PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kontexty raného křesťanství - LDOC36
Anglický název: Contexts of early Christianity
Zajišťuje: HTF - Katedra religionistiky (28-06)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 6/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 18 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština, angličtina
Úroveň:  
Vysvětlení: Podle ISP.
Patří ke studentské práci typu: disertační práce
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
student může plnit i v dalších letech
za splnění nejsou body
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. Ulrich Berner, Dr.
prof. Thomas Richard Hatina, Ph.D.
prof. Dr. Lukas Bormann
Anotace -
Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (05.04.2021)
Anotace semináře zahrnuje dva základní rámce směřování předmětu, mezi nimiž doktorand volí po konzultaci se školitelem. V rámci zvoleného směřování je pak konkrétní téma semináře upřesněno při zohlednění ISP studenta, resp. tématu jeho disertace, a aktuálního stavu bádání daného problémů (nová monografie, monotematické číslo relevantního periodika atp.). Anotace proto charakterizuje pouze základní osnovu dílčích směřování, informuje o obecném rámci, z něhož se pro konkrétní semestr volí jeden konkrétní problém. Kurz je organizován formou aktivní účasti doktorandů. Doktorandi přebírají zodpovědnost za dílčí témata, vedou a korigují četbu zadaného úseku díla, jeho interpretaci a moderují diskuzi. Spojujícím tématem je analýza raně křesťanského písemnictví v dobovém literárním a filosofickém kontextu. A) V kurzu se studenti zabývají funkcí židovských biblických citátů a narážek v kanonických evangeliích se zvláštním důrazem na Markovo a Janovo evangelium. Východiskem kurzu je reflexe literárního kontextu raného judaismu a širšího řecko-římského světa s cílem vysvětlit vztah mezi historií a mýtem. Pozornost je věnována současnému stavu bádání a užití různých přístupů (historickou kritiku, literární kritiku a teorii sociální paměti). Cílem této části kurzu je rozvoj znalostí hermeneutiky a metodologie. Po prozkoumání vybraných zástupců současného bádání budou studenti analyzovat funkci Starého zákona v Markově a Janově narativu. Kurz bude zakončen vybranými případovými studiemi z každého ze dvou evangelií. Výuka kurzu probíhá v angličtině. Výběr témat: - Verze Starého zákona v 1. století a rané židovské interpretační strategie. - Historiografie a mytografie ve starověku - Současné přístupy ke studiu Starého zákona v evangeliích - Markovo použití Starého zákona - Janovo použití Starého zákona B) Studenti se v kurzu zaměřují na dva hlavní body: 1) na různé filozofické školy, které nabízely racionální systémy orientace („Orientierungssysteme“) a v tomto ohledu soupeřily s křesťanstvím, alespoň pokud jde o intelektuální elitu v Římské říši; 2) na různé strategie „církevních otců“, jak se vypořádat s touto výzvou skrze integraci a / nebo odmítnutí filosofie jako takové, celých systémů a / nebo prvků filosofie. Kurz probíhá v angličtině. Výběr témat: - „Dogmatické školy“ nabízející etické systémy založené na různých filosofických pohledech na svět: střední platonismus; stoicismus; epikureismus. - Skepticismus jako alternativa ke všem „dogmatickým“ školám. - výslovně odmítnutím a kritikou křesťanství, jako například Julianus Apostata, nebo - Reakce na křesťanství zaujetím neutrálního postoje tím, že zachovají pohanské tradice bez polemiky s křesťanstvím, jako je například Themistios. - Křesťanství prezentované jako „(pravá) filozofie“ (Justin, „filozof a mučedník“). - Křesťanství prezentované jako filosofický monoteismus(Minucius Felix). - Filozofie odsouzená jako neslučitelná s křesťanstvím (Tertullianus). - Filozofie považovaná za přípravu na (křesťanskou) teologii (Órigenés). - Filozofie považovaná za přínosnou v rámci konverze (Augustin).
Sylabus -
Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (05.02.2021)

Semináře probíhají blokově (v celkovém rozsahu 18 výukových hodin). Výběr semináře zaznamenává student do ISP. Semináře jsou organizovány formou aktivní účasti doktorandů. Doktorandi přebírají zodpovědnost za dílčí téma, vedou a korigují četbu zadaného díla, jeho překlad, interpretaci a moderují diskuzi. Kromě badatelských cílů tak semináře plní rovněž funkci didaktickou, doktorandi se učí vést odborné semináře.

V případě omezení distanční výuky v souvislosti s pandemií probíhá výuka distanční formou za využití prostředí Moodle a programu MS Teams.

Poznámka

Zahrnuje dva základní rámce směřování, mezi nimiž volí doktorand po konzultaci se školitelem a zvolené směřování zaznamenává do ISP.

V rámci zvoleného směřování je pak konkrétní dílčí téma semináře upřesněno při zohlednění ISP studenta, resp. tématu jeho disertace, a aktuálního stavu bádání daného problémů (nová monografie, monotematické číslo relevantního periodika atp.). Anotace jednotlivých kurzů uvedené v akreditačním návrhu proto charakterizují pouze základní osnovu kurzů.

Deskriptory -
Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (05.02.2021)

Doktorské studium.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (05.02.2021)

Aktivní účast v semináři, převzetí jednoho tématu semináře.

Literatura -
Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (09.03.2021)

A)

  • HATINA, Thomas R. In Search of a Context: The Function of Scripture in Mark’s Narrative. London: Sheffield Academic Press, 2002. ISBN 0-8264-6067-4.
  • JUEL, Donald. Messainic Exegesis: Christological Interpretation of the Old Testament in Early Christianity. Philadelphia: Fortress Press, 1988. ISBN 1-4813-0795-9.
  • LONGENECKER, Richard N. Biblical Exegesis in the Apostolic Period. 2nd ed. Grand Rapids: Eerdmans, 1999. ISBN 0-8028-1569-3.
  • MOYISE, Steve. Jesus and Scripture: Studying the New Testament Use of the Old Testament. Grand Rapids: Baker, 2011. ISBN 0801039045.
  • ELLIS, E. E. Biblical Interpretation in the New Testament Church. In: Mikra, edited by M. J. Mulder, pp. 691-725. CRINT 2.1. Assen: Van Gorcum; Minneapolis: Fortress Press, 1990.
  • HANSON, Anthony Tyrrell. The Living Utterances of God: The New Testament Exegesis of the Old. London: Darton, Longman and Todd, 1983. ISBN 0232515530.
  • HATINA, Thomas R. “Memory and Method: Theorizing John’s Mnemonic Use of Scripture,” in (ed. Thomas R. Hatina; Library of New Testament Studies 613; London: T. & T. Clark International, 2020), 219-36.
  • HATINA, Thomas R. The Provenance of Jesus’ Quotations of Scripture from a Social Memory Perspective. In The Earliest Perceptions of Jesus in Context: Essays in Honor of John Nolland Aaron W. White a David Wenham, Craig A. Evans; London: T. & T. Clark, 2018), pp 59-76.
  • KUGEL, James L. a Rowan A. Greer. Early Biblical Interpretation. Library of Early Christianity. Philadelphia: Westminster Press, 1986. ISBN 0664219071.
  • MOYISE, Steve. Evoking Scripture: Seeing the Old Testament in the New. London: T & T Clark, 2008. ISBN 0567033244.

B)

  • BERNER, Ulrich. The Image of the Philosopher in Late Antiquity and in Early Christianity. In: Hans G. Kippenberg et al (eds,) Concepts of Person in Religion and Thought. Berlin/New York: Mouton de Gruyter, 1990 (Religion and Reason 37), 125-136. ISBN 0-89925-600-7.
  • BERNER, Ulrich. Das Bild des Philosophen bei Origenes und Philostrat. In: Roberzt J. Daly (ed.). Origeniana Quinta. Papers of the 5th International Origen Congress at Boston. Leuven: University Press, 1992, 368-372. ISBN 90-6186-511-5.
  • BERNER, Ulrich. Epicurus’ Role in Controversies on Asceticism in European Religious History. In: Oliver Freiberger (ed.), Asceticism and its Critics. Oxford: Oxford University Press, 2006, 43-59. ISBN 0-19-530791-7.
  • BERNER, Ulrich. Skeptizismus und Religionskritik. In: Ulrich Berner a Ilinca Tanaseanu-Döbler (eds.). Religion und Kritik in der Antike. Berlin: LIT, 2009, 39-59. ISBN 978-3-8258-1413-7.
  • BERNER, Ulrich. Das Christentum in der Antike. Eine religionsgeschichtliche Perspektive. In: Klaus Fitschen et al. (eds.). Kirchengeschichte und Religionswissenschaft. Methoden und Fallstudien, Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt, 2018, 135-156. ISBN 3-374-05600-8
  • BORMANN, Lukas. Diversity by Rewriting. The divine characteristics as part of the identity concept of Jewish groups in second temple Judaism, in: Antti Laato / Jacques Van Ruiten (Hg.), Rewritten Bible Reconsidered. Proceedings of the Conference in Karkku, Finland, August 24-26 2006, Winona Lake, In 2008 (Studies in Rewritten Bible - SRB 1), S. 103-123. ISBN 9521220198
  • BORMANN, Lukas. Theologie des Neuen Testaments. Grundlinien und wichtigste Ergebnisse der internationalen Forschung, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2017. ISBN: 9783825248383
  • DIHLE, Albrecht. Philosophie als Lebenskunst. Opladen: Westdt. Verl., 1990. ISBN 3-531-07304-4.
  • EKSEN, Kerem. Truth in Practice: Foucault‘s Procedural Approach to Spirituality. In: Heather Salazar a Roderick Nicolls (eds.). The Philosophy of Spirituality. Analytic, Continental and Multicultural Approaches to a New Field of Philosophy. Leiden - Boston: Brill, 2019, 273-292. ISBN 978-90-04-37631-1.
  • EKSEN, Kerem. Descartes and Spiritual Exercises: A Critique of Pierre Hadot’s Historical Narrative. In: Philosophy Today 2019, 63. (forthcoming). ISSN 0031-8256.
  • ERNST, Gerhard (ed.). Philosophie als Lebenskunst. Antike Vorbilder, Moderne Perspektiven. Berlin: Suhrkamp, 2016. ISBN 978-3-518-29795-7.
  • HADOT, Pierre. Philosophie als Lebensform. Geistige Übungen in der Antike. Berlin: Gatza, 1991. ISBN 3-928262-02-5

Požadavky k zápisu -
Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (05.02.2021)

Vyučující:

prof. Thomas R. Hatina, Ph.D;

prof. Dr. theol. Lukas Bormann;

prof. Dr. theol. Ulrich Berner

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK