PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Oborová didaktika českého jazyka a literatury** - OCDU19DV16
Anglický název: Didactics of Czech Language and Literature
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (0)
letní:neurčen / neurčen (0)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Mgr. Josef Lesák
Neslučitelnost : OCDU19DV15, OCDU19DV17, OCDU19DV18, OCDU19DV19, OCDU19DV20, OCDU19DV21, OCDU19DV22, OCDU19DV24, OCDU19DV25
Je neslučitelnost pro: OCDU19DV18, OCDU19DV17, OCDU19DV19
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. David Mück (29.01.2021)
Cílem předmětu je osvojení didaktických zásad moderní didaktiky orientované výrazně na komunikativní čtenářský přístup. Absolvent předmětu se zamýšlí nad svojí pedagogickou činností, vždy vychází z potřeb svých žáků.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. David Mück (29.01.2021)
Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, MS Teams, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (LMS Moodle). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí LMS Moodle, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v LMS Moodle.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. David Mück (29.01.2021)

Povinné

Čechová, M. a V. Styblík. Čeština a její vyučování. Praha 1998.

Hník, O. Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha 2014.

Štěpáník, S. a M. Šmejkalová. Průvodce začínajícího češtináře. Praha 2016.

Doporučené

Čechová, M. Komunikační a slohová výchova. Praha 1998.

Hausenblas, O. Vrátíme smysl hodinám češtiny? Praha 1990.

Kostečka, J. Do světa češtiny jinak. Praha 1993.

Kožmín, Z. Tvořivý sloh. Praha 1995.

Pišlová, S. Jazykové hry. Praha 1996.

Pokorná, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha 1997.

SvobodovÁ, J. a kol. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky. Ostrava 2003.

Šebesta, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha 1999.

Šmejkalová, M. Čeština a škola – úryvky skrytých dějin. Praha 2010.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. David Mück (29.01.2021)

Obsahové vymezení:

­Vymezení obsahu a základních pojmů předmětu, interdisciplinární vztahy.

­Cíle ve výuce českého jazyka a literatury.

­Didaktické principy a metody výuky využívané v ČJL.

­Organizační formy výuky ČJL.

­Tvorba vlastních výukových materiálů, tvorba testů.

­Problematika hodnocení.

­RVP, ŠVP.

­Jazykové učivo na 2. st. ZŠ a SŠ, mediální výchova, čeština pro cizince.

­Reflexe a hodnocení.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (29.01.2021)

Ústní zkouška vycházející z přednášených témat. Vedle teoretického vymezení tématu se vždy předpokládá i jeho aplikace při pedagogickém působení (příklad z vlastní paxe).

Pozn.: Dle aktuální situace – distanční forma, včetně atestace.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK