PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychopatologie dospělého věku - LPED55
Anglický název: Adult Psychopathology
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 26 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: L0325
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. RNDr. Marie Vágnerová, CSc.
Patří mezi: Sociální ped.Bc. - PV/psychologie
Korekvizity : LPED53
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Antonín Šedivý, Ph.D. (29.09.2017)

1. Poruchy jednotlivých psychických funkcí: Poruchy vědomí, pozornosti, vnímání, myšlení, paměti, emocí, poruchy jednání, motivace a vůle, poruchy osobnosti.

2. Demence. Klinické projevy demence, typy demencí, průběh demence, možnosti terapie.

3. Schizofrenie. Výskyt a příčiny vzniku, klinické projevy schizofrenie, typy schizofrenie, vznik onemocnění, jeho průběh a prognóza, sociální význam schizofrenie, možnosti léčby.

4. Afektivní poruchy. Výskyt a příčiny vzniku. Klinické projevy afektivních poruch. Vznik onemocnění, jeho průběh a prognóza. Možnosti léčby.

5. Úzkostné poruchy. Výskyt a příčiny vzniku, klinické projevy úzkostných poruch. Možnosti léčby.

6. Obsedantně kompulzivní porucha, její vznik a průběh, možnosti léčby.

7. Posttraumatické poruchy. Výskyt a příčina vzniku, klinické projevy. Možnosti léčby a resocializace.

8. Disociativně-konverzní poruchy. Výskyt a příčiny vzniku, klinické projevy. Možnosti léčby.

9. Somatoformní poruchy. Výskyt a příčiny vzniku, klinické projevy. Možnosti léčby.

10. Poruchy příjmu potravy. Výsky a příčiny vzniku, klinické projevy. Možnosti léčby.

11. Suicidální syndrom. Příčiny sebevražedného jednání, psychologická charakteristika sebevražedného jednání, možnosti pomoci a prevence.

12. Poruchy osobnosti. Výskyt a příčiny vzniku, klinické projevy, typy poruch osobnosti. Možnosti léčby a resocializace.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Antonín Šedivý, Ph.D. (29.09.2017)

Požadavky: Splnění zápočtové povinnosti a 50% docházka.

Případová studie člověka s psychickými problémy či poruchou

Údaje získané rozhovorem a pozorováním

¬ Základní charakteristika: věk, pohlaví a způsob života.

¬ Osobní anamnéza: kde tento člověk žil od dětství, včetně mezníků, které byly v jeho životě důležité, resp. on si myslí, že byly důležité, zejména ve vztahu k jeho psychickým potížím.

¬ Charakteristika psychických potíží, resp. poruchy: popis problémů a jejich dopadu na život daného jedince, co jej nejvíc zatěžovalo v minulosti.

¬ Vývoj psychických problémů: jejich vznik a rozvoj, kdy se objevily a jak se projevovaly. Kdy si začal uvědomovat, že jde o chorobný, resp. nestandardní projev. Zda se někde léčil a jak léčba probíhala.

¬ Současný stav: co je pro klienta aktuálně nejvíc tíživé, jak se psychické problémy zvládl, resp. zvládá, co mu pomáhá nebo si myslí, že by mu mohlo pomoci. V čem ho jeho psychické problémy poškodily nejvíc. Získal jejich prostřednictvím i nějakou pozitivní zkušenost?

¬ Nejhorší zážitek z celého života dle klientova názoru, co on sám považuje za nejhorší.

¬ Nejlepší zážitek z celého života, co klient považuje za nejlepší zážitek.

¬ Na co se nejvíc těší: může si vybrat cokoli z bližší i vzdálenější budoucnosti.

¬ Čeho se nejvíce bojí? opět si může vybrat cokoli, co on sám bude považovat za významné.

¬ Jeho největší 3 přání, co by opravdu chtěl, bez ohledu na to, zda je to reálně možné nebo ne.

¬ Záliby: co klienta baví a co dělá rád, zda měl před vypuknutím psychických problémů jiné zájmy než nyní.

¬ Jak se jeho psychické problémy dotkly vztahů s ostatními lidmi.

¬ Zda a jak jeho psychické problémy ovlivnily jeho profesní kariéru či studium. U seniorů se lze zeptat spíš na to, zda nějak ovlivnily jejich soběstačnost.

Závěr: Co si klinet myslí, že by mohlo pomoci lidem, kteří trpí stejnými potížemi.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Antonín Šedivý, Ph.D. (29.09.2017)

Základní literatura:

Vágnerová, M. (2014): Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, Portál.

Další doporučená literatura:

Svoboda, M., Češková, E., Kučerová, H. (2006): Psychopatologie a psychiatrie. Praha, Portál.

Praško, J. (2005): Úzkostné poruchy. Praha, Portál.

Praško, J. (2003): Poruchy osobnosti. Praha, Portál.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK