PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogika - L0640
Anglický název: Pedagogy
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D.
Záměnnost : L0266
Je záměnnost pro: LPED17, LPED05, L0266
Anotace
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (14.09.2023)
Cíl předmětu: Student rozumí souvislosti mezi cíli, obsahy vzdělávání a metodami zprostředkování učiva. Student si vyzkouší vnímat vyučovací činnost jako vytváření příležitostí pro učení klienta. Student rozvíjí své dovednosti pro popis, interpretaci a ovlivňování výuky. Student umí vysvětlit, co je pedagogika a základní didaktické pojmy (cíl, obsah, metoda, učivo, podmínky vzdělávání). Student umí rozlišit konstruktivní a transmisivní přístup ke vzdělávání. Student rozumí významu individualizace a diferenciace vzhledem k individuálním rozdílům v učení. Student rozumí českému vzdělávacímu systému (Bílá kniha, RVP, ŠVP). Student si na modelových příkladech vyzkouší popsat, jaké důsledky mají různé přístupy k učení a výuce, k formulaci cílů, volbě metod apod. na sociální vztahy ve třídě a na vztah mezi učitelem a žáky. Student vysvětlí na konkrétních příkladech význam práce s evaluací, motivací a formativním hodnocením. Student si vyzkouší různé organizační formy a metody vyučování, reflektuje jejich přínos a limity. Student reflektuje na své zkušenosti v roli žáka práci s pravidly ve třídě a rozumí vztahu řízení učebních činností a skupinové dynamiky třídy.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (14.09.2023)

Základní východiska didaktického myšlení a jednání ve výuce.
Pedagogické koncepce J. F. Herbarta, J. Dewey a J. A. Komenského a jejich inspirace pro současnost.
Učení jako aktivní proces: Konstruktivismus jako koncepce současného vyučování.
Osvojování vědomostí, dovedností, schopností. Opakování a jeho efektivní a neefektivní formy v učebním procesu. Práce s chybou v učení. Učení se zkušeností. Reflexe učební činnosti.
Plánování výuky: souvztažnost cílů - obsahů - výukových postupů - hodnocení- evaluace.
Cíle ve vyučování, jejich formulace, hodnocení jejich dosažení.
Didaktická analýza učiva.
Obsah vzdělání.
Základní dokumenty vymezující obsah výuky (Bílá kniha, RVP, ŠVP) a jejich vztah k reálné vyučovací hodině.
Hodnocení ve vyučování, formativní hodnocení. Učitelské a žákovské hodnocení, sebehodnocení. Hodnocení a motivace.
Reflexe vlastní pedagogické práce - evaluace.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (14.09.2023)

Aktivní účast během výuky, písemný test a ústní zkouška (povinná literatura a obsah přednášek).

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (14.09.2023)

Aktivní účast během výuky.
Písemný test a ústní zkouška.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (14.09.2023)

Povinná:
Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2012, s. 31-94 a 123-158. ISBN 978-80-262-0052-9.
Kalhoust, Z., Obst. O.: Školní didaktika. Praha: Portál, 2009, s. 17-30, 49-53, 108-110, 132-140, 293-327, 141-142 a 354-356, 403-414. ISBN 978-80-7367-571-4.
Dvořáková, M, Kolář, Z., Tvrzová, I., Váňová, R.: Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015, s. 57-124. ISBN 978-80-247-5039-2.
Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Praha: UIV, 2001 (tzv.Bílá kniha).
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2017. https://www.msmt.cz/file/43792/
Doporučená:
Vališová, A., Kasíková, H.: Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011, s. 121-164, 173-184, 241-266. ISBN 978-80-247-3357-9.
Skalková, J.: Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007, s. 130, 133, 138-143 a 153-155, 126-128 a 173-176 a 179, 229-232. ISBN 978-80-247-1821-7.
Petty, G.: Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013, s. 9-22, 23-39 a 27-28, 40-66, 107-110 a 362-375, 398-397 a 404-406. ISBN 80-7178-681-0.
Pasch, M.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998, s. 134-139, 140-149. ISBN 80-7367-054-2.
Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994, s. 121-135. ISBN 80-7178-083-9.
TONUCCI : Vyučovat nebo naučit? Praha: PedF UK, 1991.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK