PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Obecná pedagogika - LPED01
Anglický název: General Pedagogy
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 39 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: L0633
Další informace: http://Předmět bude vyučován on-line pomocí systému MS Teams. Rovněž závěrečná atestace bude realizována distančně.
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc.
Patří mezi: Náboženství,e.,f.Bc.-P/1.roč.
Učitelství n.,e.,f.Mgr.-P/1.roč.
Je korekvizitou pro: LPED52, LPED04, LPED51
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. (26.09.2020)
Cílem předmětu je uvést studenty do teorie pedagogiky a seznámit je s problematikou našeho školského systému. Předmět v sobě zahrnuje jak teoretickou složku (přednášky), tak i do určité míry složku praktickou. (Semináře, kde studenti prezentují referáty na aktuální témata českého školství, učí se vyhledávat relevantní zdroje, psát odborný text a adekvátně ho tlumočit.) Po úspěšném absolvování tohoto kurzu budou studenti schopni samostatně vyhledávat zdroje pedagogických informací, orientovat se v různých bibliografických normách, definovat a používat základní pedagogické pojmy, orientovat se v obecných otázkách pedagogiky, prokázat pochopení historické podmíněnosti pedagogických jevů, zařadit jednotlivé typy českých škol do systému ISCED a kriticky analyzovat náš školský systém.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. (26.09.2020)

1. Zdroje pedagogických informací.

1.2 Odborné (vědecké, pedagogické) knihovny.

1.3 Informační centra.

1.4 Pedagogické encyklopedie, naše a zahraniční.

1.5 Pedagogické slovníky výkladové a překladové.

1.6 Pedagogické ročenky.

1.7 Pedagogické časopisy, naše a zahraniční.

1.8 Vědecké instituce zabývající se pedagogikou.

1.9 Bibliografická norma a její varianty.

2. Český vzdělávací systém.

2.1 Význam ISCED (International Standard Classification of Education) z hlediska možnosti celosvětové klasifikace jednotlivých typů škol.

2.2 Analýza školského zákona zejména z hlediska změn, které ho přiblížily obdobným zákonům vyspělých evropských zemí.

2.3 Analýza problémů našeho nižšího školství po jednotlivých školských stupních.

2.4 Vysoké školství. Současný Vysokoškolský zákon.

3. Pedagogika jako věda.

3.1 Význam teorie pro pedagogickou praxi.

3.2 Atributy vědecké disciplíny.

3.3 Vztah pedagogiky k jiným vědám.

4. Systém pedagogických věd.

4.1 Systém pedagogických disciplín a jeho rozkolísanost.

4.2 Horizontální členění pedagogických disciplín.

4.3 Vertikální členění pedagogických disciplín.

4.4 Integrující přístup k členění pedagogických disciplín.

4.5 Pomocné (příbuzné) pedagogické disciplíny.

4.6 Hraniční pedagogické disciplíny.

4.7 Aplikované pedagogické disciplíny.

5. Základní pedagogické pojmy.

5.1 Pojmy výchova, vzdělávání, vzdělání a edukace, rozkolísanost v jejich užívání.

5.2 Pojmy učení, vyučování a kurikulum.

6. Struktura výchovy.

6.1 Struktura výchovy z hlediska jejích činitelů.

6.2 Struktura výchovy z hlediska výchovných činností.

6.3 Hierarchie cílů výchovy z hlediska obecnosti.

6.4 Dělení cílů výchovy z hlediska obsahu.

6.5 Vztah cíle a prostředků výchovy.

7. Výchova a vývoj člověka.

7.1 Činitelé působící na formování člověka.

7.2 Výchovný optimismus.

7.3 Přeceňování moci výchovy.

7.4 Výchovný pesimismus.

7.5 Pedologie.

8. Výchova jako společenský jev.

8.1 Vzájemné působení mezi výchovou a společností.

8.2 Faktory působící na výchovu.

8.3 Ukázky vlivu působení těchto faktorů v minulosti a v současnosti.

9. Učitel a jeho profese.

9.1 Teorie učitelské profese (pedeutologie).

9.2 Typologie učitelů.

9.3 Kompetence učitelů.

9.4 Problémy učitelské profese.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. (26.09.2020)

Plnění průběžných úkolů. Referát (seminární práce) v rozsahu cca 10 stran (cca 20-25 minut). Rozsah znalostí: povinná literatura, dle témat přednášek. Úspěšné vypracování testu.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. (26.09.2020)
  • nejméně 80% docházka;
  • přednesený referát v délce 15-20 min.,nejméně ze 3 zdrojů;
  • rozsah znalostí: z předepsané literatury, dle témat přednášek;
  • úspěšné absolvování zkouškového testu.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. (26.09.2020)

Povinná:

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.

VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Praha: H + H, 2000. ISBN 80-8602--279-X

Doporučená:

JŮVA, V. et al. Základy pedagogiky. Brno: Paido,2001. ISBN 80-85931-95-8.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK