PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Souvislá pedagogická praxe z geologie I - MDPSGE016
Anglický název: School practices I
Český název: Souvislá pedagogická praxe z geologie I
Zajišťuje: Centrum dalšího vzdělávání (31-643)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/30, Z [HS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Je zajišťováno předmětem: MG431C90A
Garant: PhDr. Tereza Jedličková, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Dobroslav Matějka, CSc.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Tereza Jedličková, Ph.D. (05.10.2023)
Souvislá pedagogická praxe se uskutečňuje na vybrané fakultní ZŠ, SŠ, případně i škole, kde je student již zaměstnán. Podmínkou je, aby daná škola prokazatelně vyučovala geologické vědy. Souvislá pedagogická praxe probíhá pod vedením kvalifikovaných provázejících vyučujících z těchto škol a pověřeného vyučujícího z PřF UK. V rámci praxe jsou hospitace zastoupeny v menší míře, důraz je kladen především na vlastní výuku studentů. Realizace výuky probíhá individuálně pod vedením provázejícího fakultního učitele. Ten seznamuje studenta se školní praxí, upozorňuje na rizikové faktory a případné problémové situace. Diskutuje se studentem jeho přípravy na výuku – volbu didaktických prostředků, rozsah učiva atp. Jeho výraznou úlohou je poskytnutí kvalitní reflexe po skončení výuky, včetně diskuse odborné i didaktické správnosti a výzev pro další výuku. Fakultní učitel sleduje progres studenta, je jeho mentorem a upozorňuje jej na případné opakující se nedostatky, zároveň může nabízet způsoby řešení.

Student v ideálním případě zvolí jednu souvislou praxi na ZŠ a druhou na SŠ, případně obě na SŠ. Zároveň studentům s pedagogickou praxí může být praxe uznána na základě potvrzení úvazku učitele geologie. Během praxe přijíždí na návštěvu garant praxe, případně pověřený pracovník Ústavu geologie a paleontologie, aby zhlédl pedagogický výstup studenta a účastnil se tripartitní reflexe. Požadavky na jednu souvislou praxi: 30 hodin, z toho alespoň 10 hodin přímé výuky studenta, včetně jednoho laboratorního cvičení nebo výuky v terénu (vycházka do okolí školy, exkurze apod.).
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tereza Jedličková, Ph.D. (05.10.2023)

ČAPEK, R. (2017). Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe s. r. o.

ČAPEK, R. (2019). Líný učitel. Cesta pedagogického hrdiny. Praha: Raabe s. r. o.

ČAPEK, R. (2020). Líný učitel. Kompas moderního učitele. Praha: Raabe s. r. o.

FONTANA, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál.

KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada Publishing, a. s.

KOLEKTIV AUTORŮ (2020). Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Praha: PřF UK. https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/praxe-online.pdf

KOPŘIVA, P. a kol. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.

KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál.

LACINA, L., KOTRBA, T. (2015). Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal.

PETTY, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.

VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Tereza Jedličková, Ph.D. (05.10.2023)

Souvislá pedagogická praxe navazuje na předchozí praxe a uskutečňuje se na vybrané fakultní ZŠ, SŠ, případně i škole, kde je student již zaměstnán. Podmínkou je, aby daná škola prokazatelně vyučovala geologické vědy. Souvislá pedagogická praxe probíhá pod vedením kvalifikovaných provázejících vyučujících z těchto škol a pověřeného vyučujícího z PřF UK. V rámci praxe jsou hospitace zastoupeny v menší míře, důraz je kladen především na vlastní výuku studentů. Realizace výuky probíhá individuálně pod vedením provázejícího fakultního učitele. Ten seznamuje studenta se školní praxí, upozorňuje na rizikové faktory a případné problémové situace. Diskutuje se studentem jeho přípravy na výuku – volbu didaktických prostředků, rozsah učiva atp. Jeho výraznou úlohou je poskytnutí kvalitní reflexe po skončení výuky, včetně diskuse odborné i didaktické správnosti a výzev pro další výuku. Fakultní učitel sleduje progres studenta, je jeho mentorem a upozorňuje jej na případné opakující se nedostatky, zároveň může nabízet způsoby řešení.
Student v ideálním případě zvolí jednu souvislou praxi na ZŠ a druhou na SŠ, případně obě na SŠ. Zároveň studentům s pedagogickou praxí může být praxe uznána na základě potvrzení úvazku učitele geologie. Během praxe přijíždí na návštěvu garant praxe, případně pověřený pracovník Ústavu geologie a paleontologie, aby zhlédl pedagogický výstup studenta a účastnil se tripartitní reflexe. Požadavky na jednu souvislou praxi: 30 hodin, z toho alespoň 10 hodin přímé výuky studenta, včetně jednoho laboratorního cvičení nebo výuky v terénu (vycházka do okolí školy, exkurze apod.).

Studenti během souvislých praxí:
- dokáží aplikovat poznatky z teoretické přípravy absolvované v rámci studia
- vytvářejí přípravu na vyučovací jednotku,
- naučí se volit vhodné výukové postupy s využitím široké škály nemateriálních didaktických prostředků
- dokážou zvolit vhodné postupy hodnocení s důrazem na formativní hodnocení,
- umí navrhnout a prakticky využít vhodné materiální didaktické prostředky (didaktická technika, učební a metodické pomůcky), výukové prostory a jejich vybavení,
- sestavují učební úlohy a vhodně je zařazují, jsou schopni didakticky zprostředkovat učivo
- se naučí adekvátně vést výuku geologie, efektivně ji organizovat,
- při výuce geologie se naučí pracovat s heterogenní skupinou žáků a diferencovaně podporovat učení žáků podle jejich individuálních potřeb (včetně nadaných žáků a žáků se SVP),
- respektují a využívají při výuce žákovo pojetí učiva (práce se zkušeností žáků, zvláště práce s miskoncepcemi),
- naučí se používat vhodnou pedagogickou komunikaci a spoluutvářejí vhodné klima třídy,
- reflektují průběh výuky i dosažené výsledky, a to na základě formativních principů, pedagogické reflexe a sebereflexe,
- reflektují průběh výuky s využitím žákovských, kolegiálních, popř. externích hodnocení

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK