|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (30.09.2021)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (30.09.2021)
Základní východiska didaktického myšlení a jednání ve výuce. Pedagogické koncepce J. F. Herbarta, J. Dewey a J. A. Komenský a jejich inspirace pro současnost. Učení jako aktivní proces: Konstruktivismus jako koncepce současného vyučování. Osvojování vědomostí, dovedností, schopností. Opakování a jeho efektivní a neefektivní formy v učebním procesu. Práce s chybou v učení. Učení se zkušeností. Reflexe učební činnosti.
Plánování výuky: souvztažnost cílů – obsahů – výukových postupů – hodnocení- evaluace. Cíle ve vyučování Jejich formulace, hodnocení jejich dosažení. Didaktická analýza učiva. Obsah vzdělání, jeho druhy a formy. Základní dokumenty vymezující obsah výuky (Bílá kniha, RVP, ŠVP) a jejich vztah k reálné vyučovací hodině.Metody a organizační formy vyučování. Myšlenková mapa, brainstorming, didaktické hry, centra aktivit, individuální vzdělávací plán, … frontální vyučování, skupinové, individuální. Hodnocení ve vyučování, formativní hodnocení. Učitelské a žákovské hodnocení, sebehodnocení. Hodnocení a motivace. Reflexe vlastní pedagogické práce – evaluace.
Řízení učebních činností a chování žáků (třídní management). Úloha pravidel v edukačních školních interakcích. Práce se skupinou s ohledem na skupinovou dynamiku. Motivace žáků. Úloha motivace ve výchově a vzdělávání, možnosti učitele v podporování motivace žáků ke školní práci. Podněcování aktivity a tvořivosti žáka ve vyučování. Problematika chvály a kritiky, odměn a trestů.
Individuální rozdíly v učení – kognitivní styly, učební preference žáků, jejich diagnostika a možnosti práce s nimi. Potřeby žáka. Individualizace a diferenciace ve výuce jako pedagogicko-psychologický problém. Kooperace a kompetice ve vyučování a jejich vliv na vztahy.
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (30.09.2021)
Aktivní účast během výuky, písemný test (povinná literatura a obsah přednášek). |
|
||
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (30.09.2021)
Povinná Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2012, s. 31-94 a 123-158. ISBN 978-80-262-0052-9. Kalhoust, Z., Obst. O.: Školní didaktika. Praha: Portál, 2009, s. 17-30, 49-53, 108-110, 132-140, 293-327, 141-142 a 354-356, 403-414. ISBN 978-80-7367-571-4. Dvořáková, M, Kolář, Z., Tvrzová, I., Váňová, R.: Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015, s. 57-124. ISBN 978-80-247-5039-2. Doporučená Vališová, A., Kasíková, H.: Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011, s. 121-164, 173-184, 241-266. ISBN 978-80-247-3357-9. Skalková, J.: Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007, s. 130, 133, 138-143 a 153-155, 126-128 a 173-176 a 179, 229-232. ISBN 978-80-247-1821-7. Petty, G.: Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013, s. 9-22, 23-39 a 27-28, 40-66, 107-110 a 362-375, 398-397 a 404-406. ISBN 80-7178-681-0. Pasch, M.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998, s. 134-139, 140-149. ISBN 80-7367-054-2. Srb, V.: Jak na osobnostní a sociální výchovu, Praha: Projekt Odyssea, 2007, s. 18-20. ISBN 978-80-87145-01. Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994, s. 121-135. ISBN 80-7178-083-9. Dubec, M.: Poznáváme, určujeme a dodržujeme základní pravidla ve třídě a ve škole. Praha: Odyssea, 2007, s. 8-33. ISBN 978-80-87145-15-9. Švec, J., Jeřábková, S., Kolář, Z.: Jak zlepšit vztahy v naší třídě. Praha: Odyssea, 2007, s. 17-20. ISBN 978-80-87145-27-2.
|