PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Evropská dimenze ve vzdělávání - OB23142020
Anglický název: European Dimension in Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2127
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Neslučitelnost : OB2314020
Prerekvizity : OB23142001
Záměnnost : OB2314020
Je záměnnost pro: OB2314025
Anotace -
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (28.06.2010)
Předmět je úvodem do evropských studií vzdělávání. Cílem je seznámit s vývojem, principy a cíli vzdělávací politiky v kontextu procesu evropské integrace, přispět k pochopení změn a trendů ve vzdělávacích systémech a poskytovat orientaci v evropském vzdělávacím prostoru. Obsah kurzu zahrnuje seznámení s historií evropské integrace, fungování evropských institucí a strukturálních fondů. Objasňuje základní pojmy, společné hodnoty a principy, na nichž je založena vzdělávací politika v Evropské unii. Soustřeďuje se zejména na Lisabonskou strategii, Bolognský proces a společné vzdělávací programy EU, objasňuje jejich specifika v českém vzdělávacím prostředí. Výstupem předmětu je seminární práce, která ověřuje schopnosti vytvořit a prezentovat návrh dílčího, evropsky orientovaného, vzdělávacího projektu.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2012)

Cílem je seznámit s vývojem, principy a cíli vzdělávací politiky v kontextu procesu evropské integrace, přispět k pochopení změn a trendů ve vzdělávacích systémech a poskytovat orientaci v evropském vzdělávacím prostoru.

Literatura
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (28.06.2010)

Cesta k učící se společnosti: Bílá kniha EU o vzdělávání. Praha : UIV, 1997.

České vzdělávání a Evropa. Praha : SVP, Tauris, 1999.

JEŽKOVÁ, V.; WALTEROVÁ, E. Vzdělávání v zemích Evropské unie. Praha : UK-PedF, CES, 1997.

Vzdělávání v evropských záležitostech. Soubor 10 příruček pro učitele a žáky základních a středních škol. Phare, UK-PedF, 2000.

WALTEROVÁ, E. (ed.) Objevujeme Evropu. Kniha pro učitele. Praha : UK-PedF, CES, 1997.

WALTEROVÁ, E.; JEŽKOVÁ, V. Žijeme v Evropě. Průvodce evropskou terminologií pro učitele a studenty učitelství. Praha : UK-PedF, CES, 2000.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (17.12.2012)

Seminární práce, která ověřuje schopnosti vytvořit a prezentovat návrh dílčího, evropsky orientovaného, vzdělávacího projektu.

Sylabus -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (28.02.2017)
  • problematika výchovy k myšlení v evropských a globálních souvislostech v kurikulu české školy
  • základní pojmy, společné hodnoty a principy vzdělávací politiky v EU
  • vývoj, principy a cíle vzdělávací politiky v kontextu procesu evropské integrace
  • aktuální trendy a změny v evropských vzdělávacích systémech
  • společné vzdělávací programy EU a jejich specifika v českém vzdělávacím prostředí
  • databáze evropských vzdělávacích programů, příležitosti pro studenty učitelství a učitele
  • projektování výukové aktivity s tematikou výchovy k myšlení v evropských a globálních souvislostech
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK