PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dějiny hudby II - OB2308114
Anglický název: History of Music II
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OB2308158
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D.
PhDr. Ladislav Brábek, Ph.D.
Neslučitelnost : OEB2308416
Prerekvizity : OB2308113
Záměnnost : OB2308158
Je prerekvizitou pro: OB2308120
Je záměnnost pro: OB2308158
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2010)
Čtyřsemestrální přednáška a cvičení Dějiny hudby I. - IV. se zaměřuje na zprostředkování uceleného pohledu na hlavní etapy dějin evropské hudby z hlediska vývoje hudebního myšlení a hudebních stylů, kompozičních technik a hudebních druhů a forem. Výuka je realizována ve dvou letech studia a je rozvržena následovně: jeden semestr (Dějiny hudby I.) je věnován hudbě evropského středověku a renesance (do roku 1600), jeden semestr (Dějiny hudby II.) hudbě období baroka a klasicismu (1600-1800), jeden semestr (Dějiny hudby III.) hudbě 19. století a jeden semestr (Dějiny hudby IV.) hudbě 20. století. V rámci přednášek a cvičení jsou zahrnuty ukázky vybraných nahrávek hudební tvorby příslušných historických období, proposlouchání celých děl spadá do samostudia studentů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2010)

Cílem předmětu Dějiny hudby II. je seznámit studenty se základními body dějin hudby 17. a 18. století, přiblížit hlavní hudebně-historické události, představit významné hudební osobnosti v souvislostech a poskytnout studentům dostatek podnětů a podkladů pro další samostudium hudebních dějin.

Literatura
Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2010)

Výběr ze základní literatury:

Kolektiv autorů: Dějiny české hudební kultury I. (1890-1918) - II. (1918-1945), Praha 1972, 1981

Kouba, Jan: ABC hudebních slohů. Od raného středověku k W. A. Mozartovi, 2Praha 1988

Lébl, Vladimír (red.): Hudba v českých dějinách od středověku do nové doby, 2Praha 1989

Michels, Ulrich: Encyklopedický atlas hudby, Praha 2000

Manfred Bukofzer: Hudba období baroku, Bratislava 1986

Crocker, Richard L.: A History of Musical Style, New York 1986

Grout, Donald Jay - Palisca, Claude: A History of Western Music, New York 1996 (popř. 1984)

Handschin, Jacques: Musikgeschichte im Überblick, Luzern 1948

Wörner, Karl-Heinrich: Geschichte der Musik, 8Göttingen 1993

Adler, Guido (red.): Handbuch der Musikgeschichte, 3Berlin 1961

Besseler, Heinrich: Bourdon und Fauxbourdon, Leipzig 1950, 1974

Besseler, Heinrich - Schneider, Max (red.): Musikgeschichte in Bildern, Leipzig 1965ff.

Bossuyt, Ignace: Die Kunst der Polyphonie, Zürich, Mainz 1997

Ph. G. Downs: Classical music, New York & London 1992

Eggebrecht, Hans Heinrich: Musik im Abendland. Prozesse und Stationen vom Mittelalter bis zur Gegenwart, München-Zürich 1991

J. W. Hill: Baroque music, New York & London 2005

Láng, Paul Henry: Music in Western Civilization, New York 1941

Mauser, Siegfried (red.): Handbuch der musikalischen Gattungen, Laaber 1997ff.

The New Oxford History of Music, Oxford 1954ff.

Vladimír Helfert: Hudební barok na českých zámcích, Praha 1916

Týž: Hudba na zámku v Jaroměřicích, Praha 1924-1925

Týž: Jiří Antonín Benda, Praha 1929-1934

Milan Poštolka: Mladý Joseph Haydn, Praha 1988

Kolektiv autorů: Divadlo v Kotcích, Praha 1993

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2010)

Předmět je uzavřen zápočtem a zkouškou.

Zápočet po LS bude udělen za min. 70% docházky.

Zkouška na konci LS sestává z písemné části (= testu), který zahrnuje i poslechovou část, a z ústní zkoušky.

V ústní části zkoušky zodpoví uchazeč/ka vždy dvě otázky z obou historických období daného roku výuky (Dějiny hudby I. a II.). Otázky se losují.

Součástí otázek jednotlivých okruhů tvoří i základní přehled o periodizaci daného období, dobové filosofické či estetické reflexi hudby a celkových kulturně historických a sociálních souvislostech.

a) Hudba do roku 1600

1) Vznik gregoriánského chorálu - "římsko-franská syntéza"

2) Struktura mše, officium

3) Formy gregoriánského chorálu

4) Světská lyrika - trubadúři, truvéři, minnesang, meistersang

5) Organální vícehlas; Notre-Dame a polyfonie 13.století

6) Ars nova; skladatelské osobnosti 14.století (Vitry, Machaut, Landini)

7) Geneze moteta; generace franko-vlámských skladatelů

8) Duchovní hudba 15. a 16. století

9) Světská hudba 15. a 16. století

10) Instrumentální hudba renesance, hudební nástroje

11) Specifika hudební kultury v českých zemích

b) Hudba 17. - 18. století

1) Italská opera a kantáta období baroka

2) Francouzská a anglická opera a kantáta baroka

3) Italská chrámová hudba baroka.

4) Italská instrumentální hudba baroka

5) Francouzská a anglická instrumentální hudba baroka

6) Německá a česká barokní instrumentální hudba baroka

7) Německá a česká chrámová hudba baroka

8) Francouzská a anglická chrámová hudba baroka

9) Italská opera klasicismu

10) Francouzská a německá opera (singspiel) klasicismu

11) Instrumentální hudba klasicismu (bez tzv. vídeňské školy)

12) Chrámová hudba a oratorium klasicismu

13) Hudba vídeňských klasiků

K ústní zkoušce předloží uchazeči a uchazečky soupis prostudované odborné literatury (min. 10 položek) a soupis proposlouchané hudby. Soupis literatury by měl zahrnovat kromě výběru z doporučených souborných pojednání v češtině minimálně jednu přehledovou práci cizojazyčnou a dále minimálně po dvou monografických pracech k danému hudebně historickému období (podle vlastního výběru uchazeče či uchazečky), případně kapitoly z obsáhlejších vícesvazkových cizojazyčných titulů a edičních řad. Soupis proposlouchané hudby by měl obsahovat nejméně 25 položek (titulů), přičemž pro období do roku 1600 a také pro instrumentální hudbu 17. - 18. století se pod pojmem "položka" resp. "titul" míní repertoár resp. soubor skladeb nahraný na jednom CD.

Sylabus
Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2010)

Obecný úvod k hudbě období 17. - 18. století, období baroka a klasicismu

Proměna hudebního stylu kolem r. 1600: vznik doprovázené monodie a její další vývoj.

Nové hudební druhy a formy v 17. století: opera, oratorium, kantáta; sonáta, koncert, suita a jiné druhy instrumentální hudby.

Italská a francouzská opera.

Šíření italské opery (seria a buffa) v 18. století.

Hudební druhy a formy období klasicismu.

Stěžejní osobnosti: C. Monteverdi, H. Schütz, J. S. Bach, G. F. Händel, Ch. W. Gluck, J. Haydn, W. A. Mozart ad.

Teorie, estetika, kritika a hudební život doby.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2010)

Žádné

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK