|
|
|
||
Poslední úprava: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. (13.01.2020)
Jsme v situaci, kdy jsou takřka denně představovány nové obsahy výuky, technologie i výukové metody. Zároveň stávající ani nové praktiky často nepřináší zamýšlené výsledky, což ukazuje na nutnost bádání založeného na důkazech (inquiry based on evidence). Při bádání v rámci výuky mohou učitelé zaujmout různé role. Oni sami se mohou stát předmětem výzkumu včetně svých výukových metod a postupů, mohou se stát partnerem výzkumníků a také přímo výzkumníky. Znalosti a schopnosti použít výzkumné metody mohou učitelům pomoci porozumět výzkumu, který provádí jiní. Zároveň jim vlastní výzkum umožní získat důkazy učení a efektivity provedené výuky z první ruky. Cílem předmětu je připravit student na to plánovat, provádět výzkum zaměřený na výuku biologie či přírodovědných předmětů a také o něm referovat. Studenti v průběhu přednášky, seminářů a samostatné práce projdou všemi zmíněnými fázemi výzkumu v kontextu jejich konkrétního navrženého pedagogického (didaktického) výzkumu v roli vyučujících, kteří reflektují školní praxi. Po absolvování předmětu student: Provede výzkum zaměřený na vzdělávání v biologii/přírodovědných předmětech. Dodržuje zásady sběru dat a informací, jejich třídění a organizace. Data analyzuje a prezentuje ostatním. Dodržuje etické zásady ve výzkumu a při publikování výsledků. |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. (18.02.2018)
StatSoft, Inc. (2013). Electronic Statistics Textbook. Tulsa, OK: StatSoft. WEB: http://www.statsoft.com/textbook/. |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. (18.02.2018)
Aktivní účast na výuce, vypracování samostatného úkolu - provedení výzkumu a jeho prezentování formou krátkého (do 8 stran) výzkumného článku a doprovodného plakátu (posteru). Obhájení dané práce při krátké ústní obhajobě. |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. (18.02.2018)
Práce bude rozdělena do následujících fází:
Definice a formulování výzkumného cíle Formulace výzkumné otázky Formulace hypotézy Definice typu dat/informací, které budou potřeba
Přístup k informacím/datům Typy dat/informací Jak hledat v akademických databázích Jak hledat v digitálním prostředí Zásady sběru dat (pozorování, měření, pokus, historické přístupy, práce v terénu)
Vyhodnocení dat/informací Kvalitativní přístup a jeho zásady Kvantitativní přístup a jeho zásady Shrnutí
Organizace dat/informací Zásady popisné statistiky Prezentace dat formou obrázků, grafů, tabulek, textu
Využití dat/informací Zásady interpretace dat Jednorozměrné a vícerozměrné statistické metody (univariate and multivariate statistics) Diskuze Formulace závěrů
Komunikace a využití informací v souladu s etickými zásadami Etika vědecké práce Etika publikování (plagiátorství, autorství) Formy profesionální prezentace Vědecké psaní jako žánr a jeho pravidla Ústní prezentace |