dokumenty (další literatura bude doporučena na základě výběru tématu ZP):

BAUSCH, K.R. et all. Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen: A.Francke Verlag, 1995. ISBN 3-7720-1788-6.

SRTAUS, D. Didaktik und Methodik Deutsch als Fremdsprache. Berlin: Langenscheidt, 1994. ISBN 3-468-49432-7.

PODRÁPSKÁ, K. Kapitoly z lingvodidaktiky německého jazyka. Liberec: TU, 2008. ISBN 978-80-7372-293-7.

CHODĚRA, R. a L. RIES. Výuka cizích jazyků na prahu nového století. Ostrava: Ostravská univerzita, 2000.  ISBN 80-7042-157-6.

JANÍKOVÁ, V. Autonomní učení a lexikální strategie při osvojování cizích jazyků: teoretická východiska, doporučení pro praxi, styly a strategie učení… Brno: Masarykova univerzita, 2007

ŠVERMOVÁ, D. a P. NEČASOVÁ. Bilingvní programy a jejich reflexe v přípravě učitelů cizích jazyků. Praha: UK Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7290-540-9.

NEČASOVÁ, P. a E. PODHAJSKÁ. Činnostní pojetí vyučování cizím jazykům. Praha: UK Pedagogická fakulta, 2006.

Pedagogické dokumenty a výukové materiály:

-          Rámcový vyučovací program pro základní vzdělávání/ gymnaziální vzdělávání

-          Školní vzdělávací program (škol, kde uchazeči vyučují)

-          Společný evropský referenční rámec pro jazyky

-          Evropské jazykové portfolio

-          Učebnicové soubory pro příslušné stupně škol

Podpůrný program k výuce (1. část): E-Book - Švermová, D.; Nečasová, P. Praha: 2019 (zpracovaná v rámci projektu ESF)

 

Didaktika ruského jazyka:

Povinné

AKIŠINA, А. a O. E. КAGAN. Učimsja učiť. Moskva: Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

JELÍNEK, S., R. PURM a J. VESELÝ. Didaktika ruského jazyka: vybrané kapitoly. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-174-0.

RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

Platné kurikulární dokumenty.

Doporučené

FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg: Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.

Choděra, R. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru.  Praha: Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5.

ROZANOVA, S. P. Prepodavateljam RKI. Sto sorok cem poleznych voprosov. Moskva: Flinta, 2015. ISBN 978-5-9765-2043-1.

ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva: Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

ŠIBKO, N. L. Obščije voprosy metodiki prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Peterburg: Zlatoust, 2014. ISBN 978-5-86547-736-5.

Učební soubory pro výuku ruského jazyka na základních a středních školách.

Vybrané články z časopisů Cizí jazyky, Russkij jazyk za ruběžom a dalších

 

Didaktika francouzského jazyka:

Coll. Enseigner le FLE - Pratiques de classe. Paris: Belin, 2005.

BERTOCCHINI, P. a E. CONSTANZO.  Manuel de formation pratique pour le professeur de FLE. Paris: CLE International, 2018. (2. vydání)

CUQ, J.-P. (dir.) Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International, 2003.

CUQ, J.-P. a I. GRUCA. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2005.

HENDRICH, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

TAGLIANTE, C. La classe de langue. Paris: CLE International, 2006.

Sylabus
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (09.05.2023)

Didaktika anglického jazyka:

1. ročník

­          Role učitele a studenta v jazykové výuce; cíle vyučování cizího jazyka

­          Motivace studentů ke studiu anglického jazyka a faktory ovlivňující úspěch výuky

­          Metody a přístupy k vyučování anglického jazyka; CLIL

­          Plánování jazykové výuky

­          Definice aktivity a fázování

­          Způsoby prezentace nového učiva

­          Výuka receptivních dovedností (poslech a čtení)

­          Výuka produktivních dovedností (mluvení a psaní)

 

2. ročník

­          Výuka jazykového systému (lexikální, gramatický, fonologický, jazykové funkce)

­          Kompetence v jazykovém vyučování

­          Oprava chyb a zpětná vazba

­          Věkové zvláštnosti studentů; Specifické vzdělávací potřeby

­          Strukturální a reflexivní zpětná vazba na mikrovyučování

­          Základy managementu výuky cizího jazyka

­          Učební pomůcky, evaluace a výběr učebnice pro výuku anglického jazyka

­          Společný evropský referenční rámec pro jazyky;  Portfolio

­          Hodnocení efektivity jazykového vyučování, testování, zkoušky

 

Didaktika německého jazyka:

­Vymezení pojmu didaktika „Němčina jako cizí jazyk“ (DaF). Význam didaktiky jako vědní
a studijní disciplíny v učitelském vzdělávání. Vztah didaktiky německého jazyka k ostatním vědním oborům.

­Vývoj metod (koncepcí) ve výuce cizích jazyků včetně metod alternativních (historický exkurz). Současné vývojové trendy ve výuce cizích jazyků.

­Jazyková politika a koncepce jazykového vyučování (výuka 1. a 2. CJ, bilingvní výuka, DSD, CLIL…)

­Specifikace cílů a obsahu výuky v oblasti německého jazyka. Pedagogické a další strategické dokumenty (RVP, ŠVP, SERR, Evropské jazykové portfolio…).

­Vzájemný vztah řečových dovedností a jazykových prostředků (vztah mezi cílem a obsahem učiva). Problematika výběru učiva jako soustavy jazykových prostředků navzájem souvisejících a navzájem podmíněných (fonetiky, slovní zásoby, gramatiky, ortografie). Základní metodická pravidla spojená s procesem osvojování poslechu a čtení s porozuměním, ústního a písemného projevu.

­Interkulturní aspekty v cizojazyčném vyučování. Reálie a jejich význam ve výuce. Zakotvení reálií ve vyučovacím plánu (v učebnicových souborech). Didaktické prostředky na podporu výuky reálií.

­Kritéria hodnocení výukových materiálů. Využívání didaktických pomůcek a didaktické techniky a nových informačních médií ve výuce cizích jazyků. Motivace a aktivizace žáků ve výuce německého jazyka.

­Charakteristika vyučovacího procesu z hlediska učebních činností žáků a vyučovací činnosti učitele včetně specifických postupů (projektová výuka, problémové vyučování, činnostně orientovaná výuka…). Organizační formy výuky (párová, skupinová, týmová práce). Diferenciace a individualizace výuky, autonomie učebních činností žáků, učební strategie. Význam evaluace a evaluační nástroje.

 

Didaktika ruského jazyka:

­Lingvodidaktika jako vědní disciplína. Základní lingvodidaktické otázky.

­Problematika cílů vyučování ruštině v české škole.

­Charakteristika vyučování ruštině jako jazyku blízce příbuznému mateřštině žáků.

­Lingvistické, psychologické a pedagogické základy vyučování ruštině v české škole.

­Kurikulární dokumenty upravující výuku ruštiny na základních a středních školách (SERRJ, RVP, ŠVP, Standardy základního vzdělávání, Katalog požadavků ke společné části maturitní zkoušky).

­Výuka jazykových prostředků.

­Výuka řečových dovedností.

­Práce s textem. Význam textů v cizojazyčné výuce. Výběr textů.

­Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence

­Využívání ICT ve výuce RJ

 

Didaktika francouzského jazyka:

­Vymezení obsahu a základních pojmů předmětu, interdisciplinární vztahy.

­Didaktické principy a metody výuky aplikované na konkrétní předmět.

­Organizační formy.

­Tvorba vlastních výukových materiálů, tvorba testů.

­Problematika hodnocení.

­RVP, ŠVP.

­Reflexe a hodnocení.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (09.05.2023)

Didaktika anglického jazyka:

Zkouška:

Účast na seminářích/přednáškách je povinná. Při omluvené účasti student odevzdá podklady
k probíraným okruhům po dohodě s vyučující.

Posluchači si vedou Portfolio, které se skládá ze sekce Journal (vlastní zpětné vazby k jednotlivým tématům) a Activity Bank (praktické aplikace). Portfolio je předpokladem pro úspěšné absolvování kurzu.

 

Didaktika německého jazyka:

Zkouška:

1.       ročník: Analýza vybraného učebnicového souboru pro ZŠ/SOŠ/G-seminární práce

2.       ročník: Závěrečná zkouška-otázky k závěrečné zkoušce (zkouška bude probíhat v německém jazyce):

­          Allgemeine Didaktik, Methodik, Lingvodidaktik, DaF, DaZ. Ziele und Gegendstand des Fremdsprachenunterrichts.

­          Methodenübersicht im Fremdsprachenbereich.  Charakteristik der einzelnen Unterrichtsmethoden. Alternative Methoden.

­          Gegenseitige Beziehung der sprachlichen Mittel (Wortschatz, Grammatik, lautliche und graphische Seite der Sprache) und der rezeptiven und produktiven Fertigkeiten (Hör- und Leseverstehen, Sprechen, Schreiben).

­          Interkurturelle Aspekte im Fremdsprachenunterricht. Definitionen: Kultur, Realien/Landeskunde. Interkurturelle Kompetenz.

­          Medien im Unterricht. Analyse von Lehrwerken. Rolle der „neuen“ Medien und Unterrichtsmittel.

­          Unterrichtsstunde: Charakteristik, Struktur. Sozialformen. Formen der Evaluation.

 

Didaktika ruského jazyka:

Zkouška:

Ústní zkouška, která prověřuje jednak teoretické znalosti didaktiky ruského jazyka jako dalšího cizího jazyka, jednak schopnost reflexe jednotlivých lingvodidaktických otázek v procesu výuky ruštiny v českém prostředí.

 

Didaktika francouzského jazyka:

Zkouška:

Písemný test obsahově vycházející z teoretického obsahu kurzu.

Ústní pohovor na základě testu.

Portfolio vytvořených didaktických materiálů (cca 10 aktivit).

 

Pozn.: Dle aktuální situace – distanční forma, včetně atestace.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK