PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika - LPED52
Anglický název: Special Pedagogy
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 26 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (4)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: L0290
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Mottlová, Ph.D.
Patří mezi: Sociální ped.Bc. - PV/pedagogika
Korekvizity : LPED01
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Antonín Šedivý, Ph.D. (13.09.2017)
Cílem předmětu Speciální pedagogika je: seznámit studenty se základními obory speciální pedagogiky a s vybranými problémy školních dětí; objasnit studentům používání odborné terminologie; analyzovat jednotlivá postižení z hlediska etiologie a symptomatologie; naučit studenty vyhledávat informace o speciálním školství a službách dalších organizací pro zdravotně postižené; naučit studenty posuzovat přednosti i nedostatky těchto zařízení a organizací a navrhnout optimální programy pro postiženého podle jeho specifických potřeb.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Antonín Šedivý, Ph.D. (13.09.2017)

1) Úvod do studia SPP: Základní terminologie, obory SPP, příčiny vzniku vad a poruch, metody SPP, druhy péče o postižené; typy vývojových poruch.

2) Problémové dítě v základní škole: Syndrom ADD, ADHD; specifické poruchy učení; školní neprospěch.

3) Psychopedie: Znaky, příčiny, stupně mentální retardace, demence; speciální školy a SPC pro mentálně postižené; sociální a alternativní zařízení pro mentálně postižené; organizace pro pomoc mentálně postiženým.

4) Poruchy autistického spektra: Diagnostika a příznaky PAS, druhy PAS; výchovně vzdělávací intervence u dětí a mládeže s PAS.

5) Oftalmopedie: Typy zrakových poruch, jejich příčiny a příznaky, zjišťování zrakové ostrosti; speciální školy a SPC pro zrakově postižené; organizace a instituce pro zrakově postižené.

6) Surdopedie (akupedie): Typy sluchových poruch, jejich příčiny a příznaky, stupně, vyšetření sluchu; dorozumívací prostředky sluchově postižených; speciální školy a SPC pro sluchově postižené; organizace a instituce pro sluchově postižené.

7) Logopedie: Typy řečových poruch, jejich příčiny a příznaky, metody vyšetření; zdravotnická zařízení a speciální školy pro osoby s poruchami řeči.

8) Somatopedie: Typy poruch hybnosti, jejich příčiny a příznaky; speciální školy pro tělesně postižené; organizace pro tělesně a zdravotně postižené.

9) Integrace a inkluze postižených: Integrační a segregační směr péče o postižené; typy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; formy a podmínky pedagogické integrace; inkluzivní vzdělávání.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Antonín Šedivý, Ph.D. (13.09.2017)

Podmínky k získání zápočtu:

Pro úspěšné splnění zápočtu musí mít student odpovídající docházku (75%) a musí vypracovat seminární práci na vybrané téma v rozsahu 4-5 stran. Témata a podrobnosti o seminární práci budou sděleny na první hodině předmětu.

Podmínky ke splnění zkoušky:

Pro připuštění ke zkoušce musí student získat zápočet. Zkouška se koná ústní formou (34 zkouškových okruhů pokrývá učivo celého semestru a povinnou literaturu včetně platné legislativy).

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Antonín Šedivý, Ph.D. (13.09.2017)

Povinná:

Pipeková, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3.vydání. Brno: Paido, 2010.

Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007.

Valenta, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014.

Valenta, M. a kol. Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2015.

Vyhláška MŠMT ČR č. 73/2005 Sb. O vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami podle platného znění.

Doporučená:

Bazalová, B. Poruchy autistického spektra. Brno: MU, 2011.

Černá, M. a kol. Česká psychopedie. Praha: Karolinum, 2008.

Fischer, S., Škoda, J. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2008.

Hájková, V. Integrativní pedagogika. Praha: IPPP, 2005.

Hrdlička, M., Komárek, V. Dětský autismus. Praha: Portál, 2004.

Hrubý, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. a 2. díl. Praha: FRPSP, 1998.

Jucovičová, D., Žáčková, H. Máme dítě s ADHD. Rady pro rodiče. Praha: Grada, 2015.

Kábele, F. a kol. Somatopedie. Praha: UK, 1993.

Klenková, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006.

Květoňová, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2008.

Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010.

Pokorná, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál, 2010.

Selikowitz, M. Downův syndrom. Praha: Portál, 2005.

Škodová, E., Jedlička, I. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003.

Švarcová, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2011.

Uzlová, I. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2010.

Vosmink, M., Bělohlávková, L. Žáci s PAS v běžné škole. Praha: Portál, 2010.

Zelinková, O. Poruchy učení. 12. vydání. Praha: Portál, 2015.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK