PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do pedagogiky - MDPSPP008
Anglický název: Pedagogy
Český název: Úvod do pedagogiky
Zajišťuje: Centrum dalšího vzdělávání (31-643)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:16/0, Zk [HS]
Počet míst: 70
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Garant: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Neslučitelnost : MDPS001
Anotace
Poslední úprava: Kamila Řehořová (19.08.2022)
Předmět má propedeutický charakter v oblasti pedagogiky. Zahrnuje vybrané problémy sociální pedagogiky a poukazuje na provázanost v akcentu prevence sociálně nežádoucích jevů, autority učitele a školní kázně. V oblasti školní pedagogiky pracuje s legislativním rámcem, kurikulární strategií státu a organizací školství.

Očekávané výsledky učení:
Absolventi:
- definují pedagogiku jako vědní disciplínu, uspořádají dílčí disciplíny pedagogiky do celkového schématu, a to i ve vztahu k jiným vědám;
- se orientují ve zdrojích informací o vzdělávání;
- diskutují nad podstatou výchovy a její strukturou, o roli výchovy ve vývoji člověka;
- vyjádří vlastními slovy vztah výchovy a vzdělávání v kontextu historických a soudobých teorií vzdělávání;
- se orientují v organizaci školství a dotčené legislativě, interpretují vazby výchovně vzdělávacích procesů na Školský zákon, kurikulární dokumenty a Zákon o pedagogických pracovnících a vybrané vyhlášky;
- popíší koncepci školského systému v ČR, porovnají jednotlivé stupně, vyhledají a následně diskutují o školských systémech v různých zemích Evropy;
- analyzují ISCED;
- nároky na profesi učitele argumentují z hlediska jeho role a kompetencí v podmínkách prostředí české školy a souvisejících společenských vazeb k rodičům, k širší komunitě školy.

- z propedeutiky sociální pedagogiky specifikují obor a základní terminologii;
- reflektují své představy o vlivu prostředí na výchovu jedince, funkci pedagogizace prostředí;
- pojmenují roli učitele v prevenci sociálně nežádoucích jevů v současné škole a analyzují možnosti jejich prevence a spolupráci s metodikem prevence při implementaci preventivního programu či vedení třídy;
- vysvětlí termín sociální deviace;
- interpretují fenomén autority učitele a diskutují ovlivnění školní kázně na modelových situacích;
- se orientují ve variantách procesů řešení vybraných výchovných potíží (s oporou legislativy a školních dokumentů);
- diskutují o aktuálních problémech současné pedagogiky.

Obsah:
1. Pedagogika jako vědní disciplína (předmět, vztah pedagogiky k jiným vědám, disciplíny pedagogiky, zdroje informací o vzdělávání).
2. Podstata výchovy (struktura výchovy, výchova a vzdělání, role výchovy ve vývoji člověka), soudobé teorie vzdělávání.
3. Legislativa a organizace školství, pedagogičtí pracovníci, profese učitele a jeho kompetence.
4. Koncepce školského systému v ČR a v Evropě, ISCED. Kurikulární dokumenty pro základní a střední školy.
5. Sociální pedagogika jako obor, základní terminologie. Vliv prostředí na výchovu jedince. Pedagogizace prostředí.
6. Sociálně nežádoucí jevy v současné škole a možnosti jejich prevence. Sociální deviace.
7. Fenomén autority učitele. Školní kázeň.
8. Aktuální problémy současné pedagogiky.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK