|
|
|
||
Poslední úprava: T_KDF (23.05.2007)
|
|
||
Poslední úprava: T_KDF (18.02.2009)
A. Základní prameny ke studiu:
Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 1996
Průcha, J.: Přehled pedagogiky. Portál, Praha 2000
Skalková, J.: Obecná didaktika. ISV nakladatelství, Praha 1999
Bílá kniha ? Národní program rozvoje vzdělanosti v České republice. MŠMT, Praha 2001
B. Okruhy povinné a doporučené četby:
Povinná literatura: Komenský, J.A.: Didaktika analytická. Praha l946 či jiná vydání
Výběr I - nové směry pedagogického myšlení
Carlgren, F.: Výchova ke svobodě. Praha, Baltazar 1991
Holt, J.: Proč děti neprospívají? Praha, Agentura Strom 1995
Kovaliková, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž, Spirála
Pike, G., Selby, D.: Globální výchova. Praha, Grada 1994
Průcha, J.: Alternativní školy. Praha, Gaudeamus 1994
Rýdl, K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, Marek Zeman 1994 (
Rýdl, K.: Cesta k autonomní škole. Praha, Agentura Strom 1996
Schönebeck, H: Život s dětmi bez výchovy. Univerzita Pardubice 1997 (nebo jiný titul tohoto autora)
Singule, F.: Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha,SPN 1992
Výběr II - metody a formy výuky; hodnocení ve škole
Badegruber, B.: Otevřené učení ve 28 krocích. Praha, Portál 1997
Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha, Portál 1994
Chráska, M.: Didaktické testy. Brno, Paido 1999
Průcha, J.: Pedagogická evaluace. Brno, Masarykova univerzita 1996
Schimunek, F. P.: Slovní hodnocení žáků. Praha, Portál 1995
Silberman, M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování.. (Osvědčené způsoby efektivního vyučování.) Praha, Portál 1997
Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. Praha, Portál 1999
Výběr III - obecné otázky; učitel
Bertrand, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha, Portál 1998
Hrabal, V.: Jaký jsem učitel? Praha, SPN l988
Havlík, R., Novotná, M., Prokop, J.: Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Praha, Univerzita Karlova 1993
Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno, Masarykova univerzita 1995
Mareš, J., Slavík, J., Svatoš, T., Švec, V.: Učitelovo pojetí výuky. Brno, MU 1996
Pasch, M., ad.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině.. Praha, Portál 1998
Pelikán, J.: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha, Karolinum 1998
Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha, Portál 1997 |
|
||
Poslední úprava: T_KDF (18.02.2009)
Vyučovací metody a organizační formy.
"Neuvědomělý" metodický přístup učitele: intuice a nápodoba. Vyučovací metody a jejich rámcová klasifikace. Vyučovací hodina, její typy a fáze, dramatické prvky její stavby.
Aktivizující metody a jejich zavádění do výuky. Strategie řešení problémů, problémové vyučování, projektová výuka, kooperativní výuka, heuristická metoda, diskuse, týmové vyučování, případová metoda, inscenační metoda. Didaktické hry a soutěže.
Diagnostické a klasifikační metody. Didaktické testy. Hodnocení žáků, klasifikace a slovní hodnocení, funkce hodnocení, rozvíjení hodnotící aktivity žáků, sebehodnocení.
Organizační formy výuky. Frontální, skupinová a individuální výuka. Diferenciace a individualizace ve vyučování.
Vliv nových technologií: distanční výuka, multimediální prostředky.
Otevřené vyučování, inklusivní vzdělávání, konstruktivistický přístup.
Vzdělávací soustava.
Druhy a typy škol, vzdělávací soustava v ČR, systém výchovného poradenství. ČŠI a hodnocení škol. Školská soustava a problémy s ní spojené, domácí vzdělávání, alternativní školy ? příklady a charakteristika. Mezinárodní klasifikace stupňů vzdělávání, mezinárodní výzkumy vzdělávání, vzdělávací soustava ve vybrané zemi. Současné tendence, autonomie škol. |