PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie výuky geologie - MDPSGE010
Anglický název: Theory of the teaching of geology
Český název: Teorie výuky geologie
Zajišťuje: Centrum dalšího vzdělávání (31-643)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:8/2, Z+Zk [HS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Je zajišťováno předmětem: MG431P87
Garant: RNDr. Dobroslav Matějka, CSc.
PhDr. Tereza Jedličková, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Dobroslav Matějka, CSc.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tereza Jedličková, Ph.D. (27.08.2023)
Teorie výuky geologie je základním kurzem z oborově didaktického bloku doplňkového pedagogického studia. Uvádí současnou výuku geologie do historického kontextu a představuje aktuálně platné kurikulární dokumenty. Dále se zabývá různými možnostmi výuky geologie a mírou integrace geologického učiva do jiných přírodovědných předmětů. V rámci výuky se studenti seznámí s aktuálně dostupnými učebnicemi pro výuku geologie na základních a středních školách.

Literatura
Poslední úprava: Kamila Řehořová (20.07.2023)

Základní:

Turanová L.: Didaktika geológie 1. Všeobecná didaktika geológie. Univerzita Komenského Bratislava, Bratislava, 2000. 74 s.

Pauk F. a kol.: Didaktika geologických věd. SPN, Praha, 1981. 253 s.

Kočárek E.: Základy didaktiky geologie. 1. část. Univerzita Karlova v Praze - SPN, 1978. 92 s.

Doporučené:

Kalhous Z., Obst O.: Školní didaktika. Portál, Praha, 2002. 448s.

Vališová A., Kasíková H. aj.: Pedagogika pro učitele. Grada, Praha, 2007. 404 s.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Tereza Jedličková, Ph.D. (27.08.2023)

Teorie výuky geologie je základním kurzem z oborově didaktického bloku doplňkového pedagogického studia. Uvádí současnou výuku geologie do historického kontextu a představuje aktuálně platné kurikulární dokumenty. Dále se zabývá různými možnostmi výuky geologie a mírou integrace geologického učiva do jiných přírodovědných předmětů. V rámci výuky se studenti seznámí s aktuálně dostupnými učebnicemi pro výuku geologie na základních a středních školách.


Studenti po absolvování předmětu:
- zasadí současné vzdělávací podmínky geologických věd do historického kontextu,
- disponují znalostí odpovídajících právních předpisů,
- orientují se v systému kurikulárních dokumentů ČR,
- diskutují výhody a nevýhody různých pojetí výuky geologie (samostatný vyučovací předmět, samostatný vyučovací předmět Vědy o Zemi, integrování geologických témat do výuky biologie/geografie apod.),
- zhodnotí klíčové faktory posuzování kvality učebnic na příkladu učebnic věnovaných výuce geologie na ZŠ a SŠ.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK